Jag går i tankarna att starta upp en liten köttdjursuppfödning av Hereford och skulle behöva lite konstruktiv kritik och gärna idéer på förbättringar.
Jag ska göra en avverkning av skog för att få till hagar och slåttermark och avverkningen ska även bekosta ombyggnationen av ladugården hade jag tänkt.
Marken kan försörja upp till 40 djur så jag planerar att jobba mig upp till 30 djur och sen får vi se om det blir mer.
Ladugården är lagmässigt stor nog att husera 30 djur i form av två stycken ligghallar.
Men då jag har läst att man borde lägga på 30% golvyta för att minska bråk och underlätta för en själv så kanske jag ska sikta in mig på ca 25 djur.
Om jag vill ha fler tänkte jag bygga till en sektion på ladugården senare.
Jag kommer ha ca 100 000 kr att bygga om för, men jag kan nog klämma fram 50 000 kr till vid behov.
Jag vet att det inte är mycket pengar men utbyggnationen är inte medräknat, det kommer som sagt senare om behovet uppstår.
Golvet är för tillfället ett trägolv kanske jag ska nämna.
Ladugården är 22,9 meter lång och 6,5 m bred.
Här är en "ritning"

över ladugården. Det som är i svart är vad som existerar, och det i rött är vad jag hade tänkt bygga.
Jag hade tänkt göra det jag kan själv och har många snickare i familjen var av brorsan arbetar gratis.

Jag är väl medveten om att det kommer bli en del fysiskt arbete med utmockning på vårkanten, då jag gissar att djupströbädden kommer bli upp mot en meter djup, så förslag på hur jag kan underlätta arbetet tas tacksamt emot.