Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honungsmyntsfoten  (läst 21379 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Honungsmyntsfoten
« Svar #60 skrivet: 02 aug-09 kl 17:30 »
Nu ser jag dina läxböcker. ;)

Jag har fler läxböcker också. ;)

Nä men seriöst... skulle det skada klövern om man anammade den på en annan ort också?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Suresh

• -
« Svar #61 skrivet: 02 aug-09 kl 20:00 »
Jag har fler läxböcker också. ;)

Nä men seriöst... skulle det skada klövern om man anammade den på en annan ort också?

Det tror jag inte. Men varför inte göra en egen Alternativ-valuta med sin bas i olika egenproducerade produkter som tvål, garn och honung?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #62 skrivet: 02 aug-09 kl 21:55 »
Det tror jag inte. Men varför inte göra en egen Alternativ-valuta med sin bas i olika egenproducerade produkter som tvål, garn och honung?

Då ger jag ut sedlar för framtida produktion.  :P
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Suresh

• -
« Svar #63 skrivet: 03 aug-09 kl 02:16 »
Då ger jag ut sedlar för framtida produktion.  :P

HUr menar du?

Det jag tycker att du skall göra är att langa ut sejdlar med belgiskt öl till personer som vill betala med alternativpengar.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #64 skrivet: 03 aug-09 kl 13:07 »

Hittade en liten pedagogisk tecknad film om det du beskriver: http://www.digitalcoin.info/The_Essence_of_Money.html

Själv är jag ju lite partisk när det gäller honungen eftersom jag själv är biodlare. ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Suresh

• -
« Svar #65 skrivet: 03 aug-09 kl 14:23 »
Hittade en liten pedagogisk tecknad film om det du beskriver: http://www.digitalcoin.info/The_Essence_of_Money.html

Själv är jag ju lite partisk när det gäller honungen eftersom jag själv är biodlare. ;)

Ytterligare en bra tecknad film om ämnet . Det finns en lite längre som tar upp fenomenet FRB som någon har länkat till här tidigare.

Här en länk till den största europeiska lokala valutan, Chiemgauern.

http://www.chiemgauer.info/
« Senast ändrad: 03 aug-09 kl 14:28 av Suresh »

Georgisten

• Östergötland
« Svar #66 skrivet: 03 aug-09 kl 14:32 »
Kan inte tyska. :/

Suresh

• -
« Svar #67 skrivet: 03 aug-09 kl 14:48 »
Kan inte tyska. :/

Koncentrera dig då på mängden och seriositetsgraden i informationen.

Ju stöddigare staterna och de stora kapitalägarna blir, desto viktigare blir det att tala om för dem att vem som helst kan skapa valuta.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #68 skrivet: 03 aug-09 kl 15:08 »
Det är jävligt sant. Sen när allt går åt helvete med ekonomin i USA på riktigt, totalkollaps, vore det ju inte fel att sitta med pengar som har en stabil bas och inte bara kan försvinna upp i tomma intet!

Förövrigt tror jag att det är lättare att lägga upp en honungsmyntfot i kilo och inte i burkar eftersom honung enkelt kan säljas bulkvis till uppköpare. Iofs har vi ovanligt högt pris på honung här i Sverige. Om vi fick en större ökning av biodlare i landet är det många som misstänker en anpassning till världsmarknadspriset vilket innebär ett rejält prisfall! O andra sidan om många biodlare valde att deponera sin honung mot alternativvaluta ("bisedlar"  :)) kanske en ökning av produktionen kan skapas utan att priset faller på råvaran... istället kanske det blir en ökad handel av bisamhällen (vilket är bra för pollineringen i landet dessutom) eftersom allt fler vill skaffa sig alternativvaluta istället för SEK. När man väl fått tillbaka kostnaden för ett bisamhälle kan man ju faktiskt i stort sett producera honungsmyntfoten gratis! Bikupor kan man ha överallt dessutom... på stadstak också!  ;)

Risken för inflation finns naturligtvis om valutaföreningen skulle tillåta ohämmad honungsmyntfotsproduktion men det behöver man ju inte göra. Verkar detta rimligt eller är jag ute och cyklar? :)

Suresh

• -
« Svar #69 skrivet: 03 aug-09 kl 15:30 »
Det är jävligt sant. Sen när allt går åt helvete med ekonomin i USA på riktigt, totalkollaps, vore det ju inte fel att sitta med pengar som har en stabil bas och inte bara kan försvinna upp i tomma intet!

Förövrigt tror jag att det är lättare att lägga upp en honungsmyntfot i kilo och inte i burkar eftersom honung enkelt kan säljas bulkvis till uppköpare. Iofs har vi ovanligt högt pris på honung här i Sverige. Om vi fick en större ökning av biodlare i landet är det många som misstänker en anpassning till världsmarknadspriset vilket innebär ett rejält prisfall! O andra sidan om många biodlare valde att deponera sin honung mot alternativvaluta ("bisedlar"  :)) kanske en ökning av produktionen kan skapas utan att priset faller på råvaran... istället kanske det blir en ökad handel av bisamhällen (vilket är bra för pollineringen i landet dessutom) eftersom allt fler vill skaffa sig alternativvaluta istället för SEK. När man väl fått tillbaka kostnaden för ett bisamhälle kan man ju faktiskt i stort sett producera honungsmyntfoten gratis! Bikupor kan man ha överallt dessutom... på stadstak också!  ;)

Risken för inflation finns naturligtvis om valutaföreningen skulle tillåta ohämmad honungsmyntfotsproduktion men det behöver man ju inte göra. Verkar detta rimligt eller är jag ute och cyklar? :)

Effekterna av prisfall på honung är lite överkurs på den här förverkligandenivån av projektet.

Risken för inflation är som jag ser det minimal, så länge som verksamheten sköts seriöst. Antingen har alternativpengen sitt värde, eller så kraschar den totalt. Den dag kunderna inte märker, eller inte förväntar sig, att sedeln kommer kunna användas till något upphör den att vara ett bytesmedel. I det fall en kösituation uppstår att , t ex , folk får vänta på 2-3 år med att få sina burkar får vi kanske en svartmarknad vid sidan av den vanliga inlöseshandeln där två alternativpengar går till priset för en eller liknande.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #70 skrivet: 03 aug-09 kl 17:37 »
Ok, men ett prisfall i SEK på honungen skulle väl ändå innebära att den lokala valutan förlorar i värde? Visserligen kan man ju brygga mjöd el d av honungen isf och på så vis få ut honungen till ett högre värde i den "vanliga ekonomin"... men ändå. :)

Suresh

• -
« Svar #71 skrivet: 03 aug-09 kl 18:56 »
Ok, men ett prisfall i SEK på honungen skulle väl ändå innebära att den lokala valutan förlorar i värde? Visserligen kan man ju brygga mjöd el d av honungen isf och på så vis få ut honungen till ett högre värde i den "vanliga ekonomin"... men ändå. :)

Du kan också bygga på en valutakorg bestående av ett antal basvaror. 750 g honung, 2 garnnystan ull. 3 aromatiska tvålar osv.

Om ena varan faller i pris gentemot de övriga justeras mängden som alternativvalutan kan lösas in mot.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #72 skrivet: 03 aug-09 kl 21:41 »
Jo, men om garnet får mott och tvålen inte går att sälja då? Honungen håller i 1000år (man har hittat honung i skeppsvrak på havsbottnen i lerkärl från forna Egypten som varit ätlig, väldigt äcklig i smaken iofs, men ändå...) och går alltid att skicka iväg till grossister utan problem. Ingen behöver stå med osåld honung!

Suresh

• -
« Svar #73 skrivet: 03 aug-09 kl 22:01 »
Jo, men om garnet får mott och tvålen inte går att sälja då? Honungen håller i 1000år (man har hittat honung i skeppsvrak på havsbottnen i lerkärl från forna Egypten som varit ätlig, väldigt äcklig i smaken iofs, men ändå...) och går alltid att skicka iväg till grossister utan problem. Ingen behöver stå med osåld honung!

Inget fel på honung, men en råvarukorg blir alltid stabilare med fler olika slag av råvaror i

trädman

« Svar #74 skrivet: 21 aug-09 kl 22:45 »
En ost- och vinbank, som dock använder "konventionell" valuta

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\08\20\349090&sectionid=undefined

Georgisten

• Östergötland
« Svar #75 skrivet: 27 sep-09 kl 21:55 »
Ja, en råvarukorg kanske blir stabilare ändå. Honung är dock så jäkla lätt att producera o lagra. Hm... eventuellt dum fråga: Om man har fin whiskey i myntfoten som ökar i värde år från år... hur påverkar det valutan och dess effekt på handeln? :)

Här i Norrköping/Östergötland vore det nog inte helt fel med en alternativ valuta att hjälpa upp handeln lite iaf. Vi ligger typ fyra från botten av alla landskap när det gäller ekonomisk utveckling.

Den här organisationen: http://www.anstallningslos.se/site08/, SALO, lobbar förövrigt för solidarsystemet. Kanske dem är intresserade av att vara med o skapa en alternativ valuta?

bakben

« Svar #76 skrivet: 28 sep-09 kl 16:36 »
Här i Norrköping/Östergötland vore det nog inte helt fel med en alternativ valuta att hjälpa upp handeln lite iaf. Vi ligger typ fyra från botten av alla landskap när det gäller ekonomisk utveckling.

Du verkar ju både ha honung och intresse, när får vi se bilden på den första sedeln?
"Trying is the first step towards failure." - H. Simpson

Georgisten

• Östergötland
« Svar #77 skrivet: 28 sep-09 kl 17:05 »
Du verkar ju både ha honung och intresse, när får vi se bilden på den första sedeln?

Javisst! Det fattas bara en sak till: tid! :(

Men om fler vill haka på så... vem vet? :D

Klackbua

• WildBlog
« Svar #78 skrivet: 10 dec-09 kl 16:25 »
och vilken sorts honung snackar ni om?  ;D
Det finns ju olika sorter honung som har olika smak och värde.

Skytten

• Skåne
« Svar #79 skrivet: 10 dec-09 kl 16:43 »
Jäst är det  värdefullt, men kursen blir flytande.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser