Hej!
Har 3 hönor och en tupp. Har läst i en annan tråd att tuppen "håller sej fast" i fjädrarna på hönans huvud när han ska till....
Men de måste nästan bråka när jag inte ser, för att nu är 2 av hönsen fjäderlösa på huvudet, medans tuppen och Mona, som hon heter har alla fjädrarna kvar. Det betyder väl "hackeri"
De har heller inte börjat värpa ännu.... De har just ruggat klart (ca 2 veckor sen?) Ingen av dom.
Min fråga är alltså, jag borde väl sett om det var mobbing??
En tupp på bara tre hönor kan, om tuppen är extra pilsk, säker resultera i slitage av nackfjädrarna på hönsen. Att en av hönorna är "intakta" kan kanske bero på att hon inte är tuppens favvo eller att tuppen inte är hennes typ så att säga.
Vadå just ruggat klart, förresten. Det är slutet av mars månad och åtminstone mina höns ruggar bara synligt i oktober.
Kanske finns skäl att lyfta upp hönorna en och en och kolla in om dom har ohyra. Löss, huvudlöss och fjäderätare...
Mobbing borde du ha sett om du iakttar dina höns varje dag, sitter ner en stund hos dom i samband med utfodring. En viss form av mobbing finns där alltid. Hackordningen i flocken tycks vara mycket viktig och markeras jämt, och i synnerhet då flocken hålls inomhus då det är kallt på vintern. Att servera hela morötter, kålrötter koncentrerar hönsen på att hacka på dessa och inte på varandra. För stor giva vete i fodret kan orsaka fjäderplockning, har jag läst.
Om dina skalliga höns är köttröda på huvudet, bör du dölja det röda på något sätt då höns har fallenhet att picka på ett rött sår som har uppstått hos något i flocken. Prova med zinkpasta som behåller vitheten något dag, eller med något annat. Lycka till.