Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varroabehandling, vilken?  (läst 7620 gånger)

AnnaGr

• Skåne
Varroabehandling, vilken?
« skrivet: 15 okt-15 kl 07:49 »
Har tyvärr inte haft möjlighet att ta tag i detta försän nu...och vet inte vad bästa sätt är. Jag har varroa in båda mina trågkupor och funderade om jag skulle ge dom var sin korttidsbehandling med myrsyra. Alternativt, fortsätta invintra och sedan ge dom en oxalsyra behandling. Eller båda två? Känner att jag är ute lite i sista sekund med mysyran. Vill inte stressa bina för mycket i onödan. Ska jag vänta och bara ge oxalsyran senare? Vinterbina är ju redan kläckta så jag vet inte om myrsyran egentligen gör så stot skillnad...förutom att ge bina mer stress? Med vänlig hälsning, Anna

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Varroabehandling, vilken?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-15 kl 09:09 »
Myrsyra nu gör inte någon nytta. Dina vinterbin är redan kläckta tillsammans med all varroa. Det enda du kan göra är att ge oxalsyra-dropp i december/januari för att ge förutsättning för en bra start 2016.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 15 okt-15 kl 13:16 »
Jag håller med om att skadan är skedd, om belastningen är hög. Men det är temperaturen som avgör hur stor koncentrationen blir, och med de dagstemperaturer vi har nu kring 10 grader är det ingen stor risk att koncentrationen blir för hög. Man kan göra en långtidsbehandling och hoppas på varmt väder.
Men visst är det lite sent och en behandling skulle gjort större nytta tidigare.

All varroa är inte kläckt, det dröjer länge än, det finns lite yngel  in i november, och dessutom har det ingen större betydelse när det gäller myrsyra, den är ganska effektiv även på yngel.

Gep

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 15 okt-15 kl 22:27 »
Jag tror att myrsyrebehandling gör nytta även nu.
En skada som varroan gör är att öppna hål i vuxna bin
och därigenom bana väg för virusinfektioner.
Varroan går inte i ide utan fortsätter att suga på bina.
Jag behandlade med myrsyra för en vecka sedan
och det föll ner några hundra varroa per samhälle.
Sen beror det nog var man bor i Skåne om man har
yngel nu. Mina samhällen är yngelfria nu här vid Blekingekusten.

AnnaGr

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 22 okt-15 kl 19:34 »
Har nu hört från många håll att jag ska avvakta med myrsyran och bara köra oxar...får hålla tummarna att mina samhällen klarar sig   :(

Gilbert

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 okt-15 kl 19:46 »
Myrsyra nu gör inte någon nytta. Dina vinterbin är redan kläckta tillsammans med all varroa. Det enda du kan göra är att ge oxalsyra-dropp i december/januari för att ge förutsättning för en bra start 2016.

Instämmer helt!  Ingen myrsyra på hösten.

Gep

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 22 okt-15 kl 20:11 »
Normalt så behandlar man med myrsyra på HÖSTEN i samband med infodringen.
Du kan läsa  mer i Biodlarnas Riksförbunds trycksak:
"Varroabekämpning med ekologiska metoder"
Hittas på sidan
http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/155/1/

Sen är ju oxalsyra/myrsyra alternativ när samhället är yngelfritt.
Men det vill jag inte rekommendera eftersom jag inte provat och har
vett att hålla tyst om sånt jag inte kan.

Gilbert

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 okt-15 kl 20:43 »
Normalt så behandlar man med myrsyra på HÖSTEN i samband med infodringen.
Du kan läsa  mer i Biodlarnas Riksförbunds trycksak:
"Varroabekämpning med ekologiska metoder"
Hittas på sidan
http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/155/1/

Sen är ju oxalsyra/myrsyra alternativ när samhället är yngelfritt.
Men det vill jag inte rekommendera eftersom jag inte provat och har
vett att hålla tyst om sånt jag inte kan.

Man invintrar i mitten och slutet på augusti med någon veckas variation. På hösten Oktober/November när vädret tillåter som t ex nu på fredag (i morgon) med fint väder använder man oxalsyra.

Oxalsyran är effektivare och används när det inte finns täckta celler längre (typ nu i oktober).

Myrsyran är svårare och ibland vanskligare att dosera, många drar sig för att använda myrsyran pga ibland doseringsproblem och att det händer då att t ex drottningen skadas. På våren kan det repareras men på hösten är det kört.

Du får gärna läsa på igen i biodlarnas material själv.
« Senast ändrad: 22 okt-15 kl 21:43 av Gilbert »

Gilbert

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 okt-15 kl 20:53 »
För nytillkomna så är skillnaden i stort:

Oxalsyra effektivare men dödar inte Varroa i täckta celler, därför ineffektiv på våren.

Myrsyra dödar även Varroa i täckta celler men är svårare att dosera och använda rätt pga temperatur etc, därför lämpligare på våren.

Det finns biodlare som enbart använder oxalsyra i form av dropp mellan ramarna på bina på hösten (oktober/november).

Det blir också allt vanligare med sublimering dvs förånga oxalsyrakristaller och låta ångan sprida sig i kupan för att döda Varroa. Kräver lite dyrare utrustning men kanske lite skonsammare för bina.

Har kanske behandlat +1.000 kupor totalt, kanske mer. Vet inte exakt.

Gep

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 22 okt-15 kl 20:56 »
Trådstartaren bor i Skåne.
Jag i Blekinge med i stort sett samma klimat.
Min invintring pågår just nu med bra neddragning av sockerlösning.
Vi bor i ett avlångt land och det gäller att man tänker efter lite innan man
slänger ur sig korta omotiverade kommentarer.

Gilbert

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 okt-15 kl 20:57 »
Trådstartaren bor i Skåne.
Jag i Blekinge med i stort sett samma klimat.
Min invintring pågår just nu med bra neddragning av sockerlösning.
Vi bor i ett avlångt land och det gäller att man tänker efter lite innan man
slänger ur sig korta omotiverade kommentarer.

Det där sista! Exakt så.

Gilbert

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 okt-15 kl 21:01 »
Idag är det den 22 oktober. Skulle aldrig råda någon att invintra i oktober.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #12 skrivet: 22 okt-15 kl 21:14 »
Om man vill oxalsyrabehandla redan i oktober i södra halvan av vårt land bör man göra stickprov i de starkaste samhällena för att kolla att de är yngelfria. Det är bara någon dag sedan flera biodlare såg att bina flög med pollen. Först i början av november brukar det vara yngelfritt i Skåne, och förra året när det var så varmt räckte inte ens det.

Gilbert

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 okt-15 kl 22:06 »
Bina kan flyga även om det inte finns täckt yngel. Det är mera väderberoende. Jag har själv haft ramar med ytor som en handflata som mest på någon enstaka ram så här dags i Mellansverige och de tar jag bort när jag gör en snabbtitt för sista gången inför vintern. De hamnar i en kupa för sig. Det stör en rationell hantering av många kupor.

Pillemojen kan hålla på hur länge som helst, men när det är dags så syns det tydligt i väldigt många kupor även om någon enstaka kan avvika pytt.

Men att sätta upp riktlinjer för ett sådant samhälle (sist ut) gör bara att en rationell verksamhet slutar att fungera till slut. Det finns alltid enstaka och ibland sällsynta undantag. Min utjämning var redan förra månaden.

Jag är klar och det är jag belåten med.

AnnaGr

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 23 okt-15 kl 22:34 »
Mina kupor är inte yngelfria. Väntar med oxalsyrabehandling. Det var därför jag fråga om jag skulle behandla med mysyra. Hursom, har förstått att jag inte ska göra det utan vänta tills samhälle är yngelfria för att sedan behandla med oxalsyra. Hoppas det kommer att räcka, ser skadorna av varroan på många bin :((

Har även haft problem med att dom inte vill dra ner sockerlösning...förstår att det förmodligen är lite för kallt nu, även om vi har någon enstaka solig dag här i Malmö. Jag har sparat några ramar med foder från i våras samt några ramar honung, ska jag sätta ner dom nu i dagarna istället för att hoppas att dom drar ner sockerlösningen? Har försökt att värma lösningen men inget verkar funka. Drottningarna finns i samhällena. Det ena verkar ha dragit ner en del men det andra...knappt något (har två samhällen). Hur många ramar vintrar ni in på? Jag har trågkupor med LN ramar...har 10 i nu men eftersom dom knappt dragit ner något så vill jag gå ner till 6-8? Är det ok?

Med vänlig hälsning, Anna

Gilbert

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 okt-15 kl 09:36 »
Ser du Varroan på bina så hade du redan i våras ett samhälle som hade överfullt med Varroa.
Gör du nedfallsprov (stickprov) för att kolla status på våren?

Mycket = myrsyrabehandlig redan på våren.

Har man koll så räcker det med en oxalsyrabehandling på hösten, men då skall man ha koll.

Tycker du skall kontakta din bitillsyningsman och få råd den vägen om du vill ha kvar det samhället i vår.

addebadde

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 24 okt-15 kl 09:41 »
Om du ser varroaskador på bina ligger nog samhällena rätt pyrt till. I nuläget är sannolikt ynglet bara en barnkammare för mer varroa. Ta bort det yngel som finns om du nu ändå tänker minska antal ramar.Då blir du av med mycket varroa. Sen kan du behandla när du vill med oxalsyra. Men om de dessutom inte vill dra ner foder ska du nog inte ha för stora förhoppningar om att de klarar sig till våren.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #17 skrivet: 24 okt-15 kl 22:44 »
Bina kan flyga även om det inte finns täckt yngel. Det är mera väderberoende. Jag har själv haft ramar med ytor som en handflata som mest på någon enstaka ram så här dags i Mellansverige och de tar jag bort när jag gör en snabbtitt för sista gången inför vintern. De hamnar i en kupa för sig. Det stör en rationell hantering av många kupor.
...
För mig är det mera rationellt att inte pilla med yngelramar överhuvudtaget efter augusti och istället vänta med oxalsyra tills det är mera troligt att de är yngelfria.

Gilbert

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 24 okt-15 kl 23:04 »
Jag skiftar ut gamla invintringslådan varje år och låter bina invintra på fräschare vax.

Kör 3 lådor 3/4 Langstroth. Kallar det inte pill utan vaxförnyelse som finns inbyggt i min driftform.

Ni med LN borde göra lika dant oftare även om det inte går med automatik där.

hofboss

• Centrala Skåne
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 24 okt-15 kl 23:10 »
Vad väntar du på?
Den första helgfria söndagen när prästen bär en svart och en vit socka?
Du har varroa, skadade bin och yngel, då är det bara myrsyra som gäller, behandla alla samhällena nu och du kan ha en chans att samhället/ några samhällen överlever en ev sammanslagning tar man beslut på efter behandling och studier av nerfall och kontroll av sanmhället.
Följ denna: http://www.biodlarna.se/website1/20.0.0.0/1373/download_1373.php ,behöver du myrsyra i morgon så hör av dig så har jag, den finns i Eslöv.

Mina kupor är inte yngelfria. Väntar med oxalsyrabehandling. Det var därför jag fråga om jag skulle behandla med mysyra. Hursom, har förstått att jag inte ska göra det utan vänta tills samhälle är yngelfria för att sedan behandla med oxalsyra. Hoppas det kommer att räcka, ser skadorna av varroan på många bin :((

Har även haft problem med att dom inte vill dra ner sockerlösning...förstår att det förmodligen är lite för kallt nu, även om vi har någon enstaka solig dag här i Malmö. Jag har sparat några ramar med foder från i våras samt några ramar honung, ska jag sätta ner dom nu i dagarna istället för att hoppas att dom drar ner sockerlösningen? Har försökt att värma lösningen men inget verkar funka. Drottningarna finns i samhällena. Det ena verkar ha dragit ner en del men det andra...knappt något (har två samhällen). Hur många ramar vintrar ni in på? Jag har trågkupor med LN ramar...har 10 i nu men eftersom dom knappt dragit ner något så vill jag gå ner till 6-8? Är det ok?

Med vänlig hälsning, Anna

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser