Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..  (läst 22853 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« skrivet: 09 mar-15 kl 12:05 »
Tänkte bygga en kompost och ytbehandla lite trätunnor så roslagsmahogny dök upp som ett bra alternativ.
Till det behöver jag enligt Skansen:
1 del 100 % trätjära. Den måste gå att blanda med terpentin eller lacknafta.
1 del linolja, kokt eller rå
1 del terpentin eller lacknafta

Linolja, kokt, Äkta trätjära & Lacknafta/Balsamterpentin hittas till bra pris hos Biltema.
Men blir det en bra roslagsmahogny eller en giftbomb?
Hittar och förstår dåligt produktinformationen på Biltemas produkter.
Att hitta alla ingredienser i butiker med uttalad miljöprofil är inte svårt, bara dyrt.

Så vågar man lita på Biltema produkterna eller är det ekofärghandlaren som gäller?
Eller något mellanting?

Råd mottages tacksamt.
btw är det OK att behandla vattentunnor invändigt med roslagsmahogny?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #1 skrivet: 09 mar-15 kl 17:10 »
biltemas grejor är okej till roslagsmahogny,samma grejor fast med annan etikett säljs hos byggnadsvårdarna men till minst dubbla priset.
skall vattnet i tunnan användas till dricksvatten skall tunnan vara obehandlad,tjäran lämnar smak till vattnet och förmodligen också linoljan. ulf

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #2 skrivet: 09 mar-15 kl 21:43 »
Tack för svaret, misstänkte, men vågade inte hoppas på att det var "samma" grejer.
Inget dricksvatten, men bevattningsvatten, gamla silltunnor så jag misstänker att vattnet kan smaka som dom luktar.

Hur blir hållbarhet för behandlat jmf obehandlat på insidan?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #3 skrivet: 09 mar-15 kl 21:47 »
Biltemas linolja innehåller "speciella ämnen som påskyndar torkprocessen". Det låter skumt i mina öron.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #4 skrivet: 10 mar-15 kl 04:03 »
Biltemas linolja innehåller "speciella ämnen som påskyndar torkprocessen". Det låter skumt i mina öron.


Det är vanligt att man blandar i stickativ i produkter som innehåller t ex linolja

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sickativ

Kan också köpas separat för egen iblandning:

http://www.claessons.com/produkter_info.asp?nid=2283

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #5 skrivet: 10 mar-15 kl 06:45 »
Biltemas linolja innehåller "speciella ämnen som påskyndar torkprocessen". Det låter skumt i mina öron.
  sickativ finns tillsatt i de flesta linoljeprodukter,själv tillsätter jag eget om det inte finns från början,särskilt i linolja jag kör invändigt med,pga torktider.
vissa pigment funkar också som sickativ m.m. det är ju inte så att man skall käka färgen eller dricka linoljan,det går visserligen men smakar skit. ulf

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #6 skrivet: 10 mar-15 kl 19:07 »
"Kokt linolja" är oftast inte kokt, utan sickativ har tillsatts i rå linolja för att ge den samma egenskaper som kokt.
Rå linolja används för impregnering, då dess små molekyler och långa härdningstid gör att den tränger djupt in i träet.
Kokt linolja används i linoljefärg och fernissa, och kan användas SOM fernissa men då krävs många lager och låång tid.
En bekant har dåliga erfarenheter av Biltemas tjära, själv brukar jag handla från Claessons Trätjära.
En vattentunna skulle inte jag behandla med roslagsmahogny eller linolja, då det kommer att "tvättas ur" så att man måste göra om behandlingen vart/vartannat år eller så.
Notera att trätjära är cancerogent (inte lika farligt som stenkolstjära, men ändå).

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #7 skrivet: 10 mar-15 kl 19:14 »
Med "tvättas ur" antar jag att du menar insidan, vad rekommenderas för insidan?
Utsidan antar jag är OK med roslagsmahogny.

Eller?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #8 skrivet: 10 mar-15 kl 19:19 »
"Kokt linolja" är oftast inte kokt, utan sickativ har tillsatts i rå linolja för att ge den samma egenskaper som kokt.
Rå linolja används för impregnering, då dess små molekyler och långa härdningstid gör att den tränger djupt in i träet.
Kokt linolja används i linoljefärg och fernissa, och kan användas SOM fernissa men då krävs många lager och låång tid.
En bekant har dåliga erfarenheter av Biltemas tjära, själv brukar jag handla från Claessons Trätjära.
En vattentunna skulle inte jag behandla med roslagsmahogny eller linolja, då det kommer att "tvättas ur" så att man måste göra om behandlingen vart/vartannat år eller så.
Notera att trätjära är cancerogent (inte lika farligt som stenkolstjära, men ändå).

/Mats
benämningen kokt betyder att linoljan är upphettad och torkegenskaperna därmed förändras. normalt tillsätts inte något sickativ i kokt linolja utan det görs i så fall av färgtillverkare,användare m.m.
Möjligt att man tillsätter sickativ i dåliga "kokt linolja" men då är det bedrägeri då kokt linolja är en annan produkt än rå och användningen annorlunda.
Mej veterligen är det kokt linolja i de förpackningar som det står kokt på. Ulf

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #9 skrivet: 10 mar-15 kl 19:40 »
En bekant har dåliga erfarenheter av Biltemas tjära, själv brukar jag handla från Claessons Trätjära.

/Mats

Biltema har en tendens att byta leverantörer ofta, så erfarenheter av deras produkter är verkligen färskvara. Det som var dåligt i fjol kan vara bra i år, och vice versa.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #10 skrivet: 10 mar-15 kl 20:15 »
Halaj!

Det blir både bra roslagsmahogny och en giftbomb.
Roslagsmahogny är ingen hälsosam coctail precis.
Ingredienserna blir inte det minsta hälsosammare för att du köper dem i en ekobutik.
Kanske kan man dricka linolja, men knappast tjära. För att inte tala om balsamterpentin.

Rätta mig gärna här, men såhär har jag uppfattat det:
terpentinets funktion, eftersom den är lättflyktig är att hjälpa coctailen att dra sig in i träet.
Linoljans funktion är att förhindra vatten att sugas in i träet. Det pärlar sig istället på ytan.
Tjäran är giftet som tar död på svampar, mögel och allt annat som vill bryta ner träet.

Så om du vill vara miljövänlig kör du bara linolja.

Om du ändå vill köra roslagsmahogny kan jag tipsa dig om att värma tjäran i mikron en sväng. Den blir jättemycket lättflyktigare och löser linolja lättare. Skillnaden är stor!
 Släpa gärna ut mikron. Annars stinker det tjära i köket i flera dagar efteråt!

//T

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #11 skrivet: 10 mar-15 kl 22:44 »
Med tvättas ur menar jag att ämnena försvinner ur träet med vattnets vandringar.
Jag tror en vattentunna av trä klarar sig rätt bra utan behandling.
Termen kokt linolja används SVJV oftast felaktigt, liksom dalbränd tjära i många fall. Rätta mig gärna om jag har fel.
Kokt linolja härdar på ungefär ett dygn i rumstemperatur utan sickativ, snabbare med. Det roliga med sickativ är att tillsätter man för mycket så kan härdningstiden förlängas, så det är relativt lätt att testa.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #12 skrivet: 10 mar-15 kl 22:56 »
Jag skulle inte rekommendera att mikra tjäran, men hetta upp den på en kokplatta i en kastrull man inte tänker använda till annat senare är inte fel, eller använda vattenbad.
Terpentin är inte nyttigt, nej. Jag vet inte om det tillför något vg roslagsmahogny, men om man oljar in med rå linolja tillhör jag falangen som menar att terpentinet inte bidrar till inträngningsförmågan; baserat på hur mycket linolja jag behövde för att mätta träet i min förra båt med och utan terpentin - i princip lika mycket.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #13 skrivet: 14 mar-15 kl 20:08 »
Fö kan man läsa bl.a. på wikipedia att benämningen kokt inte behöver betyda att oljan hettats upp.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #14 skrivet: 19 mar-15 kl 19:20 »
Jag skulle inte rekommendera att mikra tjäran, men hetta upp den på en kokplatta i en kastrull man inte tänker använda till annat senare är inte fel, eller använda vattenbad.
Terpentin är inte nyttigt, nej. Jag vet inte om det tillför något vg roslagsmahogny, men om man oljar in med rå linolja tillhör jag falangen som menar att terpentinet inte bidrar till inträngningsförmågan; baserat på hur mycket linolja jag behövde för att mätta träet i min förra båt med och utan terpentin - i princip lika mycket.

/Mats


Av alla sätt att värma upp något är mikro det snällaste. Och det uppvärmda kommer inte att bli vare sig självlysande eller radioaktivt.

En konstig egenskap är att tjära har en ruggigt låg värmekapacitivitet!
Välj halva uppvärmningstiden jämfört med samma volym vatten!

Annars håller jag med dig: balsamterpentin behövs bara när man har kokt linolja. Om rå, kallpressad behövs det inte. Det drar in sig ändå. Teorin säger så, och din praktiska tillämpning styrker det.

//T

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #15 skrivet: 20 mar-15 kl 21:27 »
Angående mikron tänkte jag på hur hälsosam nästa gorbys blir; om man lyckas att inte skvätta tjära kanske inte så mycket cancerogena ämnen hamnar i den, eller så "dunstar" de och sätter sig på väggarna i mikron.
Jag kan inget om det, men att använda ett "aktivt" hushållsredskap till mer eller mindre giftiga ämnen kan jag inte rekommendera.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #16 skrivet: 20 mar-15 kl 23:51 »
En gammal mikro brukar ändå vara så äcklig av stänkande matrester och ångande matos som har grott in i och reagerat kemiskt med färgen på insidan av ugnen, att lite tjära knappast gör vare sig till eller från. Om någon känslig person tycker att maten får en bismak av tjära får man väl kalla den grillolja eller barbecuedressing så blir det nog lugnt. De enda mikrovågsugnar jag känner till som är någotsånär bra ur hygiensynpunkt är Philips/Whirlpool från 90-talet, de har omålad rostfri plåt på insidan.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #17 skrivet: 21 mar-15 kl 06:46 »
Nu menade jag inte att det ger bismak eller är äckligt.
Jag blandar inte blymönjefärg i hushållsassistenten heller, liksom.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #18 skrivet: 25 mar-15 kl 15:13 »
Jag gjorde nyligen en omgång roslagsmahogny med Biltemas trätjära och balsamterpentin, dock kokt linolja från Jula. Tyvärr har jag inte hittat rå linolja här i stan, det hade nog varit bättre.

Det var dock inga problem att blanda till allting, det löste sig fint och gick bra att måla mina stolpar med som ska bli inhägnad för ankdammen.
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #19 skrivet: 25 mar-15 kl 18:55 »
Har aldrig begripit detta med att blanda ut linoljan med terpentin för att få bättre inträngning. Molekylstorleken i rå linolja är 0,000005–0,00001 mm stora, i kokt linolja 0,0001 mm men poröppningen i trä är 0,03 mm. Så det känns inte som att den råa linoljan är för "tjock" för att komma in i träet... http://auroramobelrestaurering.com/Linolja_Monica_Svederoth.pdf
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 5 användare (3 dolda)
Tiomilaskogen, Vassberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser