Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjällkor  (läst 20305 gånger)

Lejonella

Re:Fjällkor
« Svar #40 skrivet: 16 apr-07 kl 22:52 »
Hej igen!

I vår familj dricker vi mycket mjölk. Vi äter dessutom ost och vi gillar inte smaken av get i mjölken. Vår get ger i dag för lite mjölk för att det ska bli någon reda med ost-tillverkningen. Dock har det blivit lite ost och messmör som smakar bra. JAG KAN MJÖLKA FÖR HAND, VET VAD DET INNEBÄR OCH ATT DET KAN FRESTA PÅ VISSA KROPPSDELAR.
Jag vill egentligen veta vad en bra ko enligt ovan angivna önskemål kan betinga för pris...???
I övrigt har jag någorlunda koll på foderstater och mjölkmängd, men jag känner inte till någon i min region av västergötland som äger, använder eller avlar på fjällkor eller rödkulla, ej heller simmental för mjölkprod. Någon som vet..?

Mvh I

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #41 skrivet: 16 apr-07 kl 23:23 »
inte uppfödd till någon mjölkmaskin bara, utan en social och trevlig ko som är uppfödd på ekologiskt gräs, mineraler och det kraftfoder den behöver.
Jag söker en ko som är snäll och trevlig att handskas med, Vad är priset på en sådan? Har förstått att icke högmjölkande djur betingar ett lägre pris än dem med fin statistik.
 I klartext: Vad ska jag betala för en ko av det slag jag vill köpa?
Är det priskillnader mellan tex en fjällko och en rödkulla? Är det kanske bra att använda limousine-kor som mjölk- och köttproducent, i stället för en magrare ko? Fortfarande glad för svar!
Ja det är inte alltid så enkelt att svara :-\

-Jag vet inga kor som är uppfödda till mjölkmaskiner ?
Alla kalvar har ju samma behov av näring dvs protein mineraler och bra grovfoder.
En kalv som fötts upp ute på lösdrift blir ofta vildare och jobbigare att hantera som kviga än en som fötts upp konventionellt.
Men om det är en ko du tänker på så kan man ju kolla hur hanterbar hon är...
Ekologiskt uppfödda/hållna djur är normalt dyrare än icke Ekologiska men det kanske inte är det du menar med ekologiskt. Språkförbistringen är utbredd i djurhanterigen  ;)
Inga kor skall vara magra.
Och Limousin är inte att rekomendera som mjölkko  ;)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Lejonella

« Svar #42 skrivet: 17 apr-07 kl 09:41 »
Kalvar som är uppfödda på mjölkgårdar med robotmjölkning är inte det jag vill ha. Altså inga slb eller srb-kor. Jag vill köpa en ko som är väl hanterad av folk och som ätit så giftfritt som möjligt. En fördel om den går att handmjölka, och inte är för gammal. OK, jag fattar att eko-kor är dyrare. Men vilket är priset ung? Kor av detta slag (fjällko, rödkulla mfl gamla raser med lägre avkastning) är ju inte så vanliga i dag. Har sökt i annonser och svarat på annonser, men utan resultat.

Frågan lyder fortfarande: Någon som vet var jag kan hitta en ko av detta slag i västergötland som är till salu, och vad ska en ko av detta slag betinga för pris?

Arbetet med (hand)mjölkning av kon och foderkostnaden måste ju ställas i relevans till inköpspriset. Jag vill veta om det är värt besväret och om kostnaden för inköp kan vara försvarbar om jag kan använda mjölken till vad jag vill göra av den, nåmligen dricka den, laga mat och baka av den samt använda grädden och dessutom göra ost och smör av mjölken så det passar vårt husbehov. Kanske någon har gjort liknande överväganden och skaffat sig en erfrenhet...?

Mvh I  :)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #43 skrivet: 17 apr-07 kl 22:10 »
kolla på www.fjallko.se
där kan du lägga in en annons om att köpa snäll hushålls ko för handnmjölkning...
finns flera besättningar med mjölkande fjällkor i södra sverige...

om man säljer en dräktig kossa som man kanske tycker mjölkar lite för lite om det är en fjäll så vill man ju ialla fall ha minst 5-6000kr för henne... men det beror ju på tex härstamning osv..

då kanske hon mjölkar ca 15- 20 liter per dag...

och har kanske fått 2-3 kalvar...

som sagt förklara vad du vill ha din kossa till, åk o titta på henne kolla att hon ahr handmjölknings vänliga spenar... och att hon verkar lugn o trevlig...

Är det rödkullor du söker så kolla
www.rodkullan.nu

tala om att det är en snäll hushållskossa du vill ha....

köp ingen ohanterad diko...

ibland brukar jag sälja nånå snäll koss som mjölkar lite för lite...

:)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 1 användare
Biggee

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser