Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varroabehandling, vilken?  (läst 7609 gånger)

Gep

• Blekinge
SV: Varroabehandling, vilken?
« Svar #20 skrivet: 24 okt-15 kl 23:18 »
Väntade på att någon med erfarenhet av trågkupa skulle svara dig
men det kanske inte finns några aktiva sådana här längre ?
Men principen borde vara densamma med LN-kupor i denna frågan.

Jag har märkt att mindre samhällen tappar fart med foderneddragningen
när det blir kyligare. Det finns kanske inte resurser nog att dra ner
foder eller så gör det mindre antalet att kupan blir kyligare och de
sänker tempot tidigare och drar sig mot klot ?
Dina bin som har yngel prioriterar säkerligen att ge dem rätt temperatur.
Värma fodret som du gjort är ett bra trick. Något som jag också märkt hjälper
är att öka isoleringen rejält runt fodret och över täckbrädorna.
Så mycket det får plats. Borde finnas utrymme i en trågkupa.
Bina piggnar till och antagligen blir fler lediga till matbehandling.
Glöm bara inte att minska ner isoleringen ett tag efter infodringen.
Onödigt att fördröja deras klotbildande.
Jag sätter tillbaks normal isolering på våren när jag ser att det faller ner mörkare
vax på skivorna jag har i botten. Det kommer när de börjar städa
cellerna för nya yngel.
« Senast ändrad: 24 okt-15 kl 23:47 av Gep »

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #21 skrivet: 24 okt-15 kl 23:29 »
...Jag har märkt att mindre samhällen tappar fart med foderneddragningen
när det blir kyligare...
En vanlig orsak är att samhället dragit ihop sig lite och släppt ytterramarna. De är kalla och där placerar inte bina vinterfoder och den uppvärmda volymen är full. En annan vanlig orsak är att samhället dragit ihop sig inte naturligt når fodergivan, då går det mycket långsammare.

Jano

• Halland
« Svar #22 skrivet: 25 okt-15 kl 09:03 »
Jag skiftar ut gamla invintringslådan varje år och låter bina invintra på fräschare vax.

Kör 3 lådor 3/4 Langstroth. Kallar det inte pill utan vaxförnyelse som finns inbyggt i min driftform.

Ni med LN borde göra lika dant oftare även om det inte går med automatik där.

Jag har lågnormal och låter numera bina ha sitt yngelrum ifred vid invintringen. De får sitt vinterfoder i skattlådan. Varför rasera något dom bina behöver för att slippa sätta i sig en massa foder under vintern. På våren har bina kommit upp en bit i övre lådan och den undre är i regel tom på foder. Den kan då lätt tas bort för vaxförnyelse och sedan ställas som yngellåda två över skattlådan som flyttas ner som yngelrum ett. Om alla biodlare satte sig in i hur binas vinterklunga fungerar så skulle vinterförluster på grund av foderbrist, svalt och fukt inte finnas. Den så kallade rensningsflykten på våren är faktiskt en följd av biodlarnas agerande.

Gilbert

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 25 okt-15 kl 12:16 »
Det är bara för att du har trågkupor och LN som du inte förstår hur yngellådorna på en 3-lådors 3/4 Langstroth fungerar.

Vi skiftar lådor, sedan på med 3:e lådan. På hösten åker den undre ut, den som var överst vid invintringen.

Problemet med kommunikationen här är dels förvirrade biodlare, olika sätt att jobba, olika format och olika driftform. De flesta vet inte ens vad en driftform är och de är inte ett dugg intresserade av att veta heller och att utveckla biodlingen.

Därför all röra!

Jano

• Halland
« Svar #24 skrivet: 25 okt-15 kl 13:54 »

Problemet med kommunikationen här är dels förvirrade biodlare, olika sätt att jobba, olika format och olika driftform. De flesta vet inte ens vad en driftform är och de är inte ett dugg intresserade av att veta heller och att utveckla biodlingen.

Därför all röra!

Jag håller helt med dig Sten-Åke i denna slutsats. Du borde läsa de sista raderna i mitt inlägg lite grundligare.

Jano

• Halland
« Svar #25 skrivet: 25 okt-15 kl 13:59 »
Beträffande myrsyrabehandling  mot varroa så är den minst lika effektiv nu när det håller sig runt 10-15 plusgrader dagtid som oxalsyrabehandling vid senare tillfälle.

AnnaGr

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 25 okt-15 kl 16:36 »
Tack för alla åsikter, lite svårt som nybörjare när åsikterna går isär hur man ska göra i mitt fall. Är fullt medveten att jag är ute i senaste laget med att ta hand om varorna men jag är nybliven mamma så prioriteringarna har tyvärr inte varit på bina.

Hursom, idag har jag plockat bort dom ramar med täckta yngel (en i varje kupa bara), för att sen ge dom oxalsyra. Har även delat upp foderramar så båda kupor har 8 ramar foder över vintern. Kan det räcka? Har trågkupor.

Nu får jag bara hålla tummarna och hoppas att jag har bin kvar till våren. Har definitivt lärt mig av mina misstag och kommer vara mer på hugget till nästa år. Vill ju gärna utöka min bigård, har verkligen haft kul detta år med mina bin och honungen :)

Kram Anna

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #27 skrivet: 25 okt-15 kl 16:45 »
I mina öron låter det som att du gjort det bästa möjliga nu! Och JA, mängden foder kan absolut räcka, om du är på hugget med drivfodring om det skulle behövas i mars/april.

Frågan om de överlever nu är beroende på hur stort varroa-tryck vinterbina utsattes för då de var puppor. Av de bin som täckts i en cell tillsammans med en varroa-hona under sensommaren/hösten så överlever 4% vintern. Ca 90% brukar däremot överleva vintern av de arbetsbin som tillbringat tiden som puppa UTAN varroa i sin cell.

Härav mitt ständiga "tjat" om att dels skära bort drönarvax på försommaren, och sedan behandla samhällena SENAST 1-15 augusti för att ge vinterbina bra förutsättningar...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Gilbert

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 25 okt-15 kl 16:52 »
Du har gjort allt rätt!!

Vill du utöka och delar på samhällena så minskar du också Varroa trycket och kan korttidsbehandla tidigt.

AnnaGr

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 25 okt-15 kl 21:55 »
En vanlig orsak är att samhället dragit ihop sig lite och släppt ytterramarna. De är kalla och där placerar inte bina vinterfoder och den uppvärmda volymen är full. En annan vanlig orsak är att samhället dragit ihop sig inte naturligt når fodergivan, då går det mycket långsammare.

Aha...öppningen till foderlådan var längst bak....bina måste ha dagis ihop sig mot mitten! Det har jag inte ens tänkt på! Tror du jag kan sätta på foderlådan igen även om jag har gett oxalsyrabehandling..? Kanske vänta några dagar? Eller är det alldeles försent på året...? Ser ut att bli fint väder ett tag nu framöver. Det är en del ramar som inte är helt fulla med foder där inne nämligen och det oroar mig lite....

Annars vill jag tacka alla för långa svar och beskrivningar på hur ni gör. Det är otroligt lärorikt att "höra" hur ni alla gör. Känns många gånger som om att "poletten trillar ner". Det är RÄTT mycket att lära sig som nybörjare och detta första år så har man verkligen fått ta in mycket :) detta forum är guld värt när man inte har haft möjlighet att träffa och fråga föreningens medlemmar.

Med vänlig hälsning, Anna

Gilbert

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 26 okt-15 kl 08:22 »
Som en parentes i diskussionen bland de som vill behandla med myrsyra i oktober. Har man ett varroasjukt samhälle så finns där inte bara Varroa utan garanterat någon virus som passar på i ett försvagat samhälle.
Bina dör inte av Varroan utan av konsekvenser av dess härjningar i samhället. Ett försvagat samhälle drabbas lätt av virussjukdomar och bina dör oftare av sviterna från virusen.
Behandlar man med myrsyra får man kanske göra det flera gånger och risken för samhället blir viselöst är faktiskt stor.
Förslagen att sedan slå ihop med annat samhälle som har drottning är katastrofal. Varför slå ihop ett sjukt samhälle med ett friskt.
Det slutar bara med två döda samhällen i stället för ett.
Plockar man bort lite yngelramar och oxalsyrabehandlar är prognosen betydligt bättre. Slå aldrig ihop ett sjukt samhälle oavsett sjukdom med ett fungerande samhälle.

« Senast ändrad: 26 okt-15 kl 08:59 av Gilbert »

Gep

• Blekinge
« Svar #31 skrivet: 26 okt-15 kl 11:37 »
Def finns problem med yttrandefrihet.
Om en sann utsaga kontras med fem tokiga så syns de tokiga mest.

Det har aldrig dött någon drottning för mig under myrsyrebehandling.
Det dör inga bin alls. Vad jag vet har ingen i klubben problem med döda
bin. Vi är många som använder myrsyra eftersom Tedblad demonstrerar
hur man ska göra varje år.
Om man följer instruktionerna och lär av de med erfarenhet så är
myrsyra en bra metod.
Ifall man har driftformen slit-och-slängbiodling kan jag tänka mig hur
en behandling ser ut. Om man öppnar kupan och hastigt
skvätter koncentrerad syra på ramarna så dör naturligtvis bin.

Om alla försöker svara på de frågor nybörjarna har och tänker efter lite
vad som är relevant för trådstartaren så blir det enklare.
Den här tråden är ett exempel på hur förvirrat det kan bli annars.

Om någon vill så kan han starta en egen tråd med tex namnet:
"Extrema åsikter om stordrift från en biodlare i Upplandsskogarna
av X-X XXXX".
Och sen hålla sig där !!!!
Så kan de som känner behovet följa den tråden eller bara tjafsa med
trådstartaren göra det. Skriv gärna ut namnet så kan alla som lärt
känna trådstartaren då han använde sitt eget namn på forumet hålla
sig därifrån.

carljohan

• -
« Svar #32 skrivet: 26 okt-15 kl 11:47 »
Låt han hålla på ... även blinda höns hittar korn av sanning ...

Har stor behållning av hans inlägg ...

Gilbert

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 26 okt-15 kl 12:36 »
Def finns problem med yttrandefrihet.
Om en sann utsaga kontras med fem tokiga så syns de tokiga mest.

Det har aldrig dött någon drottning för mig under myrsyrebehandling.
Det dör inga bin alls. Vad jag vet har ingen i klubben problem med döda
bin. Vi är många som använder myrsyra eftersom Tedblad demonstrerar
hur man ska göra varje år.
Om man följer instruktionerna och lär av de med erfarenhet så är
myrsyra en bra metod.
Ifall man har driftformen slit-och-slängbiodling kan jag tänka mig hur
en behandling ser ut. Om man öppnar kupan och hastigt
skvätter koncentrerad syra på ramarna så dör naturligtvis bin.

Om alla försöker svara på de frågor nybörjarna har och tänker efter lite
vad som är relevant för trådstartaren så blir det enklare.
Den här tråden är ett exempel på hur förvirrat det kan bli annars.

Om någon vill så kan han starta en egen tråd med tex namnet:
"Extrema åsikter om stordrift från en biodlare i Upplandsskogarna
av X-X XXXX".
Och sen hålla sig där !!!!
Så kan de som känner behovet följa den tråden eller bara tjafsa med
trådstartaren göra det. Skriv gärna ut namnet så kan alla som lärt
känna trådstartaren då han använde sitt eget namn på forumet hålla
sig därifrån.

Inlägget är förstås anmält till moderator.

Jano

• Halland
« Svar #34 skrivet: 26 okt-15 kl 14:03 »
Det är bara för att du har trågkupor och LN som du inte förstår hur yngellådorna på en 3-lådors 3/4 Langstroth fungerar.

Vi skiftar lådor, sedan på med 3:e lådan. På hösten åker den undre ut, den som var överst vid invintringen.

Jag har inget problem med vetskapen om hur ett bisamhälle fungerar under vintern. Men det sista stycket i ovanstående citat kräver en förklaring. Varför åker den undre lådan ut efter invintringen?

Gilbert

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 26 okt-15 kl 14:30 »
Normalkupan: 3/4 langstroth

3 yngellådor, sedan spärrgaller och 3-4-5 skattlådor beroende på vad man håller på med.

De tre yngellådorna är ju när 3:e lådan satts på.

Men från invintring på två lådor så ligger större delen av bina ju övre lådan längst, den sk invintringslådan (även om den undre också utnyttjas).

För att få till en formel (driftform) som är lätt att komma ihåg och kommunicera ut så startar vi på våren.

Låda 2
Låda 1 (underst).

När övre lådan börjar bli färdigstiftad skiftar vi på lådorna.

Låda 1
Låda 2 (nu underst) den låda som kallades invintringslådan.

När låda 1 blir färdigstiftad så har inte ynglet i låda 2 krupit ännu.
För att öka yngelrummet så lägger vi nu på låda 3 (överst).

Nu har vi sett till att en produktiv drottning får alla chanser att stifta celler och sedan kombinerar man detta med "Nectar Management" metoder av Wright.

På med spärrgaller och ett antal skattlådor med utbyggda ramar.

Invintring:

Undre lådan är alltså fortfarande invintringslådan. Den åker bort när man plockar om inför invintringen och sätter på foderlådan.

Nästa vår kommer det in en ny invintringslåda och allt skiftas nedåt och ut för vaxförnyelse.

Gilbert

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 26 okt-15 kl 14:35 »
Låter mycket när man skriver och förklarar men är relativt enkelt att utföra.

Fräschare vax, mindre risk för yngelröta och annat skit.

Svärmhämmande i sig pga utrymmet ökas efter vårutvecklingen.

Svärmhämmande med lite svärmtröga bin.

Svärmhämmande med "border checking".

christelle

• Blekinge
« Svar #37 skrivet: 26 okt-15 kl 14:36 »
Instämmer helt!  Ingen myrsyra på hösten.
Som en parentes i diskussionen bland de som vill behandla med myrsyra i oktober. Har man ett varroasjukt samhälle så finns där inte bara Varroa utan garanterat någon virus som passar på i ett försvagat samhälle.
...
Behandlar man med myrsyra får man kanske göra det flera gånger och risken för samhället blir viselöst är faktiskt stor.

Plockar man bort lite yngelramar och oxalsyrabehandlar är prognosen betydligt bättre. ...

I SBR/av Jordbruksverkets rekommendationer "Varroabekämpning med ekologiska metoder" så anges angående myrsyra ...."som en långtidsbehandling (10–20 dygn). En korttidsbehandling används för att snabbt och tidigt reducera kvalstermängden och utförs vanligtvis direkt efter slutskattningen, dvs. under eller efter den första fodringsomgången. En långtidsbehandling genomförs vanligtvis senare, när fodringen är avslutad och innan det blir för kallt"....
Menar du att en ska strunta i de rekommendationer som ges av SBR? Och i stället följa dina råd att ha ihjäl binas yngel(som är rätt många här nere i södra delen av landet, mina bin drar idag på murgröna och drar även in pollen och vatten) och behandla med oxalsyra?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

addebadde

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 26 okt-15 kl 15:23 »
Jag måste hålla med Gilbert. Att ta bort yngel på hösten är effektivt, så länge yngel finns i kupan kryper också varroan in i det. Och det yngel som finns är troligen betydligt mer drabbat av varroa än tidigare generationer eftersom det inte finns så mycket yngel för varroan att krypa in i. Och skillnaden mot drönarutskärning är väl inte stor, om man nu menar att det är synd om bina.

Jano

• Halland
« Svar #39 skrivet: 26 okt-15 kl 15:34 »
Normalkupan: 3/4 langstroth

Invintring:
Undre lådan är alltså fortfarande invintringslådan. Den åker bort när man plockar om inför invintringen och sätter på foderlådan.

Nästa vår kommer det in en ny invintringslåda och allt skiftas nedåt och ut för vaxförnyelse.

Varför invintrar du på så lågt utrymme som bara 2 lådor 3/4 langstroth?

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser