Ja, jag håller med!

Otroligt avkopplande att spinna...
Köpte en spinnrock genom forumet i vintras, en Loëtt, mitt drömmärke

Som tonåring spann jag massor och då var jag så sugen på just detta märke, men hade inte råd så det fick bli en billig kopia. Nu, 25 år senare har jag äntligen blivit ägare till en Loëtt!

Kom över ull från värmlandsfår (också genom forumet

) i tre olika färger och har nu spunnit och tvinnat en hel del. Det var som jag trodde ungefär som med att cykla: när man väl kan det, så glömmer inte kroppen det!
Jag spinner ullen otvättad och okardad. Har förstått att man i Sverige ofta kardar ullen, antagligen därför att här kan finnas mera småskräp i pälsen. I Holland finns nästan bara ull från Texelfår som har gått på stora platta betesåkrar utan minsta lilla buske - därför behövdes aldrig någon kardning.
Men det funkar bra med Värmlandsullen också, fast den är en smula svårare att få jämn därför att den har liksom långa hårspetsar som sitter ihop lite - det gäller att hinna dra loss det i tid.
Att ullen blir lättare att spinna när den är kall, har jag aldrig hört talas om.
Ingejärd: troligtvis är din spinnrock för hårt spänt. Beroende på modell ska du kunna justera läderremmen eller vad det nu är, som ligger över munstycket. Det måste gå att ställa in så den blir lite lösare, så blir du genast av med problemet.