Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill du lära dej spinna?  (läst 11082 gånger)

Häxan

• Västergötland
Vill du lära dej spinna?
« skrivet: 29 jul-04 kl 21:12 »
Hej
Jag kan spinna på spinnrock!
Har även ett par spinnrockar ifrån Nya Zeeland, Ashford, till salu.
Jag bor i Herrljunga, och delar gärna med mej utav mina kunskaper.

isin

• Gäst
Re:Vill du lära dej spinna?
« Svar #1 skrivet: 12 aug-04 kl 16:06 »
Hejsan Häxan
Jag är intresserad utav en ashford traveller,är det en sådan du har?
Hör av dig snarast
Mvh Ingrid

Häxan

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 18 aug-04 kl 19:09 »
Hej
Har fått svar på e-mail, men är tyvärr inte så kunnig i denna fantastiska teknologi.
Ni undrar över vilket typ av Ashford? -Vad jag kan avläsa på föpackningen så är det Traditional. Har spunnit mycket på den själv och är mycket nöjd. Mej veterligen finns det 3 sorter. En med dubbel driven tråd, den jag har är enkel driven, sen har jag sett att det finns en typ, mer kompakt där man matar ullet mitt framför hjulet, kanske den heter traveller.
Ev kan jag rota fram extra tillbehör:niddy-noddy (där man vindar upp färdig tvinnat så att det blir en härva, och ev extra spolar med stativ, ev finns det en sån i förpackningen.  
Mv skapar hälsning, Häxan

isin

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 aug-04 kl 07:11 »
Tack för ditt svar.
Det är så att jag redan har en ashford Elisabeth med dubbel drivning men skulle vilja köpa en traveller som är kompakt och går att ställa i bilen,och eftersom jag redan har en så är det en begagnad jag är ute efter,vilket jag förstod du inte hade?
Mvh Ingrid

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 19 aug-04 kl 10:41 »
Jag hittade den här annonsen på blocket.se igår.

http://www2.blocket.se/view/3128348.htm?l=0&c=1&city=0

isin

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 aug-04 kl 15:08 »
Hejsan

Tusen tack för annonsen,Tittar i princip varje dag ,men ej denna.
Ingrid

Häxan

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 21 aug-04 kl 22:12 »
Vill du så kan jag kanske hitta adress till Ashford, så kan du beställa en traveller direkt ifrån dem.
Mvh Häxan

isin

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 aug-04 kl 07:13 »
Hejsan
Tack för din hjälp men det är en beragnad jag är ute efter,de nya är för dyra.
Mvh Ingrid

Häxan

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 28 aug-04 kl 20:06 »
Hej Isin
Jag beställde min spinnrock ifrån Ashford NZ. Då jag gjorde detta fanns inte data och www i alla hushåll. Det kanske inte är så dyrt att köpa direkt utav dem, kanske är värt att hitta deras www adress.
Lycka till!

Gunnel

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 okt-06 kl 15:23 »
Hej
Är eventuellt intresserad av att köpa en spinnrock för att spinna ullen från våra Värmlandsfår. Vad är det för pris på dom du har till salu?

Hälsningar Gunnel

Grelbers-stock

« Svar #10 skrivet: 31 okt-06 kl 13:22 »
http://www.ashford.co.nz/home/home-frameset.htm

Frakt tull å moms tillkommer.

Kanske bättre att handla inom EU?
http://www.die-barocken-spindeln.de/

Frakt torde gå på ett par hundralappar ifrån Tyskland.

norris

• Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
« Svar #11 skrivet: 08 nov-06 kl 22:01 »
Hej Häxan!

Har spunnit litegrann och då tvåtrådigt fårullsgarn.
Tänkte fråga om det går bra att göra entrådigt, alltså bara härva det och tvätta efter första varvet? Blir det hållbart att sticka av?
Om man spinner hundhår (jag har en stor, hårig Berner Sennen!), gör man bara på samma sätt, eller gäller nåt annat?  ???
                  / hälsn. norris

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #12 skrivet: 15 nov-06 kl 15:58 »
Jag vill lära mig spinna med kaninangoraull. Kan du lära ut det?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Häxan

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 17 nov-06 kl 01:03 »
Om tråden du spunnit Norris håller finns det ingen anledning att inte prova att sticka en-trådigt. Går inte ditt en-trådiga av då du lagom drar i det så sticka på!.Grejen med 2 el 3 trådigt är att de håller bättre.  Lite tjockare att sticka utav. En-trådigt kan bli jäkligt hållbart om du är maestro med rocken, men 2 el mer tråd är mer segare, går inte av då du drar i det.
Då man spinner är det fördel att håren är lagom långa, ca?, kanske?, ung minst 2-3 cm. Man (snor ihop) tvinnar dem omlott. Det ena håret tar vid innan det andra fortsätter bondelida..
Själv har jag provat lin och ull, men proceduren är den samma: att tvinna samman fibrer.
Proceduren är densamma. tjejer. oavsett hår-komst  :), OBS värme gör stråna mer medgörliga.
Har ni problem med spinnrockarna (det är viktigt att de är medgörliga) hör av er
Kram Häxan  

norris

• Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
« Svar #14 skrivet: 18 nov-06 kl 01:30 »
Tack Häxan!
Ska prova "lagomdra"  :)
                                     / norris

Ingejärd

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 nov-06 kl 19:24 »
Har precis lärt mig spinna. Jätteroligt. Spinner av hundull. Jag lärde mig på en spinnrock av typen Traveller och det gick bra. Min egen spinnrock är av den äldre typen och jag vet att man spunnit lin på den. Problemet för mig är nu att spolen snurrar så fort att jag inte hinner mata på med ull tillräckligt fort. Jag trampar väldigt sakta men det hjälper inte. Kan man sätta på någon typ av broms på spolen så den inte snurrar så fort?  ???

Jag är också på jakt efter en Traveller, så om någon har en sådan till salu så hör av er till mig på mailadr: ingejard@hotmail.com    :D  

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #16 skrivet: 30 jan-07 kl 18:06 »
Ja, jag håller med! :) Otroligt avkopplande att spinna...

Köpte en spinnrock genom forumet i vintras, en Loëtt, mitt drömmärke  :-*
Som tonåring spann jag massor och då var jag så sugen på just detta märke, men hade inte råd så det fick bli en billig kopia. Nu, 25 år senare har jag äntligen blivit ägare till en Loëtt!  :D

Kom över ull från värmlandsfår (också genom forumet :) ) i tre olika färger och har nu  spunnit och tvinnat en hel del. Det var som jag trodde ungefär som med att cykla: när man väl kan det, så glömmer inte kroppen det!

Jag spinner ullen otvättad och okardad. Har förstått att man i Sverige ofta kardar ullen, antagligen därför att här kan finnas mera småskräp i pälsen. I Holland finns nästan bara ull från Texelfår som har gått på stora platta betesåkrar utan minsta lilla buske - därför behövdes aldrig någon kardning.
Men det funkar bra med Värmlandsullen också, fast den är en smula svårare att få jämn därför att den har liksom långa hårspetsar som sitter ihop lite - det gäller att hinna dra loss det i tid.

Att ullen blir lättare att spinna när den är kall, har jag aldrig hört talas om.

Ingejärd: troligtvis är din spinnrock för hårt spänt. Beroende på modell ska du kunna justera läderremmen eller vad det nu är, som ligger över munstycket. Det måste gå att ställa in så den blir lite lösare, så blir du genast av med problemet.
Why be normal when you can be yourself?

manna

• -
« Svar #17 skrivet: 30 jan-07 kl 19:03 »
Undrar hur det skulle gå att tova okardad ull. ::)

Det skulle nog bli lite knutigt. Och kanske skulle det vara svårt att komma undan hål i tovningen. Men det går säkert!  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #18 skrivet: 30 jan-07 kl 20:32 »
Jag tycker nog det går bäst att både karda och spinna varm ull. Ull som bara går att tesa innan är väldigt trevligt.

Ska man tova lite grövre grejer som större stycken, så kan man piska ullen man lagt ut på lite canvas eller en pressenning med en vidja. Den reder sig lite då och fibrerna går och olika håll.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #19 skrivet: 30 jan-07 kl 22:51 »
Tesa, är när man drar ut ren fin ull innan spinning istället för att karda den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 2 användare (1 dolda)
Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser