Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vibrationer i svarv  (läst 3492 gånger)

DennisCA

• Finland
Vibrationer i svarv
« skrivet: 08 dec-15 kl 08:03 »
Jag har monterat en ny motor på min svarv, 1400rpm istället 2800rpm som den hade. Motorfästet passar inte så jag gjorde en adapter utav 18mm björkplywood.

För att göra rembyte lättare så gjorde jag ett montage med gångjärn. Alltså man kan vippa upp motorn och plywoodplattan den är skruvad i och på vis släpper man spänningen på remmen. En ganska vanlig lösning har jag sett. Problemet är att den vibrerar ganska mycket om jag spänner den för hårt. Ja jag kan inte spänna den alls, utan bara motorns tyng får agera som spännkraft, annars blir det vibrationer.

Jag vet inte om det beror på att jag har en annan remskiva på den nya motorn då axeln inte är av samma storlek.

Remskivan passar inte helt perfekt med remmen? Eller så är det gångjärnen som har för mycket glapp kanske? En bättre lösning än billiga gångjärn från järnaffären behövs?

DennisCA

• Finland
SV: Vibrationer i svarv
« Svar #1 skrivet: 08 dec-15 kl 08:20 »
Jag tror det är gångjärnen annars, funderar jag ska prova bygga en bättre lösning med en 12mm rundstång.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 08 dec-15 kl 11:06 »
Att remskivan inte passar perfekt ihop med remmen kan också bidra till vibrationerna.

I det sammanhanget kan det vara värt att tänka på att en del kilremmar har ett hårt ställe, som kan ge ett "slag" varje gång det passerar den mindre remskivan. Detta gör inte så mycket när allting är mycket stabilt monterat eller om det är en maskin som ändå vibrerar kraftigt av andra skäl, men på små svarvar och liknande kan det vara högst irriterande.  Botemedlet är att köpa en rem av ett annat märke som är fritt från hårda ställen.

Om det är relativt högfrekventa vibrationer kanske de går att bli av med någon form av dämpning - t ex en vikt på motorvaggan, som väger kanske hälften så mycket som motorn, som är gummiupphängd på lämpligt sätt.

DennisCA

• Finland
« Svar #3 skrivet: 08 dec-15 kl 11:28 »
Svarvens design gör det lite bökigt att byta rem, demontering av spindeln krävs för det. Isåfall skulle jag ta till en av de här nya kedje-remmarna som man läst om, då kunde jag slippa undan att plocka isär lagerhuset.

Humle

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 08 dec-15 kl 17:10 »
Vore kul med bild. Jag tror det är gångjärnen som glappar. Wobblar remskivan?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 08 dec-15 kl 21:26 »
Om du får allt annat att passa så kan nog grannen svarva upp hålet i gamla trappremskivan så den passar på nya motorn. Ta med den hit i så fall så ordnar vi det.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

• Finland
« Svar #6 skrivet: 09 dec-15 kl 07:00 »
Ja kanske det blir så, har gjort remskivor tidigare av plywood och de har funkat bra dock. Så jag tänkte prova det igen först och istället för att göra en trappskiva med 3 steg, tänkte jag kanske 4-5 steg, mest så jag kan få svarven att gå ännu saktare.

Då kanske du tänker att nu passar det ju inte mot remskivan på svarven som bara har tre steg, men själva plattan på svarvens fäste är justerbar sidläges så jag tänker man behöver inte ha trappremskivor som är 3 - 3 då om man kan justera motorfästet på det viset. I 99% av fallen borde man endast vilja ha de saktare hastigheterna ändå.

Men jag tog isär det gamla fästet igår och gör ett helt nytt nu med rundstål istället för de här gångjärnen.

DennisCA

• Finland
« Svar #7 skrivet: 11 dec-15 kl 22:39 »
Gjorde om fästet och den här designen känns mera gedigen, men fortfarande samma mängd vibrationer. Jag tror det är så att remskivan jag har på, den som följde med motorn måste vara inkompatibel med remmen. Annars känner jag mig nöjd med det nya fästet nu. Ska piffas till lite ännu, stången kapas, målas kanske så det passar med svarvens färg.

Men, den funkar bra med bara motorvikten tycker jag. Svarvade till en ekbit där till en fransk brödkavel. Jag har bytt det gamla centret på dubbstocken till ett med kullager så det roterar med ämnet. Mkt bättre. Det som biter fast i ämnet på andra sidan är en dålig design så det ska bytas nån gång också.

Ska nog filas på denna ännu... Märkerna på sidorna är så jag vet var jag ska såga av den sen.

TW

• Finland
« Svar #8 skrivet: 11 dec-15 kl 23:14 »
Du lär dig...... dina snickrade grejor blir bara bättre.

Annars så kan vibrationerna bero på dålig rem....... till exempel.....
Min förra hyvelmaskin spände remmen med motorvikten och då remmen var dålig hoppade motorvaggan och allt blev ännu värre. Jag tror du behöver en låsning som hindrar motorn från att hoppa.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

• Finland
« Svar #9 skrivet: 12 dec-15 kl 11:17 »
Tack, jag har slipat vidare på den idag och nu anser jag den vara färdig, sandade och oljade med rå linolja i omgångar för att täppa till porerna i eken och sen flera omgångar olja så det skulle mättas och till sist min hemma gjorda hårdvaxolja av rå linolja/bivax/carnaubavax. Här funkade abranet riktigt bra annars för att slipa med, när det satte igen av oljan och spånet så är det bara att blåsa ur det med kompressorn och det är rent igen. Fantastiskt. Blir en julklapp åt antingen morsan eller syster. Får se.

Ja alltså det är så att när jag låser/spänner den (med en skruvtvinga eller två) så då blir vibrationerna värre. Om jag låter bara motorvikten stå för spänningen så är vibrationerna såpass lätta att jag tycker det inte är något problem.

Kan hända det hade gått att låsa tillräckligt styvt om jag bara skruvat fast motorn rakt i fästet. Men för att det ska vara enkelt att byta rem och jag ska slippa öppna 4 st bultar varje gång jag byter hastighet det så vill jag ha vipp-systemet. Nu behöver jag bara lyfta motorn och flytta remmen.

Tapio

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 18 dec-15 kl 16:04 »
Halaj!

Rent generellt kan man säga att veka konstruktioner ger vibrationer lättare. Styvt är bra.
Tjockare plywoodskivor kanske? Det skiljer ju väldigt i olika trädslags hårdhet, men hur det är med styvheten (E-modulen) vet jag inte.
Stor massa är också bra. En tung klump är svårare att få att vibrera. Man tycker ju förstås att motorn borde vara massa nog.
Glapp är inte bra.

Jag utgår från att du har kollat så att remskivorna linjerar, men har du kollat så att remmen inte bottnar i remskivorna?

Man skulle kunna laborera med måtten, för att ändra remspänningen.
Såhär: det är inte alls bara motorns tyngd som ger remspänning i din konstruktion. Ju mer moment du tar ut ur motorn, desto hårdare spänns remmen.
Hur? Kolla pilarna i min bild.
Den svarta pilen på remskivan ger rotationsriktningen, motsols. När du tar ut moment (”bromsar” motorn), kommer den att svara genom att vilja rotera åt andra hållet, medsols, vilket den blå pilen visar.
Reaktion ger motreaktion.
Eftersom motorn sitter fast i fyra motortassar i plattan kan den ju inte det! Men det finns en frihetsgrad i din konstruktion: rundstången som motorplattan sitter i.
Motorplattan kommer att vilja snurra runt rundstången istället. Illustrerat av den röda pilen.
Det som hindrar är drivremmen. Den kommer att spännas åt hårdare ju mer motorplattan vill rotera.
Visst är det fiffigt?!

Du kan ändra måttet h, dvs avståndet mellan motorns axel och rundstången. Ska det vara större eller mindre? Ingen aning. Ditt fall är konstigt så jag tror man får laborera lite. Litet avstånd ger iaf större remspänning för givet moment, och tvärtom, stort h ger mindre spänning.

//T

DennisCA

• Finland
« Svar #11 skrivet: 22 dec-15 kl 20:14 »
Vi får se hur det blir, funkar ganska bra tycker jag nu ändå. Ska prova byta rem mot en länkrem och se om det hjälper. Lättaste lösningarna först.

Tapio

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 23 dec-15 kl 16:30 »
Halaj!

Självklart!  :)

Problem uppkommer nog inte förrän du försöker köra lite svårare bitar.
Svårare bitar: lång, vek pinne eller stor diameter/kort, typ någon ”tallriksform”. Sådana bitar har en tendens att vilja vibrera hur styv svarven eller uppspänningen än är. Om ämnet är vekt vill den vibrera.
Nu kan jag förstås inget om träsvarvning, men inom metallsvarvning brukar det vara en tumregel att man går ner i varvtal om arbetsstycket vill vibrera.
Ett ”bondtrick” om stycket bara vibrerar lite är att man tar en fil och snällt trycker handtaget mot biten medan man svarvar.

//T

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser