Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta getter?  (läst 11002 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #40 skrivet: 16 apr-07 kl 03:23 »
Ja, flugorna följer lukten av skinn och inälvor.  Flyttar man undan dem snabbt behöver man nog inte vattnet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

bonnmora

« Svar #41 skrivet: 16 apr-07 kl 08:07 »
Nerpackat i mina Flyttkartonger har jag många goda recept
på getkøtt,lyckades få tag i franska get recept,
Getkøtt ær gott,men det har aldrig varit svenskarnas favorit,
men i andra lænder finns en annan getkultur.

Trollmor

• -
« Svar #42 skrivet: 16 apr-07 kl 19:27 »
Prova även recept för rådjur.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #43 skrivet: 17 apr-07 kl 15:55 »
Om recept: Det går oxå att använda recept för hjort eller älg med lyckat resultat! Fler recept skadar inte att få ta del av!! De som har "sina egna knep" kan väl berätta dem för oss andra?! :D

Gruff :
Hur blir köttets kvallitet om det "iskallvatten-läggs"?
Blir det torrare då när det tinat, efter infrysningen? Tinade Du skinnet sedan och salltade in det eller hur hanterade Du det senare? ??? För övrigt har jag inte tänkt på  möjligheten av  dessa lösningar tiigare men de verkar ju mycket praktiska om man måste slakta  i sommar- värmen!!! :)

Trollmor mfl: Det var som jag skrev tvingande skäl  >:( >:( >:(som gjorde att vi tvangs ta bort så många djur på samma onda dag :'(.
Men att inte ha hanterat den då akuta och svåra situationen på detta sätt, hade nog i längden, varit mer ont för djuren än som det nu blev. Det är dock inget som jag vill tvingas till igen! :(
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• -
« Svar #44 skrivet: 17 apr-07 kl 18:07 »
Torptomten:  Ja, jag såg att Du skrev "tvingades".  Jag bara tyckte synd om Dig och Dina djur.  Hoppas det går bättre i framtiden!!

Recept för kyckling, som jag använde på getstekar m m:

Gnid in rikligt med grovt salt på ytan.  Låt ligga ett dygn eller två.  (I plastpåse, det saftar!)  Lägg ner i kokande vatten som precis täcker.  (För att lättare mäta vattenmängden brukade jag doppa ner köttet i den gryta där det skulle koka, så ramlade överskottssaltet av, och sen lyfta upp köttet och ta märke i grytan hur mycket vatten som behövdes för att det skulle täcka när köttet kom i igen.  Och så i med nytt, osaltat vatten!)  Koka tills det lossnar från benet.  Låt svarla i spadet.  Lyft upp och skiva kallt på smörgås.

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 2 användare
Helniel, Wairam66

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser