Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatis för hink/kruka?  (läst 13276 gånger)

Morran

• Gäst
Re:Potatis för hink/kruka?
« Svar #20 skrivet: 02 apr-07 kl 08:01 »
 :D jag har ibland funderat över om inte sådd och groddning skulle beskattas högt av staten om våra politiker visste hur spännande det är att bara sitta och glo på när plantorna växer  :P

Förhoppningen är att jag ska få lite egenodlad potatis i sommar, när den kommer är dock mindre viktigt. Jag funderade också om jag skulle höra med någon av odlarna i området om de har en eller annan potatis till övers så att jag även kunde få en annan sort.

Hur är det egentligen med potatis från livsmedelsaffären? Vad jag förstår avråder de från att sätta sådana potatisar pga sjukdomsrisken men om jag odlar i hink sprids den ju inte vidare i jorden.

Pirum

• -
« Svar #21 skrivet: 02 apr-07 kl 14:06 »
Jag vill ogärna rekommendera att man sätter potatis från matbutiken i hinkar. Jag har dock själv gjort det, och det verkar ha funkat bra. Ibland är det enda sättet att få tag på en del sorter. Jorden har sen inte hamnat i potatisåkern utan i en komposthög i skogen långt bort, typ.

Morran

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 02 apr-07 kl 14:22 »
Då fungerar det i alla fall? Ja, min jord lär hamna i skogen den också och det finns ingen som odlar potatis i min direkta närhet i alla fall.

Jag tänkte mest att jag kanske springer på någon rolig sort när jag handlar mat, om jag nu får för mej att börja odla en massa potatis vill säga  ;)

Sia

• Dalarna
« Svar #23 skrivet: 07 apr-07 kl 21:43 »
När ska man sätta potatisen (tidig sort) för att få skörd till midsommar?
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Pirum

• -
« Svar #24 skrivet: 07 apr-07 kl 23:40 »
Snarast. Men det är ingen superpanik. Jag ska sätta min imorgon, i  hink i växthus. Det gäller bara att skydda den från nattfrosten. (Vi talar nu om att sätta i hink/kruka och ha dem i varmt läge, sätta på friland är en annan sak och mer beroende på var man bor). Man kan räkna med ungefär 60 dagar till tidig skörd, 80 dagar till god skörd, lite beroende av sort och växtförhållanden såklart. Samt vilken storlek på potatisen man finner acceptabel :)
« Senast ändrad: 07 apr-07 kl 23:43 av Pirum »

Morran

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 10 apr-07 kl 17:38 »
Meh! Jag tror nästan att min första batch har frusit ihjäl. Vad jag förstår har det snöat här och varit väldigt kallt och jag tog inte in hinkarna innan jag åkte för jag tyckte de stod i lä och lagom sol...

Förhoppningsvis blir det något av de groddar jag satt inomhus annars är det väl inte försent att klämma ner ett par nya potatisar i hinkarna...eller?

Pirum

• -
« Svar #26 skrivet: 10 apr-07 kl 19:04 »
De kan nog ha klarat sig. Beror lite på. Det är ju främst blasten som är frostkänsliga, men visst, har själva potatisen hamnat i tjäle mår den inte bra.

Det är absolut inte för sent att gräva ner nya potatisar i hinkarna (jag satte själv ett knappt dussin i söndags - strax innan snöfallet), men gör så att du först petar undan lite jord, försiktigt, och ser  hur potatisen mår där nere i hinkarna. Om de har klarat sig är det ju onödigt att lägga ner nya :)

Morran

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 11 apr-07 kl 09:05 »
Jag gjorde som du rådde och vad jag kan se såg de likadana ut som när jag petade ner dem. Jorden verkade inte frusen i alla fall, även om den var kall, så de får väl ligga där ett tag till  :)

Morran

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 14 apr-07 kl 16:48 »
Potatisgroddarna som jag sådde inomhus verkar ha börjat växa i alla fall. I en av krukorna har jag nu något, ca 3mm långt, med lite grönaktigt på toppen. Jag hoppas att det är potatis och inget annat :P

Jag kanske skulle försöka med lite positiv förstärkning eller uppmuntrande ord till dem  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser