Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fruktpress?  (läst 1629 gånger)

Falin

• -
Fruktpress?
« skrivet: 13 nov-14 kl 18:02 »
Jag låter små blad dra i olja, och i dagsläget använder jag en potatispress för att pressa ur den olja som blir kvar i bladen. Den är ytterst manuell och ganska arbetsam....  :-[ Jag blev tipsad om att det är en fruktpress jag söker, och nu undrar jag om de är tillräckligt täta för att det inte ska följa med blad igenom. Finns det någon slags korg eller silduk inuti? Jag har googlat, men hittar inte tillräckligt detaljerade bilder. Den behöver inte vara så stor, men någon form av hävarm eller mekanisk konstruktion som gör själva pressandet!

Vitis

• Skåne
SV: Fruktpress?
« Svar #1 skrivet: 13 nov-14 kl 22:36 »
Har du Googlat på mustpress, fruktpress, äppelpress osv. kallas för olika saker. Finns ganska många som säljer såna. Du kan väl fråga säljarna om mer detaljer.

Oftast har man en silduk i pressen. Du kan ju lägga i en finare duk om du vill. Annars kan du ju sila eller filtrera oljan i efterhand.

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 4 användare
Karlsdotter, LimJans, alternaiv, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser