Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blocknycklar? Vad har jag för tumstandard?  (läst 6202 gånger)

Rubensgården

• Gäst
Blocknycklar? Vad har jag för tumstandard?
« skrivet: 17 feb-15 kl 13:39 »
Köpte en gammal Engelsk Brockhousemotor och inga nycklar passar. En bult är strax över 13mm men inte 14mm. En annan är drygt åtta. Har en standard tumnyckelsats men finns det fler standarder? BMC:n är inga problem att jobba med. Var köper man isf andra nycklar? Inte ens skjutmåttet passade på tum eller mm.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Blocknycklar? Vad har jag för tumstandard?
« Svar #1 skrivet: 17 feb-15 kl 14:02 »
"Moderna" nycklar med tum-mått följer något som brukar kallas för AF (Across Flats) -standard, som väl ursprungligen är ett amerikanskt påfund. Det innebär att nyckelvidderna alltid är jämna bråkdelar av tum.

I gamla engelska maskiner kan man råka ut för helt andra nyckelvidder, jag undrar om inte det var den här gubben Whitworth som en gång i tiden bestämde nyckelvidder som inte nödvändigtvis var jämna bråkdelar av tum, men de stod alltid i ett bestämt förhållande till skruvdiametern. Jag har för mig att jag har läst en artikel om det där någonstans, kanske i Classic Motor eller någon liknande tidning.
På 1930-talet lär det ha varit nödvändigt med fyra olika uppsättningar nycklar på en välutrustad verkstad - millimeter, tum AF och två olika brittiska tumsystem.

Även om man bara har med motorer från "metriska" länder att göra så kan man råka ut för irriterande saker ibland. Flottörventilen i gamla Solex-förgasare (t ex på VW från 50- och 60-talet) har nyckelvidden 13,5 mm!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 17 feb-15 kl 17:02 »
Här finns en nyckelviddstabell. Plus en del ytterligare matnyttigt längre upp på sidan.
http://www.sat.dundee.ac.uk/psc/spanner_jaw.html#Jaw_Size_Table

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 17 feb-15 kl 17:04 »
Det enklaste är väl att köpa en sats nycklar på biltema och sedan justera dom till rätt storlek med vinkelslipen. Ringsidan blir värre men med sexkanthylsor kan det få vara lite glapp.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 feb-15 kl 16:12 »
Verkar som att jag har WW standard på mina. Tack för länk Torbjörn!
/Jan

Rubensgården

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 mar-15 kl 19:37 »
För en någorlunda komplett verktygslåda till såväl tum som mm behövs:
Mm nycklar.
Tum AF (across flats)
Tum BSF ( British standard fine) passar även BSW (British standard Whitworth).
Tum BA (British association)

Har beställt blocknycklar på ebay där det finns för ok pris.

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser