Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta getter?  (läst 10140 gånger)

tessiem

  • Inlägg: 693
Äta getter?
« skrivet: 08 apr-07 kl 08:29 »
Ingen etisk fråga..
Utan mer..Gör någon det? Är det gott? Kommer folk att tycka att man är sinnesjuk?

För vår plan är att ha en mindre gård ( förhoppningsvis ca13ha) med självhushåll & vi har då räknat på att ha får, getter, ko, gris, ankor & höns (och mina hästa som inte är till mat  ;D)

Men nu när jag läser på forumet så får jag intrycket av att det inte är ngn som har sina getter till slakt?

Är det så?

Vem vet.. när jag väl får min gård så kanske jag inte heller lyckas slakta ett endaste litet djur.. getter är ju sååå söta. Men det är ju får & kalvar också.. Min man tycker iaf nte att vi ska ha djur som vi inte har nytta av (det räcker med hästarna som kostar en del) & jag håller med honom om det.

drakvinga

  • Inlägg: 242
    • Småland
Re:Äta getter?
« Svar #1 skrivet: 08 apr-07 kl 08:53 »
Halloj
Vi har våra getter till slakt. vi har livdjur och slaktar av överskottet och det fungerar bra
lycka till
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #2 skrivet: 08 apr-07 kl 09:23 »
 Visst är det väl flera här på Alternativ som äter getter?
Jag har själv aldrig ägt en get ännu mindre ätit någon, men skulle gärna vilja prova!
 Jag förstår att det tydligen inte finns marknad för killingkött? Eftersom de allra flesta med mjölkgetter (i större skala i alla fall) avlivar bockkillingarna direkt. Jag önskar det funnes folk som ville äta getkött för jag får nästan ont i magen när jag tänker på vilket slöseri det är med LIV. Ville man bara föda upp killingar till slakt så finge man alldeles säkert köpa killingar från getgårdar, ägarna borde väl bli glada att även bockkillingarna kom till användning?
                              Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Äta getter?
« Svar #3 skrivet: 08 apr-07 kl 10:59 »
Hej!

Vi har ätit mycket get, bock och killingkött. Köttet är snarlikt rådjur.  Killing var ju festmat redan på bibelns tid.

En anekdot i sammanhanget. Jag satt på ett möte med diverse charkfabrikanter, och vid kaffet berättade en av dem att en krögare han kände ringt och frågat följande: Jag ska ha en ingenjörsmiddag, och de vill ha rådjurssadel men jag får inte tag på tillräckligt, vad göra?
Ta getsadel i stället, ingen märker någon skillnad!

Ungrare och mellanösternfolken m fl äter mycket get.  Man kan säkert få tag på bockkillingar, och föda upp till slaktdjur att sälja till dem.

Edgar


Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #4 skrivet: 08 apr-07 kl 11:27 »
Vår tanke är att överblivna bockkillingar ska hamna i frysen.
I Danmark äter de mycket get. Jag hade funderingar på att ta in någon getras som hade större slaktmassa men reglerna är minst sagt vedervärdiga för att få in dem... Kostar skjortan...

tessiem

  • Inlägg: 693
Re:Äta getter?
« Svar #5 skrivet: 08 apr-07 kl 12:23 »
Jamenvisst! Håller med! Jag ville ha in dansk nubisk,,men det verkar ju stört omöjligt! Särskilt om man bara ska ha till husbehov( typ 2 getter & 1 bock!)

Vår tanke är att överblivna bockkillingar ska hamna i frysen.
I Danmark äter de mycket get. Jag hade funderingar på att ta in någon getras som hade större slaktmassa men reglerna är minst sagt vedervärdiga för att få in dem... Kostar skjortan...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #6 skrivet: 08 apr-07 kl 22:01 »
Det är jättegott!  Särskilt om man vet att de levt och dött på ett bra sätt, gör man det hemma har man ju full kontroll.  Köttutbytet per satsat kilo foder var i min flock ungefär hälften mot fårens.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #7 skrivet: 12 apr-07 kl 15:08 »
De som blir för många hamnar i frydsen för vidare transport till grytan. Äter ofta get/bock-kött och tycker det är gott!
Med mycket ris av olika slag och ett ballanserat givande av kraftfoder blir köttet t o m godare än rådjurskött. :)

Varför vill Du "gå över sundet efter vatten" när vi har både jämtget (har själv detta) och göinge get nära till?
Dessa är också anpassade till vårt klimat, sunda och härdiga och lättfödda (i alla fall om Du har skog). ???

Jag tycker mycket om att krydda med Enbär (eller årsskott inbundet i lakansväv), Svarta vinbärsblad alt. saft. och litet lavenelblommor (Det är extra bra till bockkött) samt Rosmarin, Salvia och Vitlök.
Det är också gott att koka köttet med aprikos, äpple, citron plommon och körsbär eller slånbär och lagerblad.
För övrigt är det gott att severa marrinerade späda granskott och musöronstora björkblad, som pikels till köttet.(( Jag vet vad jag skrivit och menar det. ;)))
Gör gärna en stuvning på nässlor, kirchkål och gräslök till, nu på våren.
Getkött går bra att steka medan min erfarenhet är att bockkött
gör sig bäst som kokt.

Mina vänner äter get med förtjusning om de inte är vegisar.
Men man blir nig sedd lite som galen av de som tropr sig veta vad man "kan" äta och inte.
Ser fram emot att å pröva kallrökt getkött till vintern!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Äta getter?
« Svar #8 skrivet: 12 apr-07 kl 15:35 »
De säljer indrefile av get här på ICA. Har bara gjort kalops på det men det var jättegott.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #9 skrivet: 12 apr-07 kl 19:07 »
De som blir för många hamnar i frydsen för vidare transport till grytan. Äter ofta get/bock-kött och tycker det är gott!
Med mycket ris av olika slag och ett ballanserat givande av kraftfoder blir köttet t o m godare än rådjurskött. :)

Varför vill Du "gå över sundet efter vatten" när vi har både jämtget (har själv detta) och göinge get nära till?
Dessa är också anpassade till vårt klimat, sunda och härdiga och lättfödda (i alla fall om Du har skog). ???



fast då Göinge och jämtget är utrotningshotade så kommer iaf. inte jag att äta dom. Däå är det bättre att äta av raser som inte är utrotningshotade fram till dess att rasernas fortlevnad är säkrad.
Så är det ju dessutom rejält mer kött på ex. Boer än på Göinge.

tessiem

  • Inlägg: 693
Re:Äta getter?
« Svar #10 skrivet: 12 apr-07 kl 19:22 »
Hej! Tack för tipsen om kryddning osv!
Jag vill ha nubisk för kött (eller Boer) & en svensk för mjölk.
Mkt för att jag tycker att Boer & nubisk ser såååå häftiga ut men också för att det är mer kött på dem...


De som blir för många hamnar i frydsen för vidare transport till grytan. Äter ofta get/bock-kött och tycker det är gott!
Med mycket ris av olika slag och ett ballanserat givande av kraftfoder blir köttet t o m godare än rådjurskött. :)

Varför vill Du "gå över sundet efter vatten" när vi har både jämtget (har själv detta) och göinge get nära till?
Dessa är också anpassade till vårt klimat, sunda och härdiga och lättfödda (i alla fall om Du har skog). ???

Jag tycker mycket om att krydda med Enbär (eller årsskott inbundet i lakansväv), Svarta vinbärsblad alt. saft. och litet lavenelblommor (Det är extra bra till bockkött) samt Rosmarin, Salvia och Vitlök.
Det är också gott att koka köttet med aprikos, äpple, citron plommon och körsbär eller slånbär och lagerblad.
För övrigt är det gott att severa marrinerade späda granskott och musöronstora björkblad, som pikels till köttet.(( Jag vet vad jag skrivit och menar det. ;)))
Gör gärna en stuvning på nässlor, kirchkål och gräslök till, nu på våren.
Getkött går bra att steka medan min erfarenhet är att bockkött
gör sig bäst som kokt.

Mina vänner äter get med förtjusning om de inte är vegisar.
Men man blir nig sedd lite som galen av de som tropr sig veta vad man "kan" äta och inte.
Ser fram emot att å pröva kallrökt getkött till vintern!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #11 skrivet: 12 apr-07 kl 22:13 »
Ja, man äter väl inte avelshonorna i första hand.  Håller helt med Mmmm, den som vill bevara en ras gör rätt i att använda deras produkter.  Tänk på hur våra svenska allmogeraser har uppkommit!  Ingen dans på rosor precis, varken för folk eller fä.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #12 skrivet: 13 apr-07 kl 10:29 »
Visst om det blir en bock över att man kan äta den.
Men har man planerat en viss konsumtion och ev. försäljning av köttet så tror jag inte dessa raser (göinge) räcker till innan stammen blivit större. 2006 fanns endast 150 exemplar registrerade och om man då äter låt säga tio om året så kommer vi snart ta kål på stammen istället.
Då kan köttraserna vara ett alternativ under tiden man bygger upp stammen.
Så tänkte iaf. jag.....

Almásy

  • Gäst
Re:Äta getter?
« Svar #13 skrivet: 13 apr-07 kl 11:06 »
Det är inte de vuxna avelsdjuren som skall ätas upp. Tio bockkillingar om året bland göingegetterna kommer inte att ha någon som helst negativ inverkan. I själva verket är det nog fler per år som "blir över". Ta sedan alla killingar bland lantrasgetterna som avlivas så fort som möjligt i de stora besättningarna. Det finns massor av material för uppfödning. Att importera getter vore vansinne. Visst ger köttraser bättre utbyte av kött, men om man bara har getterna för självförsörjning, så är det väl inget större problem?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Äta getter?
« Svar #14 skrivet: 13 apr-07 kl 11:31 »
Inte sjutton är getter ett monogamt djur, det blir som sagt lite pojkar över, det heter inte bock för ingenting.

Getter förökar sig!

Ju fler besättningar ju bättre för rasens överlevnad.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Äta getter?
« Svar #15 skrivet: 13 apr-07 kl 11:50 »
Jag tror så här. Alla raser av produktionsdjur som inte hålls som produktionsdjur kommer att att minska tills de fördärvas av inavel. Det finns inte tillräckligt många som vill hålla gosegetter/kor/grisar.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #16 skrivet: 13 apr-07 kl 12:19 »
Ok, så om jag känner för uppfödning av "köttdjur" för slakt så skulle det alltså vara bra för rasen (Göinge) att jag använde dem???
Då blir det ju både billigare och enklare då det är fruktansvärt svårt och dyrt att få in från Danmark.
Någon som vet hur många kilo kött man får ut av en slaktfärdig Göingebock och vid vilken ålder är det bäst att slakta dem??
Hör gärna fler synpunkter ang. att använda våra gamla lantraser för köttproduktion....
« Senast ändrad: 13 apr-07 kl 12:20 av Gôskottan farm aka. Balbina »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Äta getter?
« Svar #17 skrivet: 13 apr-07 kl 12:29 »
Visst finns det en kritisk gräns för populationer, men den är inte alltid så väldigt stor, ett tusen djur, som man håller bokförd i t.ex genbank, bör lätt kunna klara sig, flera projekt som finns är hobbyinriktat.

Bevara en ras som ingen eller få vill ha är naturligtvis svårt, biologin är inte statiskt, det försvinner raser då och då, som det gjort i alla tider.

Sönderavel är lika vanligt bland produktionsdjur, den genetiska basen kan vara smal.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Äta getter?
« Svar #18 skrivet: 13 apr-07 kl 12:45 »
Visst finns det en kritisk gräns för populationer, men den är inte alltid så väldigt stor, ett tusen djur, som man håller bokförd i t.ex genbank, bör lätt kunna klara sig, flera projekt som finns är hobbyinriktat.

Även dessa hobbyister håller till stor del djuren för småskalig produktion. Jag tror inte det finns någon genbank med tusen djur som hålls bara som sällskap.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Äta getter?
« Svar #19 skrivet: 13 apr-07 kl 13:11 »
Djur hålls av många anledningar och det är inte skarpa gränser mellan, det kan vara sällskap, locka folk till övernattning just där för de trevliga djuren, djurpark, allt tänkbart.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 3 användare
mommo, LimJans, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser