Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjällkor  (läst 20269 gånger)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Fjällkor
« Svar #20 skrivet: 09 apr-07 kl 15:38 »
din statestik är väl för sjukdoms behandlingar kan tänkas...
där är det ju så att om man behandlar en ko förebyggande med kalk tex men hon blir aldrig sjuk o kalvförlamning så står det  i kokontroll pappren sedan acetomi/ kalvförlamning...

Javisst men det spelar ju ingen roll för det blir ju så för alla raserna inte bara på Fjällkorna...  ;D
Och ja det är sjukdomsbehandlingar det skrev jag ju..
(utgångsorsak är ju oväsentligt)

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

anette i bugared

• -
« Svar #21 skrivet: 09 apr-07 kl 16:23 »
Statistiken, som den visats här, ger inte nåt entydigt svar på att en koras/grupp, överlag skulle vara sämre eller bättre. Det går att finna för o nackdelar utifrån vad man vill ;) se.

Därför kan jag tycka att statistik mer är för den som skall ha en större uppsättning djur och ha den verksamheten som levebröd.

För oss som bara har en eller ett par djur så visar statistiken inte svaret på våra frågor. Vi måste se mer till den enskilda individ vi planerar att köpa. Hur hon är kompenseras inte av hur de övriga djuren i besättningen är eftersom det kanske inte finns nån övrig besättning.

Oavsett vilken ras man väljer så är det viktigt att det är en ko med gott lynne, av härdig ras, hur spenarna ser ut ( om man vill handmjölka) o.s.v., oavsett vad som står i statistiken.
Och det är därför en fjällko, (lättfödd, hornlös, lagom stor, oftast med fetare mjölk än andra raser ) är ett bra alternativ.
( Att det dessutom är en oerhört vacker ras får man ta som en bonus :D.)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 09 apr-07 kl 21:13 »
Är dom så himla lätta att hålla i hull egentligen, fjällisarna?
Jag tycker att många av de jag sett är på gränsen till magra för det mesta. Eller har jag bara haft otur och träffat på fel kor...?

Håller helt med dig !

Många Fjällkor ser ut som spjälstaket
kanske ägarna tror att det är ok att ha dem så magra då ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Drevern

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 09 apr-07 kl 23:42 »
Är inte statistiken till för att förmedla just chansen att få en individ som bär de egenskaper man söker? Det fick i alla fall jag för mig.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 09 apr-07 kl 23:50 »
Är inte statistiken till för att förmedla just chansen att få en individ som bär de egenskaper man söker? Det fick i alla fall jag för mig.

Mycket bra tanke  :)

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Skytten

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 10 apr-07 kl 07:49 »
Statistik är en vägledning men får aldrig övertolkas, den talar om hur stor den slumpmässiga chansen är när du väljer ur hela den befintliga populationen.
Detta gör ju i praktiken ingen.
Ingen har hela populationen att välja på, och ingen väljer väl slumpmässigt.

Adderas alla uppgifter i en statistik (och det gäller bla den som förekommer här) upp till 20 parametrar som kan ligga i närheten av 5%, skulle det innebära att det kan vara  så att det statistiskt inte finns en frisk ko, och det är väl inte övertygande.

Kännedom om härstammning och allmän kokunskap måste vara mycket mer vägledande än den allmänna statistiken.

Miljö och genetiskt orsakade problem, har stor chans att vara högt eller lågt i  en enskilld besättning. (variansbredd)

En statistik som den här förelagda är naturligtvis inte värdelös, men får inte ha den som den enda eller ens avgörande orsak till val av ko, det finns många fler och viktigare saker att fundera på då.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #26 skrivet: 10 apr-07 kl 08:24 »
vill man köpa en husållako så är mitt tips att köpa en dräktig kossa från en mjölk bonde ... kanske en fjällko, rödkulla, srb eller slb som bonden tycker mjölkar för lite...
(vilket i praktiken brukar betyda att kossa kanske mjölkar  10-20 liter om dan...)  ...
då får du förhopningsvis (om bonden är ärlig) en snäll inmjölkad kossa som är välhanterad..  kolla bara att hon har till räckligt lätt mjölkade spenar...
gäller allra helst jersey o SRB... som i blnad kan ha mycket korta smala spenar...

Vill du köpa en kalv... be att få titta på mamman... att hon har rejäla handmjölkningsspenar så är ju chansen iallafall att äve kvigan får de...

det viktigaste är ju att man går upp till djuren och bekantar sig med dem så man ser vilket lynne de verkar ha...

en del kossor är ju lite blyga för främmande men så man skall ju ta det lite lugnt...
men man skall ju kunna hantera henne och kunna klappa henne och och känna på juvret...

Jag brukar i bland sälja en o annan snäll kossa som bara mjölkar 10- 15 liter på hennes 2 eller 3 kalv...vilket är lite för lite om man vill leva på sina mjölkkor..

de "galna "korna skickar man ju till slakt när man ledsant på dem o skriver utgångsorsak "lynnes fel"

har slaktat oerhört sparkiga SRB, Fjällkor, rödkullor, vänekor... som inte blivit bättre på 6 månader...
vill inte sälja dem som dikor heller då jag tycker att djuen skall ha ett bra lynne.. om de sparkar folk i tid o otid så mår de inte bra själva heller...  

när de sparkat mig så man far på huvut i rännan när man tex mjölkar kossan brevid ... då börjar tåla modet tryta även på mig....

Har köpt en del kvigor som gått så dikalvar o inte alla går att få hanter bara... e del blir mer eller mindre panikslagna...

om de inte blir bättre på ett antal månader så ger jag upp..

så jag säljer bara såna djur jag själv skulle vilja behålla...  ( bara de mjölkat lite mer)...
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #27 skrivet: 10 apr-07 kl 17:48 »
Ingen har hela populationen att välja på, och ingen väljer väl slumpmässigt.

"Töö deee"  ;D (du har väl sett buskis avsnitten på TV)

Kanske vi ska göra en röstningpoll här på Alternativ ?
för denna tråd handlar ju om Fjällkor hos hobby koägare..

En poll om "Hur många har köpt Fjällko efter noga kontroll"
av härstamning-exteriör-storlek-tidigare produktion-hälsostatus på juver och ko ?

Det blir nog inteeee många neee.....

Jag har nämligen aldrig sett det frågas efter någon fakta
när man på detta forumet lagt in "önskas köpa / Fjällko"...
« Senast ändrad: 10 apr-07 kl 18:18 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Skytten

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 10 apr-07 kl 18:25 »
Och hela affären gör upp här och så skickas den mot efterkrav eller?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

anette i bugared

• -
« Svar #29 skrivet: 10 apr-07 kl 19:49 »
Och hela affären gör upp här och så skickas den mot efterkrav eller?

;D ;D ;D ;D ;D ;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #30 skrivet: 11 apr-07 kl 17:33 »
hej anette
om jag minns rätt så har du en fjällko (som du inte mjölkar numer) men nu tilll saken  ;D
kommer du ihåg vad du frågade om när du skulle köpa henne ?

Mvh *nyfiken* Rosa  :-[
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

anette i bugared

• -
« Svar #31 skrivet: 11 apr-07 kl 18:47 »
hej anette
om jag minns rätt så har du en fjällko (som du inte mjölkar numer) men nu tilll saken  ;D
kommer du ihåg vad du frågade om när du skulle köpa henne ?

Mvh *nyfiken* Rosa  :-[

Det minnet ligger tillräckligt långt borta för att det skall vara glasklart ;D.

Först ett stort antal telefonsantal. Den stackars damen som sålde måste ha blivit gräsligt trött :P på mig innan vi ens setts.
Jag hade frågor om allt, men det viktigaste som jag frågade(och frågade om) om var :
-hur kossan var till lynnet
-var hon handmjölkad, hur ofta och vad tyckte hon om det
-var hon van att hanteras
-hade hon varit sjuk (spenar, tex)
-var hon lättkalvad
-hur var hennes mor avseende ovanstående frågor
-hur var kossans pappa till lynnet
-kunde jag återkomma med frågor om det blev problem

Jag frågade säkert 1000 frågor, men dessa var de viktigaste för mig som aldrig ägt en ko innan och hade mycket liten erfarenhet.( Jag var också väldigt tydlig i att upplysa om min brist på erfarenhet.)

Kan tilläggas att säljaren var en riktig klippa :-*.

Lejonella

« Svar #32 skrivet: 14 apr-07 kl 21:48 »
Hej och tack för alla kloka och intrikata inlägg!

Okej, jag villfortfarande köpa en ko som lämpar sig till mitt husbehov...
Vad skulle ni alla veteraner rekommendera för sort efter alla dessa statistiska fakta och all samlad erfarenhet? Jag bor i Västergötland, vem säljer en snäll och lagom rar ko till rätt pris? För mig vore det ultimata en trevlig kullig ras med gott lynne och gärna så naturligt uppfödd som möjligt... Jag har inte mycket ko-erfarenhet, men kan mjölka getter och har även mjölkat häst och ko. Handmjölkning är det som kommer att bli. Erfarenhet finns dock hos bekant, som tidigare varit mjölkbonde, men som nu endast ägnar sig åt eko-kött i liten skala. Inga kontakter på mjölkfronten i den riktning jag söker altså. Kunskapsbank rent praktiskt finns dock, i form av klövverkning och koskötsel i allmänhet. Känner att jag vet vad jag ger mig in på. Har även läst avelslära och husdjursgenitik på SLU. Heller inget som är okänt där.
Fortfarande tacksam för svar! :)

Drevern

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 14 apr-07 kl 23:32 »
Jag tycker att du skall köpa en rödkulla, de är trevliga och kulliga. Skall man bara ha en hushållsko kan det ju närmst kvitta hur det är med avkastning och annat utan då går man väl på trevligheten. Rödisarna är trevliga.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #34 skrivet: 15 apr-07 kl 01:03 »
Skall man bara ha en hushållsko kan det ju närmst kvitta hur det är med avkastning och annat utan då går man väl på trevligheten.

Nja....en ko kan ge för mycket mjölk också.

Drevern

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 15 apr-07 kl 09:22 »
Tja, ger hon för mycket så får man väl köpa en hushållsgris också och ge den mjöken man inte använder.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #36 skrivet: 15 apr-07 kl 17:44 »
Tja, ger hon för mycket så får man väl köpa en hushållsgris också och ge den mjöken man inte använder.
Och samtidigt en mjölkmaskin så hon inte får handleds inflamation  ;D

För mig vore det ultimata en trevlig kullig ras med gott lynne och gärna så naturligt uppfödd som möjligt... Fortfarande tacksam för svar! :)

Vad menar du med så naturligt uppfödd som möjligt ?

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 15 apr-07 kl 17:46 av Rosa »

Falin

• -
« Svar #37 skrivet: 15 apr-07 kl 17:57 »
Och samtidigt en mjölkmaskin så hon inte får handleds inflamation  ;
Mvh Rosa

Ja, handmjölka är minsann ingen lek! Jag var tvungen att göra det litegrann tidigare i vinter, och du milde vad trött i handen man blir när man inte är van.  :oAnvända vänsterhanden var det inte ens tal om....  :-[

Lejonella

« Svar #38 skrivet: 16 apr-07 kl 09:06 »
Naturligt uppfödd... ja kanske som det låter, inte uppfödd till någon mjölkmaskin bara, utan en social och trevlig ko som är uppfödd på ekologiskt gräs, mineraler och det kraftfoder den behöver. Jag söker en ko som är snäll och trevlig att handskas med, behöver inte ha extrema mjölkresultat varken för egen del eller att ståta med i släkten, men ha ett hyfsat juver för handmjölkning och att fertiliteten funkar. Tanken är väl inte avel, men fortsatt mjölkproduktion. En kalv kan ju ätas om den är av fel kön, annars kanske bli en ny ko på sikt...
Vad är priset på en sådan? Har förstått att icke högmjölkande djur betingar ett lägre pris än dem med fin statistik.
 I klartext: Vad ska jag betala för en ko av det slag jag vill köpa?
Är det priskillnader mellan tex en fjällko och en rödkulla? Är det kanske bra att använda limousine-kor som mjölk- och köttproducent, i stället för en magrare ko?

Fortfarande glad för svar!

/ I

Ursus

• Jämtland
« Svar #39 skrivet: 16 apr-07 kl 12:33 »
Hej!

Jag är lite nyfiken på fjällkor...
Vill gärna veta vad en fjällko kan kosta ungefär, dräktig eller med dikalv, alt dräktig kviga. Jag vill ha en trevlig och snäll "familjeko" som kan ge mjölk till husbehov till familjen.
Jag har i dag en get som jag mjölkar, men vi gillar komjölk att dricka bättre. Getmjölken får bli till ost.
Är det någon av er som räknat ut ung vad det kostar att ha en fjällko i mjölkproduktion och vad den ger avkastningsmässigt?
En f.d bonde rekommenderade mig att köpa en mjölkande simmentalko, för att få ut lite ekonomi i form av kalvkött... Någon som har erfarenhet?
 ???
Ska du ha mjölken bara till att dricka får du vara duktig på att dricka mjölk! Och ska du handmjölka kommer du att få starka armar så småningom...

Jag har ingen erfarenhet av fjällkor eller rödkulla, men kan tänka mig att de säker mjölkar minst 20 liter om dagen några veckor efter de kalvat. Kalven kommer att dricka en hel del, så du behöver inte mjölka ut allt själv. Så småningom ger hon mindre mjölk men när hon mjölkar mindre än 6 liter om dan så är det dags att sinlägga henne.

Mjölkavkastningen är ju även beroende av utfodringen. Jag menar inte att du ska svälta kon men det är ingen större påäng med att trycka i henne en massa kraftfoder. Har man bra grovfoder (ensilage av bra kvalitet och skördad vid rätt  tillfälle) så mjölkar en ko (förmodligen SRB då) 5000-6000 liter om året enbart på grovfoderdiet. Det är en hel del mjölk att dricka... :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser