Vad har den för insprutningssystem? GM centralinsprutning (kallas t ex TBI, Multec eller P4) , eller Bosch Motronic (i så fall finns det en spridare per cylinder).
Och vilken motortyp? C16NZ/NE eller någon modernare 16-ventilsmotor?
I varje fall: Byt INTE tändspole hur som helst, den är speciell för systemet och i synnerhet om det är GM motorstyrsystem kan man lätt förstöra tändmodulen med en tändspole av fel sort. Om det vore ett tändningsproblem så borde man märka misständningar och andra bekymmer tydligt under körning.
Om det är GM-tillverkad fördelare ska det mycket till innan man får problem med fördelarlock eller rotor, de är mycket stort tilltagna så det blir inte överslag där i första taget. Däremot kan tändkabelproblem förekomma. Ohmmät gärna längs med tändkablarna och kolla att det inte är avbrott i någon av dem, om det finns skärmkåpor runt tändstiftskabelskorna kan det bli överslag till jord i dem. Tändkabelproblem brukar framför allt märkas som ryckningar och misständningar när man segdrar med lågt varvtal och högt gaspådrag, men på tomgång eller körning på högt varvtal och litet gaspådrag märks det mindre.
Jag föreslår att du börjar med att läsa av felkoder, det är lätt gjort på både GM- och Bosch-system, man byglar två pinnar i en testkontakt som finns någonstans längst bak till höger i motorrummet och läser sedan av blinkningar på motorelektronikvarningslampan. Åtminstone på GM-systemet kan man läsa av både felkoder och en del annat intressant data med en laptop, ett gratisprogram som heter Winaldl och en interfacekabel som man lätt bygger själv. Det kräver dock en äldre laptop med en "riktig" serieport (RS-232), och jag vet inte om programmet fungerar på moderna versioner av Windows eller om det kräver t ex 98 eller ME.
Kolla att inte kamremmen har kuggat över ett steg, det är vanligt på C16-motorer om man t ex har fått in mycket snö i motorrummet vid snöstorm eller dikeskörning. Och om du måste göra något med kamremmen så byt termostat samtidigt när du har chans att komma åt den!
Om du ska kolla tändinställning, så bör du se upp med att åtminstone GM-systemet varierar tändläget vid tomgång för att hålla tomgångsvarvtalet konstant. När man kopplar in stroboskoplampa måste man tvinga systemet till rätt tändläge genom att ansluta ett motstånd (jag tror det är 3,3 eller 10 kohm) mellan samma pinnar i testuttaget som man byglar för att läsa av felkoder.
Hur används bilen? Går den mest i småkörningar och får sällan bli genomvarm? I så fall kan det vara en idé att göra en "rensning" av motorn: Byt olja och oljefilter, rengör vevhusventilationen noga (alla oljeavskiljare, flamskydd, slangar, backventiler, munstycken mm) och gör därefter en lång sammanhängande landsvägskörning, motorn bör få gå minst 3-4 timmar i sträck med belastning. Om oljan därefter är rejält smutsig så är det ett tecken på att det fanns mycket avlagringar här och var. I så fall kan det vara idé att göra flera långa landsvägskörningar och byta olja relativt ofta (kanske med 300-500 mils intervall) tills motorn verkar renkörd.
Om motorn tar tid på sig att komma upp i temperatur eller om tempmätarens utslag sjunker när du drar på värme och kupéfläkt för fullt så är det på tiden att byta termostat, se ovan.