Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjällkor  (läst 20215 gånger)

Lejonella

Fjällkor
« skrivet: 30 mar-07 kl 08:11 »
Hej!

Jag är lite nyfiken på fjällkor...
Vill gärna veta vad en fjällko kan kosta ungefär, dräktig eller med dikalv, alt dräktig kviga. Jag vill ha en trevlig och snäll "familjeko" som kan ge mjölk till husbehov till familjen.
Jag har i dag en get som jag mjölkar, men vi gillar komjölk att dricka bättre. Getmjölken får bli till ost.
Är det någon av er som räknat ut ung vad det kostar att ha en fjällko i mjölkproduktion och vad den ger avkastningsmässigt?
En f.d bonde rekommenderade mig att köpa en mjölkande simmentalko, för att få ut lite ekonomi i form av kalvkött... Någon som har erfarenhet?
 ???

anette i bugared

• -
Re:Fjällkor
« Svar #1 skrivet: 30 mar-07 kl 17:29 »
Det jag kan berätta utifrån min fjällko, är att det är en väldigt tålig ras. Den ger FET mjölk, har lätt att bli dräktig och vad maten bertäffar så är den lättfödd.

Den är alltså ett bra ekonomiskt val eftersom den inte kräver fett bete eller en massa foder. Den äter allt och sätter hull även på rätt magert bete. Den feta mjölken ger mycket grädde=smör. (Vi fick mellan 12-18 liter 5-6%-ig mjölk per dag).

Men vad den kostar resp ger rent ekonomiskt har jag aldrig räknat på.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 02 apr-07 kl 09:55 »
(Vi fick mellan 12-18 liter 5-6%-ig mjölk per dag).

Hur vet du fetthalten ?
Var ni med i kokontrollen för bara en kossa och provmjölkade ?
5-6% låter ju jättehögt... ;)
« Senast ändrad: 02 apr-07 kl 10:02 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 02 apr-07 kl 10:03 »
Hur vet du fetthalten ? Var ni med i kokontrollen för bara en kossa och provmjölkade ?

Nej vi var inte med i kokontrollen ;D.
Vi jämförde hur mycke grädde vi fick från vår ko jämfört med hur mycket grädde vi fick från kor med en halt på ca 4 %,(dessa andra kor var med i kokontrollen, och vi gjorde jämförelsen just för att se på ett ungefär hur mycket fetare "vår" mjölk var.) Vi fick ca 50 % mer grädde från vår ko jämfört med vad grannens kor gav.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 02 apr-07 kl 10:08 »
Riktigt så kan man inte göra när man pratar % fett  ;)

Men här finns rasmedel fett % på lite olika raser för den som tycker sånt är kul att veta.

SLB 4,00 %
SRB 4,32 %
Fjällkor 4,48 %
Jersey 5,71 %
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 02 apr-07 kl 20:54 »
Fjällkor har också mest svåra kalvningar av mjölkraserna  :-\

Dom får också Kalvningsaförlamning oftare än de andra raserna...
liksom Livmoderframfall och Acetonemi...

och spenskador... lunginflamation och fång.

Men mjölken är fet  ;D heja Fjäll !

Mvh Rosa

källa: är givetvis svensk mjölk dvs kokontrollen 2006  :)
« Senast ändrad: 02 apr-07 kl 22:50 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

signe

« Svar #6 skrivet: 02 apr-07 kl 21:52 »
Rosa, kan du berätta var du hittat källorna till denna dystra statistik?

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 03 apr-07 kl 09:37 »
Är dom så himla lätta att hålla i hull egentligen, fjällisarna? Jag tycker att många av de jag sett är på gränsen till magra för det mesta. Eller har jag bara haft otur och träffat på fel kor...?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #8 skrivet: 07 apr-07 kl 22:16 »
Min ena fjällis Ida har ett medel på 6,1 % fett...

Detta att vissa av fjällkorna har fler svåra kalvningar (är ju beräknat på SKB inte ren fjällras endast )...  har ju att göra med att det finns oerhört små fjällkor och endel större fjällkor...

detta säger sig ju ganska naturligt att om man då betäcker en väldigt liten fjäll med en tjur som ger stora kalvar så kan man få problem... i allafall på kvigorna...

Om det dessutom är så att du betäcker med tex skb tjur med mycket isländskt blod så får du ju en korsnings effekt som kan göra att kalven blir större)

själv har vi nästan aldrig några större problem med kalvningarna på fjäll o rödkullor...

det är tyvärr oftsast SRB korna som har haft stora kalvar...

Och visst så får oftare fjäll rödkullor o jersey kalvförlamning...men de kan ju bero på att de oftare blir gamlare än tex SLB o SRb...

Detta är ju inget större problem om man har koll på kalvningen...
och ser hur kossan mår... man får se till o ha kalk hemma att ge förebyggande om de behövs...

o ser man att kossan ser slö ut på ögonen, skulle ha svårt att komma upp och är kall så  ger man henne kalk pasta tex...

Skulle hon ligga och inte kan resa sig så ringer man vetirnären direkt så brukar de pigga på sig ...

sen får man se till att ge kalk förebyggande till nästa kalvning..

Men visst ett o annat fel läge har vi ju haft..

Vi hade ju Hereford kornsningar innan vi började med rödkullorna...

O vi köpte enkom en "fin stambokförd tjur med låg slakt vikt för att de skulle funka... men de har väl aldrig varit en sån jobbig vår men stora kalvar o kalvningssvårigheter osv...

sen köpte jag mina första rödkullorn o de fick så små o fina kalvar...

Sedan bytte vi ras då vi bodde i skärgårn o de passade mycket bättre med små nätta kor att frakta mellan holmar o skär på sommar betena...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: Fjällko
« Svar #9 skrivet: 08 apr-07 kl 00:14 »
Detta att vissa av fjällkorna har fler svåra kalvningar (är ju beräknat på SKB inte ren fjällras endast )...
Nu var det så att endast ca:60 djur av 1577st som inte var Fjällkor... ;D

Och visst så får oftare fjäll rödkullor o jersey kalvförlamning...
men de kan ju bero på att de oftare blir gamlare än tex SLB o SRb...
Den teorin håller inte...
Utgångs åldern var på dessa djur var:
SRB 60,5 mån
SLB 60,7 mån
SKB 60,9 mån
SJB 61,2 mån

Fjällen o Rödkullorna blev alltså  2 månader... äldre.

Glad Påsk!
Mvh Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #10 skrivet: 08 apr-07 kl 09:29 »
Man kan bevisa allt med statestik !!!!

men min erfarenhet och många andra jag pratat med som kanske då INTE har sina kor med i kokontroll.... (därifrån kommer din statestik!!!.. eller hur) säger vad de har förerfarenheter... och jag tycker man skall lyssna på gamla kogummor o kogubbar....
och sedan bilda sig en egen uppfattning...

Är säker också så att det finns fler "SKB" som inte är med i kokontrolll än SRB o SLB..

Bl a säger många gamla kogubbar att sedan de skaffade SRB så får de inte lika ofta tviling födslar som då de hade rödkullor... finns ingen state sitk men de är fler än en som sagt detta... o själv brukar vi få tvillingar lite då o då... ett år bar de tvilling boom...

5 tvillingfödlar av 8 kalvningar...

Vad jag vill säga är att jag tycker man skall vara LITE ÖDMJUK och inte se allt i svart eller vitt...

:-\
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Drevern

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 apr-07 kl 19:00 »
Jag har svårt att tro att svensk avel manipulerar siffror för att ge vissa raser fördelar. Fjällkon borde vara heterogen beträffande egenskaperna då den avlen varit spridd och så att säga flytande i århundranden. Inget fel i detta, jag gillar de gamla raserna. De kor vi hade på gården när jag varliten var av gammal SRB-stam och de höll väldigt bra men de drevs å andra sidan inte lika hårt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 09 apr-07 kl 12:27 »
Vad jag vill säga är att jag tycker man skall vara LITE ÖDMJUK och inte se allt i svart eller vitt...
Vad menar du nu ?
Skulle svensk mjölks statestik bara vara skit ?
-Dax att gå ut kokontrollen då för dom som är med där !?
Dessutom är statestik inte avsedd att vara ödmjuk...

(jag tycker personligen att statestiken är intressant..
där kan man se hur det går för de olika raserna på ett objektivt vis
till skillnad från subjektiva åsikter från dem som bara har ett fåtal djur..)

Glad Påsk !
« Senast ändrad: 09 apr-07 kl 12:51 av Rosa »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 apr-07 kl 12:37 »
Fjällkon borde vara heterogen beträffande egenskaperna då den avlen varit spridd och så att säga flytande i århundranden.

Jag vet inte om jag tolkar detta rätt, men var inte fjällkon på väg att inavlas ihjäl? Då borde den inte vara särskilt heterogen.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #14 skrivet: 09 apr-07 kl 12:45 »
Jag vet inte om jag tolkar detta rätt, men var inte fjällkon på väg att inavlas ihjäl? Då borde den inte vara särskilt heterogen.

Just precis.. och svensk mjölks statistik är på 1500 Fjällkor så den klarar alla krav på tillräcklig statistisk säkerhet med råge dessutom  :)

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 09 apr-07 kl 12:52 av Rosa »

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #15 skrivet: 09 apr-07 kl 12:57 »
Det jag menar är att statestiken kan manipulers genom att man kanske bara tar med statesikt som är till sin fördel o redovisar inte allt... alla gånger...

Tex här har jag statestiken för dec 06.

Urgångsorsak.

Kalvförlamning
SRB 1,2 % SLB 1,5 % SKB 1,4% SJB 2,1%

Nedsatt fruktsamhet
SRB 6,3 % SLB 5,9 % SKB 4,5% SJB 5,1 %

Ej dräktig
SRB 19,5 % SLB 17,9 % SKB 11,9% SJB 13.2%

Mastit
SRB 10,5 % SLB 12.2 % SKB 11,9 % SJB 12.2 %

Förlossnings svårigheter
SRB 0,8 % SLB 1,2 % SKB 0,5 % SJB 0,2 %

Klövsjukdomar
SRB 0,9 % SLB 0,9 % SKB 0,5 % SJB 0,3 %

Ben lidande
SRB 6,7 % SLB 6,6 % SKB 0,8 % SJB 3,6%

Svårmjölkad
SRB 6,7 % SLB 3,9 % SKB 6,3 % SJB 5 %

Kastning
SRB 1,7 % SLB 1,4 % SKB 0,5 % SJB 1,3 %

Högålder
SRB 1,2 % SLB 1,1 % SKB 1,8 % SJB 2%

Låg avkastning
11,4 % SLB 6,1 % SKB 8,8 % SJB 6 %

Lynnes fel
SRB 1,3 % SLB 0,7 % SKB 3,1 % SJB 0,3 %

Foder leda/ acetomi
SRB 0,8 % SLB 1,1 % SKB 0,2 % SJB 1 %

Missbildning i juver o spenar
SRB 0,7 % SLB 0,7 % SKB 0,3 % SJB 0,8 %

Högt celltal
SRB 8,4 % SLB 10% SKB 12.5 % SJB 15,2 %

Spenskada
SRB 4,9 % SLB 4,6 % SKB 10,9 % SJB 5,1 %

Detta är grundat på dtata från antal djur
SRB 54594 st SLB 59334 st SKB 649 st SJB 605 st

Här kan vi då säga att skb har många spenskador o höga celller.

Men de behöver ju inte betyda att de är helt värde lösa o bara kostar en massa vetrinär pengar...

då de ju ligger bra till på mastit, fruktsamhet, blir lätt dräktiga, har bra ben o klövar, lätta kalvningar och får inte alls alltid kalv förlamning...

nu är ju detta utgångsorsaker...

o precis som jag skrev om mina fjällisar o övriga kor så har man ju koll på dem inför kalvning o skulle de få tendens till kalvförlamning så kan man ju ge dem kalk... :)

Detta är ju tolkningsfrågor...
stod ju tex för nåt år sedan i avelskuriren som svensk avel ger ut att exportwen till italien av SRB slagit väl ut i Parmersan då SRB mjölken var positiv  för deras ost tillverkning...

Då skulle de ju exporterat SKB  .....

de har ju ännu bättre proteiner för just ystnings egenskaper mot srb där vissa tjurar haft tom negativa egenskaper...

Men det handlar om mycke pengar får svensk avel...

så därför känner man sig lite lätt luttrad elller vad de nu heter...

:-\

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #16 skrivet: 09 apr-07 kl 13:10 »

fjällkon är inte hetrogen.. utan varierar MYCKET i både storlek och exteriört oxh avkstningsmässigt...

om man jämför med tex SRB o SLB...

kan ju väga allt från 350 kg levande vikt till 550 kg levnde vikt... mjölkar från ...ja väldigt lite 3500 kg till de bästa som liger på över 10 000 kg ..

i senaste fjällko tidningen kan vi läsa om fjällkon med den högsta livstids avkastningen...

8 Merab mjölkat i 17,3 år 84 397 kg... medel är 4888 kg ECM...

vilket visar at detta verkligen är en hållbar ko...
det viktigaste är ju att korna är hållbara, friska och blir dräktiga...
 :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #17 skrivet: 09 apr-07 kl 13:20 »
Det jag menar är att statestiken kan manipulers genom att man kanske bara tar med statesikt som är till sin fördel o redovisar inte allt... alla gånger...
Tex här har jag statestiken för dec 06.

Statestiken jag visade är sjukdomsstatistiken för alla raser ett helt år  inte bara en månads statestik...
det säger ju sig självt att 30 dagar ger en aldeles för osäker bild jämfört med 365 dagar eller hur !
(dessutom har du visat utgångsstatistiken för dec månad)

Och om svensk mjölk ljuger i 12 månaders statestiken,
så är väl december statistiken lika mycket lögn också  ;D

mvh Rosa
« Senast ändrad: 09 apr-07 kl 13:31 av Rosa »

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 09 apr-07 kl 13:25 »
Små skillnader i statistik utgör ingen överhängande risk, i det enskillda fallet, antingen går det bra eller blir det problem, och i det speciella fallet är utfallet 100%.
1 på 100 eller 1,5 på 100 är 50% högre risk, men det är fortfarande en liten risk.

Även om man har bra statistik, måste den tolkas.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #19 skrivet: 09 apr-07 kl 15:25 »
Det är ju statestik för utgångsorsak...
det är ju inte månads statestik...
tror inte de slaktades 54000 srb kor i december....
utan det var statesrtiken för 2006...

din statestik är väl för sjukdoms behandlingar kan tänkas...

där är det ju så att om man behandlar en ko förebyggande med kalk tex men hon blir aldrig sjuk o kalvförlamning så står det  i kokontroll pappren sedan acetomi/ kalvförlamning...

så man skal som sagt tolka siffrorna... men en smula sunt förnuft...

men alla raser har ju sina för o nackdelar..

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 1 användare
lotjut

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser