Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varma avgaser  (läst 3060 gånger)

Magnus_Hammargren

• Gäst
Varma avgaser
« skrivet: 03 nov-14 kl 22:23 »
Har en Kadett 91:a som extrabil och det är väl egentligen dags att skicka den till "bilhimlen" snart...
Samtidigt har den fått nya fjädrar och dämpare runtom, ny bränsletank, bromsar, vindruta mm mm

På senare tid har dock avgassystemet börjat bli riktigt varmt.
Det första man tänker på är sen tändning, men det brukar ju ge märkbar effektförlust, och det kan jag inte säga att bilen har. Den är lika pigg (eller slö) som den alltid varit.
Däremot går den lite orent fast mest lågbelastad. Gasar man på drar den hyffsat rent.

Felsökning:
Nya stift, tändkablar och fördelarlock + rengjord och inspekterad rotor.
Har kompressionsmätt alla cyl ligger mellan 10,5 - 12.

Ni händiga och kloka... Förslag?

Mvh /M

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Varma avgaser
« Svar #1 skrivet: 03 nov-14 kl 22:26 »
Det är inte så att ljuddämparna är på väg att sätta igen sig eller evt katalysatorn.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 03 nov-14 kl 22:32 »
Om den går orent så går det förmodligen igenom bränsle som sedan ger värme i katalysatorn.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 nov-14 kl 08:50 »
Tack för svaren.

Ni är inne lite på samma spår som jag funderat runt, men inte kollat upp.
Att flödet är uppbromsat av en dålig avgasburk eller - än värre - kat.
Misständningar lär väl då leda till värmeutveckling när bensin förbränns i katalysatorn. Hoppas jag inte har eldat upp den.

Svårt med gamla bilar var man ska sätta gränsen för eventuella reparationer och vad det får kosta.
Det kommer ju alltid något nytt fel allteftersom.

Mvh /M

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 04 nov-14 kl 09:05 »
Jag skulle söka vidare kring tändningen. Jag bytte tändspole på en bil som betedde sig sådär, och den frisknade till. Det är ofta vid lågvarv som tändningsfel märks mest. Kondensatorn kan vara slut också (om den har en sådan, jag har dålig koll på nyare bilar). Tror inte avgassystemet är igensatt, det påverkar knappast tomgången på en fyrtaktare.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 nov-14 kl 09:20 »
Hmmm... Bra ide :)

Tändspole är ju billigt och enkelt att prova en ny. Likaså rotor fast det är långsökt.
(kondensator har den väl inte eftersom den är brytarlös och elektronisk)

Sen är jag ju lycklig ägare till ett tändningsstroboskop. Kan vara ide att haka på den och se att tändläget ligger rätt även om jag inte alls tror det är felet.

Mvh /M

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 04 nov-14 kl 09:55 »
Vad har den för insprutningssystem? GM centralinsprutning (kallas t ex TBI, Multec eller P4) , eller Bosch Motronic (i så fall finns det en spridare per cylinder).

Och vilken motortyp?  C16NZ/NE eller någon modernare 16-ventilsmotor?

I varje fall: Byt INTE tändspole hur som helst, den är speciell för systemet och i synnerhet om det är GM motorstyrsystem kan man lätt förstöra tändmodulen med en tändspole av fel sort. Om det vore ett tändningsproblem så borde man märka misständningar och andra bekymmer tydligt under körning.
Om det är GM-tillverkad fördelare ska det mycket till innan man får problem med fördelarlock eller rotor, de är mycket stort tilltagna så det blir inte överslag där i första taget. Däremot kan tändkabelproblem förekomma. Ohmmät gärna längs med tändkablarna och kolla att det inte är avbrott i någon av dem, om det finns skärmkåpor runt tändstiftskabelskorna kan det bli överslag till jord i dem. Tändkabelproblem brukar framför allt märkas som ryckningar och misständningar när man segdrar med lågt varvtal och högt gaspådrag, men på tomgång eller körning på högt varvtal och litet gaspådrag märks det mindre.

Jag föreslår att du börjar med att läsa av felkoder, det är lätt gjort på både GM- och Bosch-system, man byglar två pinnar i en testkontakt som finns någonstans längst bak till höger i motorrummet och läser sedan av blinkningar på motorelektronikvarningslampan. Åtminstone på GM-systemet kan man läsa av både felkoder och en del annat intressant data med en laptop, ett gratisprogram som heter Winaldl och en interfacekabel som man lätt bygger själv. Det kräver dock en äldre laptop med en "riktig" serieport (RS-232), och jag vet inte om programmet fungerar på moderna versioner av Windows eller om det kräver t ex 98 eller ME.

Kolla att inte kamremmen har kuggat över ett steg, det är vanligt på C16-motorer om man t ex har fått in mycket snö i motorrummet vid snöstorm eller dikeskörning. Och om du måste göra något med kamremmen så byt termostat samtidigt när du har chans att komma åt den!

Om du ska kolla tändinställning, så bör du se upp med att åtminstone GM-systemet varierar tändläget vid tomgång för att hålla tomgångsvarvtalet konstant. När man kopplar in stroboskoplampa måste man tvinga systemet till rätt tändläge genom att ansluta ett motstånd (jag tror det är 3,3 eller 10 kohm) mellan samma pinnar i testuttaget som man byglar för att läsa av felkoder.

Hur används bilen? Går den mest i småkörningar och får sällan bli genomvarm? I så fall kan det vara en idé att göra en "rensning" av motorn: Byt olja och oljefilter, rengör vevhusventilationen noga (alla oljeavskiljare, flamskydd, slangar, backventiler, munstycken mm) och gör därefter en lång sammanhängande landsvägskörning, motorn bör få gå minst 3-4 timmar i sträck med belastning. Om oljan därefter är rejält smutsig så är det ett tecken på att det fanns mycket avlagringar här och var. I så fall kan det vara idé att göra flera långa landsvägskörningar och byta olja relativt ofta (kanske med 300-500 mils intervall) tills motorn verkar renkörd.

Om motorn tar tid på sig att komma upp i temperatur eller om tempmätarens utslag sjunker när du drar på värme och kupéfläkt för fullt så är det på tiden att byta termostat, se ovan.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 nov-14 kl 19:22 »
Tack för alla uppslag.
Jag är i ett vägval att lägga mer pengar och tid - eller inte.
Som med alla gamla bilar så har man bytt en hel del, men vet samtidigt om att en del nya fel är på väg.

Lite korta kommentarer till torbjorn:
- Det är centralinsprutning men vet inte modell.
- C18NZ Alltså den lite ovanliga 1,8 liter 90 hästars 8 ventilaren.
- Oki ska se upp med att byta spole hursomhelst. Brukar vara noga med att få tag i rätt ersättningsdelar.
- Fördelarlocket har jag haft fuktproblem med tidigare för nåt år sen så det är bytt. Rotorn ser frisk ut och håller med om att det är osannolikt.
- Alla tändkablarna är helt nya sen i somras då det var ett lätthittat glapp i en av dom gamla. MEN det kan såklart vara fel ändå. Ska Ohm-mäta dom nya.
- Bra tips med att docka in sig i OBD interfacet. Googlade lite på det och det finns en hel del bra beskrivningar på nätet såg jag.
- Kamrem och v-pump är bytt för ca 1000 mil sen. Den KAN ha kuggat över men jag upplever att felet kommit smygande. Tog inte termostat för den verkar ligga ganska bra i temp. Förresten en korkad konstruktion att ha kamrem på samma lina som v-pump men det är en annan historia.
- Att motorstyrningen varierar tändpunkten även vid tomgång visste jag inte. Hade varit en förarglig felkälla att inte känna till.
- Bilen får bli varmkörd emellanåt men är såklart inte vår förstabil vid långfärder.

Återigen tack för alla uppslag. Om jag hittar vad det är ska jag berätta, men det kan ta lite tid. Som förälder och med tre fastigheter att sköta, heltidsjobb mm blir det inte så mycket tid som önskat i garaget ;)

« Senast ändrad: 04 nov-14 kl 19:28 av Magnus_Hammargren »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 04 nov-14 kl 21:00 »
Om den har centralinsprutning så är det säkert GM-systemet.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 jan-15 kl 12:17 »
Ruskar lite i min gamla tråd om någon är intresserad av att följa mina vedermödor.
Här är det långt mellan felsökningsgångerna ;)

Kan berätta för ev intresserade att tändningsfel/insug/kompression nu är så gott som uteslutet.
- Ny T-spole
- Nytt F-lock
- Ny Rotor
- Nya T-kablar (alla)
- Nya T-stift
- Nytt L-filter
- Kompression runt 11 (alla cyl)

Går fortfarande ryckigt med varma, nästan bränsleluktande avgaser.
Helt väderoberoende. Går t o m nästan bättre när det är svalt och fuktigt ute.
Går ibland någorlunda på högre varv under belastning, och sämst på låga obelastade varv.
Ingen motorlampa tänd.

Nästa får bli en OBD injackning få se om det ger något.

Mvh /M

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 apr-15 kl 20:32 »
Äntligen!!!

Besiktningen satte 2:a på högt lambdavärde för ett tag sen.
Startgas utanpå insugningssystemet avslöjade att den drog tjyvluft eftersom tomgången blev renare.

Och nu kommer facit:
Felet var packningen mellan blocket och insugnings"grenröret" vid en port.
Elektroniken kompenserade nog genom att feta till blandningen (centralinsprutning) men ingen av cylindrarna gick optimalt. Tre på lite för fet blandning och en på alldeles för mager.
Bränslet från misständningarna fick katalysatorn ta hand om, därav värmen.

Nu får bilen leva lite till ;D

Mvh /M
« Senast ändrad: 27 apr-15 kl 20:39 av Magnus_Hammargren »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 27 apr-15 kl 21:04 »
Trevligt att problemet är löst! Hördes det något väsande eller visslande ljud från läckan när motorn gick på tomgång?

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 apr-15 kl 09:21 »
Nopps. Hördes ingenting. Men det drunknade väl i det vanliga motorljudet också.
Mvh /M

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser