Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "husmodersknep"  (läst 44693 gånger)

Norrsken

• -
"husmodersknep"
« skrivet: 14 apr-07 kl 21:57 »
Jag får ibland finurliga små tips av kloka gamla gummor och gubbar på sånt som kan underlätta hushållsarbete. Ofta glömer jag dem aldeles för fort, tyvärr. Tänkte därför att man kan samla dem i en egen tråd. Det finns säkert fler därute med kluriga knep för lite av varje!

Detta med att använda salt för att gno bort kaffe och thébeläggningar från koppar känner säkert de flesta till.

Jag fick berättat av en dement liten dam hur man får bort fastbrända matrester ur kastrullens botten. Ett par droppar varmt vatten, och sen gnugga med en sockerbit. Jag har provat, och det är definitivt bättre än svinto! Har man kokat gröt, och det barahar fastnat så där lagom, så att man ställer kastrullen i blöt, så ska man fylla med kallt vatten. I princip bara att skölja ur sen. Om inte, prova sockerbiten.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Våmhuskullan

• -
Re:"husmodersknep"
« Svar #1 skrivet: 14 apr-07 kl 22:26 »
fastbrända kastruller häller jag ca 2 cm kallt vatten i och strör ett lager salt i botten...ställer detta på spisen och värmer upp så det nästan kokar...tar av låter svalna och skurar ren dagen efter.. OBS ej i gjutjärn! där kokar ja bara vatten i en 10 min ca..

Fläckar på kläder lägger jag i en hink med vakumlock...varmt vatten, lite tvättmedel...skaka och pys locket 2 ggr...låt stå någon timme...skaka och pys..stå gärna över natten..tvätta. tar de flesta fläckar som kan tas i varmt vatten.

en sak jag ALDRIG lyckats med är stearin som fastnat så pass att frysning inte funkerar som borttagning! Gärna tips på det  ;D

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 apr-07 kl 22:35 »
Nr 3 Fastbränd gröt.. Koka TVÄTTmedel..

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
    • ~ v a r e l s e ~ vänliga ting...
« Svar #3 skrivet: 14 apr-07 kl 23:05 »

halloj!

stearin tar ja bort genom att lägga ett papper under plagget å stryka från avigsidan av plagget.... starinet smälter in i papperet. pip.

Lycklig i det enkla livet i en liten vagn, ny passion är skinnsömnad av gamla skinn, och att bara ligga i sängen å elda. Föredrar tid framför pengar.

Våmhuskullan

• -
« Svar #4 skrivet: 14 apr-07 kl 23:15 »
Citera
halloj!

stearin tar ja bort genom att lägga ett papper under plagget å stryka från avigsidan av plagget.... starinet smälter in i papperet. pip.

jo jag gjorde det på en vit fin linneduk en gång...den används inte som duk längre  ;D vet inte vad jag gjorde för fel?

Gryning

• Mirandas have
« Svar #5 skrivet: 15 apr-07 kl 10:41 »
Var det färgat stearin på vit duk?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 15 apr-07 kl 21:45 »
Min föredetta hade för sej (kanske helt riktigt, har jag hört sägas) att snus i blomjorden är bra mot bladlöss, bananflugor och annat elände, så endel av hans begagnade snus hamnade i mina blomkrukor. Det var bara det att han snusade portion, så fortfarande ett par år senare tittar det fram den oförstörbara påsen från en "smurfblöja" under några blad här och var...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Våmhuskullan

• -
« Svar #7 skrivet: 15 apr-07 kl 21:57 »
ja...det var det faktiskt! grönt! är det skillnad eller? för det är inte bara färgen som sitter utan stearinet är typ inflytet i duken...
de där riktiga ljusen är inga problem ...alltså de som inte är så där "genomskinliga" utan hårdare och vitare...dom får jag bort men de där billiga s***rna...

Eulalia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 apr-07 kl 10:42 »
.... han snusade portion, så fortfarande ett par år senare tittar det fram den oförstörbara påsen från en "smurfblöja" under några blad här och var...

..men inga flugor, eller hur?  ;)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #9 skrivet: 20 apr-07 kl 13:24 »
Propplösare: 1 påse bikarbonat, 1 dl vinäger och kokande vatten hälles i röret som har slammat igen.
Silverputs: aluminiumfolie i botten av en plastbytta, häll på 1 tsk bikarbonat och en liter kokande vatten och lite diskmedel. Lägg i grejerna som ska putsas.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Våmhuskullan

• -
« Svar #10 skrivet: 20 apr-07 kl 14:06 »
Citera
Propplösare: 1 påse bikarbonat, 1 dl vinäger och kokande vatten hälles i röret som har slammat igen.
utmärkt även att rengöra ex toaletter och badkar/handfat med...fast för händers skull...låt de svalna  ;D
även syra...citronsyra, askorbinsyram.m. bakpulver i viss mån.. lite ljummet vatten, i med syran, låt lösa upp sig..gnugga lite i badkaret, låt dra en liten kort stund. ev gnugga igen beroende på smutsgrad. spola av.

Våmhuskullan

• -
« Svar #11 skrivet: 20 apr-07 kl 14:07 »
mot blom/fruktflugor.
en liten skål med vatten, ättika och någon droppe diskmedel och dom dras dit...och simma kan de inte  ;)

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #12 skrivet: 21 apr-07 kl 19:50 »
utmärkt även att rengöra ex toaletter och badkar/handfat med...fast för händers skull...låt de svalna  ;D
även syra...citronsyra, askorbinsyram.m. bakpulver i viss mån.. lite ljummet vatten, i med syran, låt lösa upp sig..gnugga lite i badkaret, låt dra en liten kort stund. ev gnugga igen beroende på smutsgrad. spola av.

ska man blanda allt med vatten å hälla i eller hälla i var för sig? jag tänker mest på toan nu den skulle behöva sig en omgång  :-[
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Våmhuskullan

• -
« Svar #13 skrivet: 21 apr-07 kl 22:32 »
vid grovrengöring av toa kan du hälla i hett vatten först...sen en påse med ex citronsyra och rör runt...låt dra...rör runt och låt dra...det kan gärna ligga över natten! sen gnuggar du...och spolar. klart.
Ibland då en toalett stått still i några månader kan detta behöva upprepas.
Doch kan man ibland tro en toalett är smutsig i kröken men att emaljen helt enkelt gett sig! detta märker du om den inte blir ren efter två behnadlingar och du stoppar ner handen och utan inte är slät.

Våmhuskullan

• -
« Svar #14 skrivet: 22 apr-07 kl 09:21 »
Då det är fönsterputsdax:
en hink ljummet vatten och några droppar diskmedel.
Använd gärna en mikrofibertrasa eller en trasa av ojämn bomull/linne och torka av fönster . Dra av med fönsterskrapa och eftertorka kanterna med en luddfri trasa.
Om kittet är gammalt och det brukar dras ut ränder då man torkar så det tycker jag det bästa är att undvika blöta för nära kanten, alltså håll kanten torr...

vid hårt smutsade fönster...ta utblandad spolarvätska och spraya på fönstret så fetter m.m kan lösa upp sig och gör som vanligt sen. (bra om huset står nära vägen=avgaser)

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #15 skrivet: 22 apr-07 kl 20:08 »
jo jag gjorde det på en vit fin linneduk en gång...den används inte som duk längre  ;D vet inte vad jag gjorde för fel?

Sist jag gjorde det (ta bort sterain från kläder) använde jag strykjärn och läskpapper, och det funkade. Jag vet inte om läskpapper finns längre, men det borde gå att använda något annat sugande material.
PS. Jag fick upprepa  uppsugningarna några gånger.

När det gäller gräsfläckar och dyligt, gav min syster tippset att gnugga in fläcken med YES, och låta tvätta som vanligt. Jag hade 2 pojkar hemma, så gissa om jag fick ta bort gräsfläckar.

Hälsn Leif ;)

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #16 skrivet: 22 apr-07 kl 20:23 »
När det gäller gräsfläckar och dyligt, gav min syster tippset att gnugga in fläcken med YES, och låta tvätta som vanligt.
Hälsn Leif ;)

Jag brukade använda YES förr innan jag fick tips om det norska diskmedlet Zalo. Fungerar på allt. Blod, gräs, bläck.....
Helt suveränt så tipset är att köp en flaska Zalo om ni är i norge. Annars så är nog YES det bästa.
mvh
//m
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 23 apr-07 kl 11:38 »
Jag vet inte om läskpapper finns längre, men det borde gå att använda något annat sugande material.

Det ska visst funka med vanliga kaffefilter, men har inte provat själv.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Norrsken

• -
« Svar #18 skrivet: 23 apr-07 kl 21:04 »
När det gäller gräsfläckar och dyligt, gav min syster tippset att gnugga in fläcken med YES, och låta tvätta som vanligt. Jag hade 2 pojkar hemma, så gissa om jag fick ta bort gräsfläckar.

Hälsn Leif ;)

Har nåt svagt minne att jag skulle ha hört nåt om att gräsfläckartas bort med tandkräm. Har inte testat dock.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

koko

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 apr-07 kl 23:07 »
Jag har surfat på fläckborttagning och har nu en tre sidor lång lista på härliga knep!
Förresten undrar jag en grej med vit-tvätt: Gamla lakan o dylikt blir gärna gulnade med tiden, särskilt om de legat bortglömda o sunkat till sig, sen luktar de verkligen illa och är missfärgade. Dock finns ju riktigt gamla lakan från mormors tid som all ålder till trots är helt vita och fina fortfarande- varför? Gjordes det lakan av bättre kvalité eller ska man tvätta på nåt speciellt sätt för att behålla vitheten?

För förvaring av textilier i byrålådor o liknande kan man lägga in små tvålar i plastpåsar emellan högarna, så luktar de bättre...

För smutsiga händer i köket- tvätta dem med kaffesump.

Händer med deg på- använd kallt vatten.

Potatismjöl som glidmedel, gäller trånga stövelskaft!

Stearinvax på tröga lådor.

Saknas tandborste, ät ett äpple innan läggdags.

Vira in saker i tidningar som ska hålla kylan/värmen.

Jag sparar på blomjord (bor i stan) och förvarar den i en stor plastbytta med lock i källaren. Öser i gammal blomjord med rötter o blad o sånt, vattnar lite, sen får det stå tills nästa gång, och jorden är "som ny".

Inga äpplen i fruktskålen bredvid den andra frukten, den avger ett enzym och den andra frukten ruttnar, eller mognar om man vill det!

Tandvärk, smält en värktablett mot den onda tanden.

Finnar, sätt tandkräm på över natten.

Stoppa rullade tidningar i stövlarna, så de håller formen.

Problem med pälsängrar i garderoben, lägg ut tidningspapper på hyllorna.

Röklukt eller annan muggig lukt i ett rum; ställ in en spann vatten och ättika under en natt.

Avkalka; citronsyra och hett vatten.

Putsa fönster med tidningspapper.

Spara toarullar att slänga gamla bindor i, ganska diskret!

Ja, det var vad jag kom på för tillfället, inte sagt att allt är så modernt och "nyttigt" men funkar för stunden i alla fall. ::)
« Senast ändrad: 23 apr-07 kl 23:19 av koko »

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ollefund, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser