Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på trädgårdsland  (läst 11239 gånger)

Tinkerbell

• Östergötland
SV: Storlek på trädgårdsland
« Svar #20 skrivet: 21 jul-15 kl 21:14 »
Det går tydligen montera plog på en del jordfräsar och de fungerar därmed som tvåhjulstraktorer. Husqvarna har flertalet modeller men är de något att ha? Finns det fler tillverkare?
http://www.husqvarna.com/se/products/cultivators/husqvarna-cultivators-for-homeowners/

christelle

• Blekinge
« Svar #21 skrivet: 21 jul-15 kl 21:42 »
Har precis köpt ett hus på landet i Östergötland med 2300kvm tomt där vi tänkt anlägga en odling av grönsaker.
Hur stort trädgårdsland behöver vi gräva upp för att tre personer ska kunna bli någorlunda självförsörjande på grönsaker?

Är det något vi kan så redan på hösten för skörd till nästa sommar?
Ni kan sätta bärbuskar, fruktträd, rabarber, jordärtskockor, vitlök, persilja, timjan, oregano med flera kryddväxter, jordgubbsplantor, hallonplantor med mera redan i höst.
Gör en plan, gå igenom vad ni vill odla (och äta, sätt inget som ingen gillar), skissa noga och tänk på väderstreck, vind sol och skugga utefter vad ni vill odla. Planera bevattning och vad slags gödsel ni kan tänka er att använda.
Ni kommer att klara er bra på 2000m2 och även då få plats med en liten gräsmatta.
Se trädgårdsarbetet som träningstillfällen, en kommer långt med bra handredskap och ev en hjulhacka med tillbehör. Jordfräs dödar maskar och tumultar jordens hela mikroliv och fördelar ogräsrötterna jämnt och fint så att det sprider sig ännu mer.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 21 jul-15 kl 21:57 »
Det går tydligen montera plog på en del jordfräsar och de fungerar därmed som tvåhjulstraktorer. Husqvarna har flertalet modeller men är de något att ha? Finns det fler tillverkare?
http://www.husqvarna.com/se/products/cultivators/husqvarna-cultivators-for-homeowners/

Läs Tännlappens trådar, eller så svarar han nog här. Verkar vara lite nörd inom området ;)
Tror Husqvarnas grejer är för lätta för att dra plog, i originalutförande.

Men en bra hacka är som sagt inte alls särskilt ineffektiv, eller tungdriven. Särskilt inte om marken redan är bruten.

AnnaGr

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 21 jul-15 kl 22:50 »
Min bibel är den här kvinnans blogg: https://blogg.land.se/skillnadens-tradgard/
Här hittar du fantastiskt mycket bra info och tips om självförsörjning.
Har själv kört mitt första år som (nästan) självförsörjande i vårat nya hus. Väldlgt kul!! Och gott :) Då jag är höggravid gjorde jag valet att täckodla och jag ångrar det inte EN sekund, så det är mitt största och bästa tips: TÄCKODLA. Massa tips om täckodling hittar du i bloggen ovanför.
Personligen så fräste jag upp en del av en hage i våras ca 40 kvm. Fräste med jordfräs 3 ggr med några veckors mellanrum. Sen fick jag tag på bränd gödsel som jag vände i. Efter att ha markerat ut gångar i form av en "nyckel" så täckte jag den odlingsbara ytan, för att sedan plantera ut växter som vuxit sig stora nog efter förkultivering jag gjorde i vår.
Utöver hagen har även 4 pallkragar plus ett litet trädgårsland för sallad, lök och jordgubbar ca 12 kvm. Samt ett växthus 5 kvm för tomat, gurka och lite örter. Det har varit perfekt att "börja med". Man klarar att täcka allt (om man har lite mark med gräs, samt samlar löv och annat på vintern....och har snälla grannar:)

Lycka till!

Tännlappen

• -
« Svar #24 skrivet: 22 jul-15 kl 01:21 »

Möjligen Husqvarnas t434p...finns plogkitt till den har jag sett...Det viktiga är att det finns några växlar på den så den inte går för fort med hjul på...Själv hade jag satsat på Hondas robusta tvåhjulstraktorer då köpt begagnat med tillbehör...är rena proffsmaskiner vilket man lär märka efter ett tag, kan bli en ahakänsla ibland...en del av tjusningen i att ha proffsgrejer...har hondamaskinen gått här i Sverige så är det nog inga problem med en begagnad...Sedan finns det ju BCS maskiner också proffsgrejor...

Tännlappen

• -
« Svar #25 skrivet: 22 jul-15 kl 01:36 »
Eller också kan man få fiender till de spanska skogssniglarna att trivas. T.ex. äter vinbergssnäckor deras ägg. En mer varierad miljö kanske är bra. Jag och ett antal andra odlare diskuterade saken för ett tag sen. De flesta som hade erfarenhet av spansk skogssnigel ansåg att täckodling var mer till fördel än nackdel. Jag är också misstänksam mot flitig gräsklippning, i synnerhet med rotorklippare som mosar gräset. Mums för sniglarna? Slår man gräset sällan och hellre med slåtterbalk än rotorklippare så minimerar man mängden mosat vattnigt växtmaterial. Bedriver man ängsbruk på stora delar av tomten så hinner gräset växa sig hårt, kolrikt och har låg vattenhalt. Inte bra snigelmat. Välskötta komposthögar där allt material kommer i omsättning relativt snabbt kanske inte är så farliga. Det är halvdött och nyligen dött material som sniglarna lever av, samt relativt svaga och vattniga växter (d.v.s. övergödda och övervattnade). Människor har en allmän städningsmentalitet och tar för givet att den löser problem. Jag kan lika gärna tänka mig att den skapar problem. Den är i alla fall inte gynnsam för den biologiska mångfalden i trädgården.

Min uppfattning är att man nog inte ska flumma för mycket...Visst bekvämt att ha en massa raddor och skräp liggande överallt men samtidigt utmärkta kläckningsplatser och övervintringsplatser för juvenila Spanska sniglar...När det ser ut som marken rör sig är det dags att sluta med flummet...Ta på sig stövlarna och gå ut som en trädgårdshitler och göra kemiskt rent  :o ...Hmm den biologiska mångfalden försvinner nog  snabbt ner i sniglarnas magar...That`s for sure...Vinbergssnäckan kommer nog inte åt överallt med sitt stora skal...Själv har jag ett bestånd etablerade pantersniglar som sägs vara aggressiva mot andra sniglar, läst om pantersniglar utomlands  :o ...trädgårdsdamm är bra för pantersniglar även växthus, dom gillar fuktighet...

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #26 skrivet: 22 jul-15 kl 09:15 »
Min uppfattning är att man nog inte ska flumma för mycket...Visst bekvämt att ha en massa raddor och skräp liggande överallt men samtidigt utmärkta kläckningsplatser och övervintringsplatser för juvenila Spanska sniglar...När det ser ut som marken rör sig är det dags att sluta med flummet...Ta på sig stövlarna och gå ut som en trädgårdshitler och göra kemiskt rent

Vad i det jag och Pentti skrivit var flum? Är din definition på flum att man tänker annorlunda än du gör?

"När det ser ut som marken rör sig" har man misslyckats med sin egen variant av "flum" (som du kanske gjorde med din?) och borde ha vidtagit åtgärder för länge sedan. Men inte nödvändigtvis din typ av åtgärder.

Hmm den biologiska mångfalden försvinner nog  snabbt ner i sniglarnas magar...That`s for sure...
I ditt fall hinner den tydligen inte göra det, för du har utraderat den innan dess.

Dock vore det intressant om forumet kunde bidra med belagda uppgifter och sakliga återgivningar av egen erfarenhet om hur spansk skogssnigel påverkat biologisk mångfald, t.ex. vad gäller andra sniglar och snäckor eller olika växter.

Citera
Vinbergssnäckan kommer nog inte åt överallt med sitt stora skal...
Du förmodar det ja. Den behöver kanske inte komma åt överallt heller. Det lär inte krävas totalutrotning för att utöva kontroll. Och det kan finnas andra organismer som ger sig på sniglarna.

Citera
Själv har jag ett bestånd etablerade pantersniglar som sägs vara aggressiva mot andra sniglar, läst om pantersniglar utomlands  :o ...trädgårdsdamm är bra för pantersniglar även växthus, dom gillar fuktighet...

OK, det finns många sätt. Jag föredrar att i första hand bygga på den befintliga naturen, och på sin höjd i andra hand plantera in nya arter som man inte vet vad de hittar på.

Tännlappen

• -
« Svar #27 skrivet: 22 jul-15 kl 12:27 »
Vad i det jag och Pentti skrivit var flum? Är din definition på flum att man tänker annorlunda än du gör?

"När det ser ut som marken rör sig" har man misslyckats med sin egen variant av "flum" (som du kanske gjorde med din?) och borde ha vidtagit åtgärder för länge sedan. Men inte nödvändigtvis din typ av åtgärder.
I ditt fall hinner den tydligen inte göra det, för du har utraderat den innan dess.

Dock vore det intressant om forumet kunde bidra med belagda uppgifter och sakliga återgivningar av egen erfarenhet om hur spansk skogssnigel påverkat biologisk mångfald, t.ex. vad gäller andra sniglar och snäckor eller olika växter.
Du förmodar det ja. Den behöver kanske inte komma åt överallt heller. Det lär inte krävas totalutrotning för att utöva kontroll. Och det kan finnas andra organismer som ger sig på sniglarna.

OK, det finns många sätt. Jag föredrar att i första hand bygga på den befintliga naturen, och på sin höjd i andra hand plantera in nya arter som man inte vet vad de hittar på.

...Steg ett i en effektiv bekämpning borde rent logiskt vara att hålla rent från onödiga kläckningsstationer...Likadant i ett hönshus som blir nerlusad med gnagare...Inte ska man väl med alla medel hjälpa gnagarna? Har man en grönsaksodling med skräp runtom så äter sniglarna av grönsakerna på natten och ligger och lurar under skräpet på dagtid  :D ....Själv har jag inga problem med spanska sniglar  8) ...Kollade ett ställe med kolonilotter...Lite för skräpigt vid lotterna, egenhändigt skapade kläckningsplatser...Som grädde på moset en öppen avstjälpningsplats för trädgårdsavfallet en plats som i princip kunde vandra iväg av sig självt  :o ...

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #28 skrivet: 22 jul-15 kl 14:58 »
...Steg ett i en effektiv bekämpning borde rent logiskt vara att hålla rent från onödiga kläckningsstationer...Likadant i ett hönshus som blir nerlusad med gnagare...Inte ska man väl med alla medel hjälpa gnagarna? Har man en grönsaksodling med skräp runtom så äter sniglarna av grönsakerna på natten och ligger och lurar under skräpet på dagtid  :D ....Själv har jag inga problem med spanska sniglar  8) ...Kollade ett ställe med kolonilotter...Lite för skräpigt vid lotterna, egenhändigt skapade kläckningsplatser...Som grädde på moset en öppen avstjälpningsplats för trädgårdsavfallet en plats som i princip kunde vandra iväg av sig självt  :o ...

Frågan är vad du argumenterar emot. Delvis tycks det vara slarv och där håller jag nog med dig. Delvis tycks det vara ett mer ... ska vi säga mullbefrämjande och biologisk mångfald-befrämjande tillvägagångssätt. Där håller jag i huvudsak inte med dig, men jag har förståelse för att man prövar något annat om man misslyckats med t.ex. täckodling och kompostering och fått en massa mördarsniglar på halsen. Frågan är dock varför man misslyckades. Var det själva metoden som var fel, eller slarvade man eller var andra grundläggande förutsättningar olämpliga? Sistnämnda är troligen svårgenomskådligt. Mördarsniglar massförökar sig på vissa platser men inte på andra. Orsaken till detta är nog inte utredd. Jag tycker du verkar dra för snabba och kategoriska slutsatser från enstaka exempel.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #29 skrivet: 22 jul-15 kl 15:45 »
Min bibel är den här kvinnans blogg: https://blogg.land.se/skillnadens-tradgard/
Här hittar du fantastiskt mycket bra info och tips om självförsörjning.
Har själv kört mitt första år som (nästan) självförsörjande i vårat nya hus. Väldlgt kul!! Och gott :) Då jag är höggravid gjorde jag valet att täckodla och jag ångrar det inte EN sekund, så det är mitt största och bästa tips: TÄCKODLA. Massa tips om täckodling hittar du i bloggen ovanför.

Jag läste några inlägg på bloggen. Jag tycker det ser trevligt ut och jag ser bra odlingsresultat. Men varför går det bra? Bra grundförutsättningar, gröna fingrar eller bra metoder? Det enda man kan så att säga ta med sig hem är bra metoder. Odlare med gröna fingrar kan göra lite hur som helst och ändå lyckas, men har ofta inte så bra förklaringar varför de lyckas. Och bra grundförutsättningar kan man på sin höjd gradvis närma sig, om man inte köper eller hyr ett ställe där de redan finns. Och hur närmar man sig dem? Jo, genom bra metoder.

Här är ett inlägg om att göra iordning bäddar inför våren:
https://blogg.land.se/skillnadens-tradgard/latt-att-fixa-fin-badd-till-varsadden/
Vad jag framför allt ser är en jord som ser väldigt bra ut. Fanns den där från början eller har hon byggt upp den? Täckodling är inget patentmetod för att få en sådan jord. Hellre då mycket och bra gödsel under lång tid. Helst kogödsel. Samt en bra jord i bra dräneringsläge att utgå från.
Att gräva ned relativt färskt trädgårdsavfall, särskilt från kålodling, sådär djupt tycker jag är en diskutabel metod. Kan öka risken för sjukdomar jämfört med att kompostera det mer ordnat i hög eller binge.

Inlägget om rotselleriodling verkar innehålla en del bra tips.
https://blogg.land.se/skillnadens-tradgard/odla-lacker-rotselleri/
Men starta i januari är väldigt tidigt. Kräver det en massa konstljus? Det framgår inte i just detta inlägg. Utplantering i april är väldigt tidigt. Får rotsellerin för mycket kyla kan den lätt komma av sig. Rotselleri är inte lätt att lagra enligt min uppfattning, men jag tycker hon beskriver en bra metod.

Tinkerbell

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 22 jul-15 kl 16:42 »
Gjorde en turné bland byggvaruhusen och maskinförsäljarna idag och insåg väl att jag siktade lite högt så det får inte bli större odling än att det går att bruka med högkvalitativa handredskap.
Man får väldigt många proffsredskap för vad en bra jordfräs eller tvåhjulstraktor kostar och är ändå manuella redskaps som behövs ändå.
Jag får köpa några extra spadar och bjuda in släkt och vänner på grillafton med trädgårdsgrävande :-)

Pentti Linkola

• Gäst

andtol

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 22 jul-15 kl 21:08 »
Jag läste några inlägg på bloggen. Jag tycker det ser trevligt ut och jag ser bra odlingsresultat. Men varför går det bra? Bra grundförutsättningar, gröna fingrar eller bra metoder?

Sara är duktig. Jag gillar hennes driv och energi. Förra året var jag på besök hos henne under Tusen trädgårdar. Hon har byggt sin trädgård medvetet och under lång tid. Många grävmaskiner har varit i hennes trädgård från början. Så det är inte bara handgrävt i det steniga Småland. :)

Hon är proffsodlare, dvs det är hennes levebröd att odla och berätta om hur hon odlar.

En hemlighet är att hon sår väldigt ofta och mycket. Allt fungerar inte men en hel del fungerar och det är det vi ser.

Kompost är också väldigt viktigt för henne. Varmbänkar, odlingstunnlar, växthus osv.

Och sen lägger hon många timmar varje dag i sin trädgård. Slitet ger belöning. Hon finns här på alternativ.nu men inte så aktiv.

christelle

• Blekinge
« Svar #33 skrivet: 22 jul-15 kl 23:39 »
...
Jag får köpa några extra spadar och bjuda in släkt och vänner på grillafton med trädgårdsgrävande :-)
Ja trädgårdsparty, de bidrar med arbetskraft och du med mat och dricka. Vinnande koncept  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #34 skrivet: 22 jul-15 kl 23:56 »
Sara är duktig. Jag gillar hennes driv och energi. Förra året var jag på besök hos henne under Tusen trädgårdar. Hon har byggt sin trädgård medvetet och under lång tid. Många grävmaskiner har varit i hennes trädgård från början. Så det är inte bara handgrävt i det steniga Småland. :)

Hon är proffsodlare, dvs det är hennes levebröd att odla och berätta om hur hon odlar.

En hemlighet är att hon sår väldigt ofta och mycket. Allt fungerar inte men en hel del fungerar och det är det vi ser.

Kompost är också väldigt viktigt för henne. Varmbänkar, odlingstunnlar, växthus osv.

Och sen lägger hon många timmar varje dag i sin trädgård. Slitet ger belöning. Hon finns här på alternativ.nu men inte så aktiv.

Inget av det du skriver motsäger vad jag skrev, såvitt jag kan se. Inte mycket i alla fall.

Tännlappen

• -
« Svar #35 skrivet: 23 jul-15 kl 00:27 »
Frågan är vad du argumenterar emot. Delvis tycks det vara slarv och där håller jag nog med dig. Delvis tycks det vara ett mer ... ska vi säga mullbefrämjande och biologisk mångfald-befrämjande tillvägagångssätt. Där håller jag i huvudsak inte med dig, men jag har förståelse för att man prövar något annat om man misslyckats med t.ex. täckodling och kompostering och fått en massa mördarsniglar på halsen. Frågan är dock varför man misslyckades. Var det själva metoden som var fel, eller slarvade man eller var andra grundläggande förutsättningar olämpliga? Sistnämnda är troligen svårgenomskådligt. Mördarsniglar massförökar sig på vissa platser men inte på andra. Orsaken till detta är nog inte utredd. Jag tycker du verkar dra för snabba och kategoriska slutsatser från enstaka exempel.

Det jag argumenterar för är minskning av kläckningsstationer...hur man odlar har jag nog inte sagt något om vad jag minns...täckt eller otäckt odlingsform...Flyttar man till ett nytt ställe och risk finns för spanska sniglar eventuellt i närheten så är det smart att röja upp om det nu är skräpigt på det nya stället...men som sagt det kan ju vara ett välskött ställe man flyttar till  :D ...

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #36 skrivet: 23 jul-15 kl 10:19 »

Det jag argumenterar för är minskning av kläckningsstationer...hur man odlar har jag nog inte sagt något om vad jag minns...täckt eller otäckt odlingsform...Flyttar man till ett nytt ställe och risk finns för spanska sniglar eventuellt i närheten så är det smart att röja upp om det nu är skräpigt på det nya stället...men som sagt det kan ju vara ett välskött ställe man flyttar till  :D ...

Det låter ju annars på dig som alla former av marktäckning och komposthögar skulle vara kläckningsstationer och därför bör rensas bort.

Tinkerbell

• Östergötland
« Svar #37 skrivet: 23 jul-15 kl 10:42 »
Kan ni svara på följande istället för att munhuggas med varandra?

Vad anser ni är bästa sättet att göra om ett stycke gräsmatta till odlingsbar mark.
Gräver man bort grässvålen med spade? Hackar man bort grässvålen med hacka? Eller hackar man sönder grässvålen?

Vad är bästa verktygen för ändamålet?

Alexn72

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 23 jul-15 kl 10:54 »
minst krävande är att täcka under 1-3 år med tjock pressening eller liknande

Vill du det ska gå lite snabbare så bränn gräset och sen täck.
Eller plöj( gräset hamnar unders och jorden överst)
« Senast ändrad: 24 jul-15 kl 08:59 av Alexn72 »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #39 skrivet: 23 jul-15 kl 11:41 »
Kan ni svara på följande istället för att munhuggas med varandra?

Vad anser ni är bästa sättet att göra om ett stycke gräsmatta till odlingsbar mark.
Gräver man bort grässvålen med spade? Hackar man bort grässvålen med hacka? Eller hackar man sönder grässvålen?

Vad är bästa verktygen för ändamålet?

Svaret beror på jordart, jordstruktur, årstid, arbetsförmåga, hur fuktig jorden är, om man vill komma igång att odla direkt eller kan vänta ett tag (hur länge?), tillgång på gödsel (kvantitet och kvalitet), samt i någon mån vad vill odla (där är dock urvalet mer begränsat i början och potatis oftast lämpligast).

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser