Jag har surfat på fläckborttagning och har nu en tre sidor lång lista på härliga knep!
Förresten undrar jag en grej med vit-tvätt: Gamla lakan o dylikt blir gärna gulnade med tiden, särskilt om de legat bortglömda o sunkat till sig, sen luktar de verkligen illa och är missfärgade. Dock finns ju riktigt gamla lakan från mormors tid som all ålder till trots är helt vita och fina fortfarande- varför? Gjordes det lakan av bättre kvalité eller ska man tvätta på nåt speciellt sätt för att behålla vitheten?
För förvaring av textilier i byrålådor o liknande kan man lägga in små tvålar i plastpåsar emellan högarna, så luktar de bättre...
För smutsiga händer i köket- tvätta dem med kaffesump.
Händer med deg på- använd kallt vatten.
Potatismjöl som glidmedel, gäller trånga stövelskaft!
Stearinvax på tröga lådor.
Saknas tandborste, ät ett äpple innan läggdags.
Vira in saker i tidningar som ska hålla kylan/värmen.
Jag sparar på blomjord (bor i stan) och förvarar den i en stor plastbytta med lock i källaren. Öser i gammal blomjord med rötter o blad o sånt, vattnar lite, sen får det stå tills nästa gång, och jorden är "som ny".
Inga äpplen i fruktskålen bredvid den andra frukten, den avger ett enzym och den andra frukten ruttnar, eller mognar om man vill det!
Tandvärk, smält en värktablett mot den onda tanden.
Finnar, sätt tandkräm på över natten.
Stoppa rullade tidningar i stövlarna, så de håller formen.
Problem med pälsängrar i garderoben, lägg ut tidningspapper på hyllorna.
Röklukt eller annan muggig lukt i ett rum; ställ in en spann vatten och ättika under en natt.
Avkalka; citronsyra och hett vatten.
Putsa fönster med tidningspapper.
Spara toarullar att slänga gamla bindor i, ganska diskret!
Ja, det var vad jag kom på för tillfället, inte sagt att allt är så modernt och "nyttigt" men funkar för stunden i alla fall.