Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  göra påläggsskivor av kalkon?  (läst 2786 gånger)

Wildvittra

• -
göra påläggsskivor av kalkon?
« skrivet: 17 okt-14 kl 11:11 »
Ska slakta lite kalkoner i helgen hade vi tänkt. Undrar nu hur vi går till väga om vi vill göra eget pålägg av kalkon? Tunna skivor kokt kalkon typ som de som finns i mataffärer. Nån som testat?
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Byracka

• -
SV: göra påläggsskivor av kalkon?
« Svar #1 skrivet: 17 okt-14 kl 14:13 »
Med reservation för att jag inte har smakat på kalkonpålägg från affären.
Jag skulle ta en bröstfile, salta den med 10-15 gram salt per kilo. Låta den ligga ett par dagar för att låta köttet genomrimmas för att sedan varmröka köttet i ett par timma tills innertemperaturen blir 72 grader.

Vill du ha kokt pålägg gör du samma sak men sjuder istället, bra kryddning i spadet är lök, morötter, selleri, lagerblad, peppar och örtkryddor efter smak. Glöm inte salt i spadet eftersom du annars lakar ur saltet i köttet.
Spadet går sedan bra att använda till köttsoppa eller ärtsoppa.

Wildvittra

• -
SV: göra påläggsskivor av kalkon?
« Svar #2 skrivet: 17 okt-14 kl 15:34 »
Med reservation för att jag inte har smakat på kalkonpålägg från affären.
Jag skulle ta en bröstfile, salta den med 10-15 gram salt per kilo. Låta den ligga ett par dagar för att låta köttet genomrimmas för att sedan varmröka köttet i ett par timma tills innertemperaturen blir 72 grader.

Vill du ha kokt pålägg gör du samma sak men sjuder istället, bra kryddning i spadet är lök, morötter, selleri, lagerblad, peppar och örtkryddor efter smak. Glöm inte salt i spadet eftersom du annars lakar ur saltet i köttet.
Spadet går sedan bra att använda till köttsoppa eller ärtsoppa.

Tack för svaret!  :D
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Dela detta:

* Inloggade just nu

1757 gäster, 1 användare
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser