Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har aldrig sett dom bråka....MEN....  (läst 2247 gånger)

Cedala

• Gäst
Har aldrig sett dom bråka....MEN....
« skrivet: 27 mar-07 kl 10:02 »
Hej!
Har 3 hönor och en tupp. Har läst i en annan tråd att tuppen "håller sej fast" i fjädrarna på hönans huvud när han ska till....
Men de måste nästan bråka när jag inte ser, för att nu är 2 av hönsen fjäderlösa på huvudet, medans tuppen och Mona, som hon heter har alla fjädrarna kvar. Det betyder väl "hackeri"???
De har heller inte börjat värpa ännu.... De har just ruggat klart (ca 2 veckor sen?) Ingen av dom.
Min fråga är alltså, jag borde väl sett om det var mobbing??

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
Re:Har aldrig sett dom bråka....MEN....
« Svar #1 skrivet: 27 mar-07 kl 11:35 »
 ;D hehe...
Jeg skrev også om dette for noen dager siden....
Min Doris høne er skallet  :) En stor fin måne midt oppå huet..
Jeg har 7 Hedemora høner med 3 tuppar til og med dem går Doris... hun er en Isbar.... Vel... nå er det slik at sjefs tuppen Oscar ikke liker Doris særlig.... så når hans to sønner nå er "vårkåte" så får de ikke lov til å røre Oscar sine høner.... men Doris får de røre..... Så hun blir flat som en fregne og skallet på huet for disse kryper oppå henne så fort hun får sjansen.
Hun trives veldig godt ellers.... legger ett egg om dagen   :)
Kanskje jeg skulle ha laget en liten fin lue til henne  ;D Med tusk på og kyting under haka så den ikke detter av.....  ;D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Aaron

« Svar #2 skrivet: 27 mar-07 kl 11:38 »
Hej!
Har 3 hönor och en tupp. Har läst i en annan tråd att tuppen "håller sej fast" i fjädrarna på hönans huvud när han ska till....
Men de måste nästan bråka när jag inte ser, för att nu är 2 av hönsen fjäderlösa på huvudet, medans tuppen och Mona, som hon heter har alla fjädrarna kvar. Det betyder väl "hackeri"???
De har heller inte börjat värpa ännu.... De har just ruggat klart (ca 2 veckor sen?) Ingen av dom.
Min fråga är alltså, jag borde väl sett om det var mobbing??
En tupp på bara tre hönor kan, om tuppen är extra pilsk, säker resultera i slitage av nackfjädrarna på hönsen. Att en av hönorna är "intakta" kan kanske bero på att hon inte är tuppens favvo eller att tuppen inte är hennes typ så att säga.
Vadå just ruggat klart, förresten. Det är slutet av mars månad och åtminstone mina höns ruggar bara synligt i oktober.
Kanske finns skäl att lyfta upp hönorna en och en och kolla in om dom har ohyra. Löss, huvudlöss och fjäderätare...
Mobbing borde du ha sett om du iakttar dina höns varje dag, sitter ner en stund hos dom i samband med utfodring. En viss form av mobbing finns där alltid. Hackordningen i flocken tycks vara mycket viktig och markeras jämt, och i synnerhet då flocken hålls inomhus då det är kallt på vintern. Att servera hela morötter, kålrötter koncentrerar hönsen på att hacka på dessa och inte på varandra. För stor giva vete i fodret kan orsaka fjäderplockning, har jag läst.
Om dina skalliga höns är köttröda på huvudet, bör du dölja det röda på något sätt då höns har fallenhet att picka på ett rött sår som har uppstått hos något i flocken. Prova med zinkpasta som behåller vitheten något dag, eller med något annat. Lycka till.
Musiker, bildkonstnär med Hedemorahöns och Helsingefår (genbank) i Hälsingland.

Drevern

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 mar-07 kl 14:34 »
Det betyder att tuppen har två favoriter i hönsgården medans den tredje är mindre attraktiv.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 28 mar-07 kl 06:40 »
Inget onormalt alls....tuppen gör sitt jobb och hönorna sitt.

Men jag skulle nog råda att sätta till ett par extra höns.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Cedala

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 mar-07 kl 09:51 »
TACK!
När jag köpte hönsen (i januari) hade de ruggat, vilat och börjat värpa igen. När de kom till mej så fick de inget tillskottsljus, så de "började om" hela vinterprocessen.
Därför skrev jag att de ruggat klart. Det har jag frågat mej till här på forumet, så jag antar att det är rätt.

Om jag inte vill ha fler hönor, kan jag välja att ta bort tuppen? Har läst att en höna tar på sej rollen som tupp då, men fortsätter "hackeriet" ändå om jag tar bort honom?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 28 mar-07 kl 10:28 »
Det betyder att tuppen har två favoriter i hönsgården medans den tredje är mindre attraktiv.

Det behöver inte alls vara så...

Det kan också vara så att en av hönsen (Mona) är den dominanta och att hon drar fjädrarna av de två andra.

Såna exempel har jag sett bland mina höns grupperingar !

Och då är det inte någon lösning alls att ta bort tuppen  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 28 mar-07 kl 22:22 »
Djur i grupp "liksom människor" rangordnar sig..det är inget fel eller någåt konstigt.
En hönsflock tar sin egen tid att etablera sig.
Det kan ibland ta tid och ibland kräva liv, men till slut löser det sig.

Att "gå in och styra med mänskligt förstånd" kan verka logiskt ur vår synpunkt, men skapar mer problem än de löser.

Vill du hålla höns på ett naturligt sätt så låt de lösa sina individuella kamper mellan sig själva....men utöka flocken lite.....med bara 3 hönor/tupp riskerar du oundvikligen att få ett par av dem "utslitna".
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 3 användare
NESSEN, skogaliten, Dajnah

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser