"Moderna" nycklar med tum-mått följer något som brukar kallas för AF (Across Flats) -standard, som väl ursprungligen är ett amerikanskt påfund. Det innebär att nyckelvidderna alltid är jämna bråkdelar av tum.
I gamla engelska maskiner kan man råka ut för helt andra nyckelvidder, jag undrar om inte det var den här gubben Whitworth som en gång i tiden bestämde nyckelvidder som inte nödvändigtvis var jämna bråkdelar av tum, men de stod alltid i ett bestämt förhållande till skruvdiametern. Jag har för mig att jag har läst en artikel om det där någonstans, kanske i Classic Motor eller någon liknande tidning.
På 1930-talet lär det ha varit nödvändigt med fyra olika uppsättningar nycklar på en välutrustad verkstad - millimeter, tum AF och två olika brittiska tumsystem.
Även om man bara har med motorer från "metriska" länder att göra så kan man råka ut för irriterande saker ibland. Flottörventilen i gamla Solex-förgasare (t ex på VW från 50- och 60-talet) har nyckelvidden 13,5 mm!