Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka hästkött  (läst 2248 gånger)

SamuelJH

• Västerbotten
Torka hästkött
« skrivet: 22 sep-14 kl 17:37 »
Hej! Jag har av en slump kommit över en viss mängd hästkött. Jag funderar på om torkat hästkött är något att hänga i julgranen? Någon som har erfarenhet av det? Bra eller dålig idé?

Sjaunja

• -
SV: Torka hästkött
« Svar #1 skrivet: 22 sep-14 kl 17:50 »
Det köttet borde ju lämpa sig väldigt bra för torkning. Har för mig att mongolerna gör så. Men det där med julgranen.. kanske med lite kristyr på ;)

SamuelJH

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 06 okt-14 kl 15:42 »
Första gången jag provade på att torka kött, inser att jag har en del att lära: Jag gjorde bitar som var cirka 1-1,5 mm tjocka och cirka 10 cm långa. Jag hade bitarna i saltlag i cirka 36 timmar, vilket var alldeles för länge då vissa blev alldeles för salta. Själva torkningen gick bra. De bitar som inte blev för salta har en bismak av något som får mig att tänka på hundmat. Jag använde salt med jod, kan det vara det som ger den tråkiga bismaken? I övrigt är det första gången jag äter hästkött, förutom hamburgerkött som pålägg någon gång.

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 okt-14 kl 22:11 »
Första gången jag provade på att torka kött, inser att jag har en del att lära: Jag gjorde bitar som var cirka 1-1,5 mm tjocka och cirka 10 cm långa. Jag hade bitarna i saltlag i cirka 36 timmar, vilket var alldeles för länge då vissa blev alldeles för salta. Själva torkningen gick bra. De bitar som inte blev för salta har en bismak av något som får mig att tänka på hundmat. Jag använde salt med jod, kan det vara det som ger den tråkiga bismaken? I övrigt är det första gången jag äter hästkött, förutom hamburgerkött som pålägg någon gång.

Glöm inte att skölja dem i rent vatten innan torkningen. Och om de ändå är för salta så är det inte tiden i saltet, utan istället saltet i vattnet du bör minsta. Det blir inte saltare för att det ligger längre.

#edit: Har visserligen aldrig torkat kött rakt av, men är väl insatt i varm- och kallrökning där man också saltar köttet i saltlag.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

lsjonsson

• Emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 08 okt-14 kl 08:11 »
Jag tror inte att det skiljer så mycket på nöt- o hästkött så läs i länken o prova dig fram i mindre skala så att du inte riskera förstöra en massa kött i onödan.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=169281.0
/Stefan
Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga.
/Arthur C. Clarke

Dela detta:

* Inloggade just nu

1554 gäster, 2 användare
ärt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser