Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Misstänker husbagge i torpet  (läst 4232 gånger)

Joelito

• Västmanland
Misstänker husbagge i torpet
« skrivet: 23 dec-15 kl 01:37 »
Hej!
Jag köpte ett torp för drygt ett och halv år sedan och upptäckte för en tid sen små hål i bärande bjälkar på vinden. Den översta timmerstocken i ena väggen på kortsidan är helt bortvittrad på ett ställe på cirka en meter och ersatt med en ganska klen regel. Jag är inte så orolig över bärigheten då den endast håller upp innertaket. Mäklaren sa att det berodde på att vindsdörren lämnats öppen och att skadan berodde på röta, och att det inte var någonting att oroa sig för då det torkat upp. Det har även vittrat på innertaket på ett ställe så pass att det blivit hål rätt igenom.

Orolig blev jag dock när jag för en tid sedan upptäckte små smulor och kanske 3-5 mm stora hål på en del ställen kring skadan. Det är onekligen någon form av skadeinsekt som varit i farten, och i och med att hela stocken är genom äten så misstänker jag ju det värsta. Husbagge. Jag har provat dammsuga rent för att se om det tillkommer mer smulor men så vitt jag förstår så har dom gått i dvala nu för länge sen.

Min fundering är kan jag hävda att det som dolt fel? Jag lät inte besikta huset av besiktningsman. Vidare dolt är det väl inte heller då jag med skarpare ögon torde kunnat sett det tidigare. Men mäklaren sa ju att det berodde på röta och jag trodde honom.
Har mäklaren eller säljaren någon form av ansvar till detta?

Vad bör jag göra?

Jag har tänkt att snarast kontakta mitt försäkringsbolag och sen då Anticimex. Jag har trygg-hansas fritidsförsäkring.

Problemet är att jag inte har så gott med kulor just nu så någon större påkostnad kan jag inte åtaga mig, å andra sidan vore det ju idioti att låta eventuell husbock gotta sig i hela stugan.

Tack på förhand, Joel

Gep

• Blekinge
SV: Misstänker husbagge i torpet
« Svar #1 skrivet: 23 dec-15 kl 11:49 »
Jag har ett gammalt timmerhus där det varit husbock förr.
Det jag fått lära mig är att husbock i princip inte kan leva i virke som
är äldre än 100 år. De svälter ihjäl eftersom det de lever av har brutits ner
med åren. (tror att ämnet var lignin)
Hittar ingen dokumentation om det nu men här är en länk där de nämner
att angrepp sällan finns i hus äldre än 60-70 år.
http://www.omskadedjur.se/category/djur-i-travirke/husbock
Antar att ditt torp är äldre än så ?
Trämask ger också ett nedfall av fint pulver. De kan också förstöra en hel del men
de är känsliga för lacknafta och syns sällan igen där jag strukit med lacknafta.
De torkar dessutom ut och dör i ett uppvärmt utrymme.
De angrep jag får är i lagården.
Hoppas du blev lite lugnare.

Skogsola

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 dec-15 kl 10:00 »
 Husbock täcks av villaförsäkringen. Vad gäller fritidshus så är det olika mellan bolagen. Dolt fel är det knappast eftersom du redan diskuterat det med mäklaren.

Joelito

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 31 dec-15 kl 01:26 »
Det där hade verkligen en lugnande effekt. Trämask alltså, or trodde en annan. Allt annat än husbock är ju positivt hur som helst. Huset är från mitten av 1800-talet så det ska väl inte vara någon fara. Ska prova med lacknafta.

Så en mäklare får i princip hitta på vad hen vill, han hävdade ju att det var röta. Även om det inte är dolt fel, räknas det inte som något annat?

Joelito

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 31 dec-15 kl 01:42 »
http://www.omskadedjur.se/category/djur-i-travirke

Trämask finns inte ens med? Slang för något annat?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 31 dec-15 kl 13:54 »
Det verkar inte klargjort vad det är. Den mer precisa informationen är storleken på hålen. De verkar lite väl små för att vara husbock. Någon trägnagare verkar mest troligt. Då gäller främst att få virket torrare samt att byta ut murket virke.

Trämask är troligen oprecist slangspråk. Du får nog översätta till något vedertaget biologiskt namn.

Lacknafta är ingen harmlös produkt, t.ex. för dig själv. Hur skulle den användas?

Om det inte är en stor pågående skada råder jag dig att observera underlängre tid innan du drar slutsatser. Lär dig också hur de olika skadedjuren ser ut.

Gep

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 10 jan-16 kl 16:02 »
Trägnagare är ett mer vetenskapligt namn på det jag haft i uthusen.
http://www.anticimex.com/sv/se/Privat/Skadedjur/Skadedjurskategorier1/Angriper-virke1/Strimmig-tragnagare/

Lacknafta är inte bra att inandas eller att få på huden. Men jag föredrar att använda det ändå
eftersom det verkar vara i stort sett helt flyktigt.
På inrådan av en skadedjursinspektör från Länsförsäkringar sprayade jag en hel timmerstomme
som jag flyttat med en blandning av 1/2 lacknafta och 1/2 rå linolja.
Använde en spruta för insektsgift. Då syntes inga angrepp men det var ett krav
för att kunna försäkra huset.
Taket var inte på men jag använde ändå andningsskydd med kolfilter och täckande klädsel.
Men vid mindre angrepp ( kvadratdecimetrar) har jag bara penslat på lacknafta och ser till att jag inte
är i byggnaden när det avdunstar.
På balkar i ladugården har jag penslat med en blandning av 1/3 trätjära, 1/3 lacknafta och 1/3 rå linolja.
Det ska vara ett gammalt recept för träskydd.
Trätjäran och linoljan stannar kvar och ger ett bestående skydd mot röta och ohyra.
Ger också en doft av sjöbod.

Bubbel i Dammen

• fotosyntes, torp, äng, symbios, hummel och bummel
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 16 mar-16 kl 23:45 »
trätjära, balsamterpentin och rå linolja = Roslagsmahogny  ;)
En nära konventionell varelse, två ben, hålet på magen och två tuttar, vill leva enkelt och finner detta vara att äga litet, bära lätt, le mycket och äta friskt och gott, men har inte nått ända fram. Min kolonialproduktfavorit: börjar på ka och slutar på ffe. Njut en stund varje dag!

fredde e

• Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 23 mar-16 kl 21:21 »
Låt dig inte skrämmas av lacknafta. Det finns i alla oljefärger och är enligt nya rön mindre farligt att inandas än de nya vattenblandade färger. Pensla på flödigt, är bra mot skadekryp och mögel.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser