Har aldrig begripit detta med att blanda ut linoljan med terpentin för att få bättre inträngning. Molekylstorleken i rå linolja är 0,000005–0,00001 mm stora, i kokt linolja 0,0001 mm men poröppningen i trä är 0,03 mm. Så det känns inte som att den råa linoljan är för "tjock" för att komma in i träet... http://auroramobelrestaurering.com/Linolja_Monica_Svederoth.pdf
Halaj!
Ja, jag har också funderat på detta.
Anta att du har ett hål på 0,03 mm, och du vill ha en plupp som är 0,04 mm genom hålet.
Hur skulle det hjälpa pluppen genom att tillsätta andra pluppar som är 0,02 mm stora?
Det borde ju bli tvärtom! Inom kemin säger man ju: ”lika löser lika”. Det här innebär ju att lika molekyler binder till varandra och bildar en ny molekyl som utåt sett har ett elektronmoln som har ädelgasstruktur.
Alltså borde 0,04 mm pluppen bli ännu större i diameter eftersom det hänger en klase 0,02 mm pluppar på den!
Eftersom skillnaden i plupp/hål är så stor som du säger borde det inte göra varken till eller från att tillsätta terpentin.
Men om min hemkokade teori ovan stämmer så borde det tvärtom bli sämre inträngning om du tillsätter terpentin!
Någon som har större kemikunskaper än jag som kan bena ut det här?
//T