Har jag förstått det rätt?
Fermenterat foder är = foder/ spannmål som man blöter upp 12- 24 timmar innan man fodrar? Lägger till äcv.
Inte riktigt, 12-24 timmar så blir det nog bara blötlagt, för mig tog det ca 4 dagar innan det jäste och luktade lite som surdeg, det beror lite på hur varmt det är där man har behållaren.
Äppelcidervinägern man använder måste/bör vara opastöriserad, annars finns inte jästkulturen kvar. Har man inte sådan är det inte hela världen, processen kommer igång ändå, men tar längre tid. Vissa har använt sig av det där vattniga som ibland finns på "riktig" yoghurt för att starta upp fermenteringen.
Spännande! Bra info i länken. Ni som "syrar" ert hönsfoder, använder ni hel eller krossad spannmål? Jag ger min pullor hel havre, korn och vete. Det skulle alltså bara vara att sätta igång en sats i en hink och fylla på nytt motsvarande den mängd man tar ut, om jag förstår länken rätt. Några råd om något sädesslag är bättre än något annat för att syra?
Jag har använt både helt och krossat spannmål, samt även foderpellets. Pelletsen fungerar men är väldigt små bitar, så den soppan som blir är lite svår att servera utan att den är för blöt, jag föredrar en blandning av krossat och helt spannmål, och brukar blanda i annat jag råkar ha hemma, solrosfrön och/eller majs t.ex.