Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatis för hink/kruka?  (läst 13280 gånger)

Morran

• Gäst
Potatis för hink/kruka?
« skrivet: 26 mar-07 kl 11:06 »
Ber om ursäkt för om ämnet redan finns men jag hittade inget liknande vid en snabbsökning i alla fall.

Jag skulle vilja veta om det finns någon potatissort som man kan sätta i en hink eller kruka och som ger ganska hög avkastning? Jag har för mej att jag sett det på något program på tv för många år sedan men kommer inte ihåg sorten.

Jag tänkte sätta en potatis eller två mest för skojs skull på balkongen i år, bara för att jag kan och för att jag har plats. Jag räknar inte med att det ska bli så mycket så att det räcker till flera middagar men färsk potatis är ju så gott...

Tack på förhand :)

jenses

• Gäst
Re:Potatis för hink/kruka?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-07 kl 11:17 »
Jag tror du kan tar vilken sort som helst.
Har det för mig att jag läste för några år sen om någon som använde slitna bildäck, staplad på varandra.
Istället för att "kupa" potatisarna lade han på en bildäck till när plantan blev tillräckligt stort och fyllde den med jord.
Han skördade rätt så många potäter...

Morran

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 mar-07 kl 11:20 »
Ja, jag läste också något liknande.
Jag får väl se om det överhuvudtaget är möjligt att odla potatis i hink men om inte annat blir det ett kul experiment :)

Jag får väl ge mej ner till trädgårdcentret och se vad de har att erbjuda.

Sommartorparn

« Svar #3 skrivet: 26 mar-07 kl 11:29 »
Har just lånat John Seymours bok om självhushållning i trädgården. Han skriver om potatisodling i tunnor: Fyll tunnan upp till 1/6 med jord, plantera en eller flera potatisar. Eftersom planorna växer gyller du på mera jord innan de blommar. Så har du hela tiden nya jordlager. Fyll tunnan upp till 1,2 m. När det är dags att skörda häller du ut allt på marken och blir förvånad över alla dina potäter. Ännu bättre går det med gamla däck.  Innan potatisen blommar lägger du på ett däck till och fyller på med jord osv upp till 1,2 m. Med däck har plantorna mera ljus än i tunnan.
Hälsningar från en som aldrig själv har odlat potäter.

Morran

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 mar-07 kl 11:34 »
Jag har bara odlat i potatisland tidigare men kan inte påstå att jag vet något om vilka sorter som passar bäst för vad.

Däckidén vet jag att den är jättebra om man inte har så mycket plats men jag törs inte ha några på balkongen. Jag bor en trappa upp och eftersom våra balkonger är av trä törs jag inte lassa på för mycket vikt. Grannen kanske inte skulle bli så glad om både jag och potatisen dimper ner på deras välansade uteplats :P
« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 11:34 av Morran »

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 26 mar-07 kl 11:38 »
Det lata sättet att effektivt odla potatis utan kupning eller grävning är att strö lite hönsskit på marken, lägga ut sättorna och sedan en halv meter halm över. Potatisen växer genom halmen. Skörden är lätt, som att plocka ägg i hönshuset.  

Går säkert i tunna oxå, halmen väger lite, så balkongen blir väl på plats.

http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200410/04/20041004140807_Administrators160/20041004140807_Administrators160.dbp.asp
« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 11:47 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 26 mar-07 kl 11:51 »
hej jag brukar sätta potatisen i svarta plastsäckar och så fyller jag på efterhand jag gör några däneringshål i säcken ställer den först inne sedan i växthuset, när det är tid för skörd är det bara att hälla ut hela härligheten elle om man är riktigt sugen kan man stoppa ner handen och skatta potatisen och bara ta de stora och låta resten växa till sig mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 26 mar-07 kl 11:55 »
Jag tror du kan tar vilken sort som helst.
Har det för mig att jag läste för några år sen om någon som använde slitna bildäck, staplad på varandra.
Istället för att "kupa" potatisarna lade han på en bildäck till när plantan blev tillräckligt stort och fyllde den med jord.
Han skördade rätt så många potäter...

Hade nog inte valt bildäck, även om det verkar smidigt. Men med tanke på risk för utfällning av div. gifter ur gummit (bense´n tex.)

Tänk på att odlingskärlet, om det är av plast, bör vara mörkt eftersom ljusa plastmaterial lättare släpper igenom solljuset och potatisen närmast kärlets vägg kan bli grönfärgas.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Morran

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 mar-07 kl 12:00 »
Hmm...nu får jag något att fundera på...jag undrar om jag törs börja odla i skogsbrynet också. Grannarna anser ju redan att vi är knäppa som springer till skogs så fort tillfälle ges så där lär det ju inte bli någon förändring :P

@anette jag har några hinkar i zink som jag tänkte använda för ändamålet. :)

lavendula

• I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 27 mar-07 kl 14:20 »
det finns så kallade potatiskrukor att köpa på willab garden. jag vet inte om nägon annan har det.lycka till
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

Morran

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 mar-07 kl 14:24 »
Låter intressant, tack :)

edit; det får nog vänta tills nästa år, min plånbok tillåter inte riktigt sådana utsvävningar i år...men bra verkade det.
« Senast ändrad: 27 mar-07 kl 14:26 av Morran »

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #11 skrivet: 27 mar-07 kl 15:34 »
Välj en tidig sort
kan själv

Morran

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 mar-07 kl 16:17 »
Ja, jag har varit lite lat och har inte ens varit och kollat vad de har att erbjuda på "trädgårdscentret"  :-[ jag har haft fullt upp med frön jag samlade förra året.
Jag ska dock försöka ta mej i kragen och gå dit i morgon eftersom jag väl lär sätta mina två! :P potatisar snart om det ska bli nåt av dem.

Pirum

• -
« Svar #13 skrivet: 30 mar-07 kl 01:13 »
Sökfunktionen verkar...sisådär, jag lyckades iaf hitta vad jag skrev ihop för typ 2 år sedan. Lat som jag är klistrar jag in:

Vi sätter potatisen i hinkar i växthus, ett tiotal, som komplement till den "riktiga" odlingen. Detta för att få "garanterad" skörd till midsommar. Vi fyller en hink halvvägs med jord, med lite småsten i botten. Botten har dessutom dräneringshål. Sen sätts potatisen på en knapp decimeters djup. Efterhand som blasten kommer upp fyller vi på med mer jord. Nu i maj har vi flyttat ut potatisen om det varit väldigt varmt (i växthuset) och soligt, för mycket värme kan ge mycket blast och lite potatis tydligen.

På balkong, i plåthink, kan jag tänka mig att det vissa dagar blir för varmt för potatisen. Inte nu, men framåt juni sådär, eller varma majdagar. Potatisen gillar inte temperaturer över 30C alls, om jag minns rätt. Blir mestadels blast då. Kan nog vara bra att skugga hinken. Obs, dräneringshål i hinken, annars får man vattna väldigt försiktigt.
Potatisar tycker om vatten, men växer inte i träsk...:)

Ska man sätta potatis i hink är det förmodligen tidig potatis man är ute efter. Dock, det går att sätta även sen potatis, skörden behöver inte bli speciellt mycket senare, eller mindre. Sorterna spelar mindre roll kanske. Jag satte Blå Kongo i hink och åt till midsommar förra året. Egentligen en sen potatissort, men det blev bra. Gott. Vackert också, inte bara potatisen utan även blommor och stjälkar. Blå Kongo är ett vackert pynt.

Blå Kongo i hink, utomhus. Hinken syns inte, jag fokuserade på blommorna, som är aningen blåare än vad kameran här återger.

Vill man så kan man förodla potatisplantan inne på fönsterbrädet i kruka. Lämpligen står då potatisen ute i krukan om vädret tillåter, och tas in på natten. Sen planteras den ut i hink eller pallkrage eller friland efter ett par veckor.
I exemplet nedan har jag utgått ifrån groddar, inte hela sättpotatisar. Mestadels för att det var kul. Men ska du bara sätta 2 hinkar så rekommenderar jag 2 potatisar i varje hink kanske, groddar är osäkrare och ger senare och aningen mindre skörd (min erfarenhet). Alternativt 3-4 groddar per hink, om man nu vill sätta groddar. Ska man ha max skörd per satt potatis ska man dock låta potatisen få en egen hink :)

Groddar från Early Rose-potatis.

Sätter en grodd i en kruka.

5-6 dagar senare.

Efter 2 veckor - dags att plantera om.
« Senast ändrad: 30 mar-07 kl 01:26 av Pirum »

Morran

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 30 mar-07 kl 07:46 »
Wow! Tack! :)

Utförligare än så kan det knappast bli. Kul att veta att det verkligen går att odla potatis i en hink och att det inte bara är ett knäppt experiment jag ska ge mej på. Tack igen :)

hermi

« Svar #15 skrivet: 30 mar-07 kl 11:41 »
jag använder pallkrager på samma sätt som bildäck med mycket bra rsultat plus inge kemkalier däcker halmströ från kaniner
mhv  hermi
morgen ist wieder ein tag

Morran

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 01 apr-07 kl 17:10 »
Jag har nu fått några sättpotatisar från en kompis (King Edward har jag för mej). Jag satte två av dem direkt i en hink med 1dm jord - jag har gjort dräneringshål i botten på dem - och 4st groddar i småkrukor i minidrivhuset. Nu är det väl bara att vänta och se vad som händer. Spännande värre är det i alla fall...vad säger det om mitt liv i övrigt  ::) :P

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #17 skrivet: 01 apr-07 kl 19:20 »
Mandelpotatis borde funka i kruka.

Den är tålig och klarar torrare klimat bättre än de flesta sorter.

Dessutom är den underbart god....särskillt som "doppikopp" med lite finhackad lök och nyrökt aborre på tunnbröd.

(saknar barndomsmåltiderna hemma i mormors kök).

/Fred
« Senast ändrad: 01 apr-07 kl 19:21 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Morran

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 01 apr-07 kl 19:41 »
Låter som mormors potatissoppa det där fast då även serverad med en klick smör, och till det gravad torsk på mörkt rågbröd  :)

Om jag inte lyckas får upp mina King Edward (eller vad det är för sort) får jag prova mandelpotatis. Annars är jag inte speciellt kinkig när det gäller färsk potatis, alla sorter jag ätit hittills har varit underbart goda.

Pirum

• -
« Svar #19 skrivet: 02 apr-07 kl 00:56 »
Jag har nu fått några sättpotatisar från en kompis (King Edward har jag för mej). <klipp> Nu är det väl bara att vänta och se vad som händer. Spännande värre är det i alla fall...vad säger det om mitt liv i övrigt  ::) :P

Gratulerar, både till King Edward-potäterna, samt ditt innehållsrika och vettigt inriktade liv ;)

King Edward är en av mina favoritpotäter. Den har både smak och historia. Det är ju vanligen en sort man skördar ganska sent men den går även att skörda tidigt. Då är den inte heller lika mjölig som den blir senare. (Att KE blir mjölig är dock ingen 'defekt' såklart, utan ett positivt särdrag hos sorten)

-
Jag provade att väga skörden från potatisarna satta i hink förra året. Alla siffror har jag inte kvar, jag är för slarvig ibland, men här är lite jag skrev om hinkplanterad mandelpotatis skördad ett par dagar in i juli 2006 (planterat i första halvan av april 2006):

Mandelpotatis, odlad i hink. Blev tämligen fast, och mkt god. Sägs ju bli mjölig här i södra Sverige, samt fastare och godare i norr, fast den magra jorden i hinken, samt mycket ljus verkar ha gjort susen. Viss mjölighet såklart, men det hör ju till sorten, den höll iaf ihop fint vid koket.

Jämfört med tidig färskpotatis blev skörden i gram räknat ungefär hälften, 350g för en planta mot ca 600-700 för exempelvis Marine. Mandelpotatisen kunde dock säkert stått ett bra tag till och mognat till sig.

Vad gäller pallkragar så är de utmärkta, men är svåra att ha i fullformat på balkong kanske...:) Jag kastar in en liten bild från förra året. Notera att mandelpotatisen, kanske av en slump, är väldigt sen av sig. Men sen kommer den igång bra. (Och är som Fred är inne på, mycket god)

27 maj 2006

9 juni 2006, notera mandelpotatisen som vuxit upp längst till vänster.

Tillägg : Har ibland funderingar på att döpa om King Edward till Kung Evert. Bara för att. :)  (Ja, det är sånt jag ligger sömnlös över;) )
« Senast ändrad: 02 apr-07 kl 00:58 av Pirum »

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser