Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinäger  (läst 7642 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Vinäger
« skrivet: 04 sep-14 kl 17:23 »
Läste att vinäger och då framförallt ekologisk äppelcidervinäger skall ha positiva egenskaper  på fjäderfä.
Hur ställer man sig till det i den svenska fjäderfärörelsen?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

rosita51

• Skåne
SV: Vinäger
« Svar #1 skrivet: 05 sep-14 kl 11:12 »
 Jag ger mina äppelcidervinäger ca 1 dag i veckan, det ska vara bra för magen. Jag ger det tillsammans med lite rapsolja och jag blandar det i blötmaten/gröpen.
MVH Rosita zon 1

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 05 sep-14 kl 13:55 »
Jag har alltid några matskedar äppelcidevinäger i vattnet till hönsen, dessutom ger jag dem fermenterat foder som det är ÄCV i.

Smajsan

• -
« Svar #3 skrivet: 05 sep-14 kl 14:32 »
Spännande! Vad för positivt blir det av det?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 05 sep-14 kl 20:57 »
I ÄCV finns massor med nyttigheter (funkar på människor också). Dessutom är det främjande för mag/tarmbakteriefloran.

Den fermenterade maten är mer lättsmält. Det går åt mindre mängd foder, då fermenteringen gör att bl.a proteininnehållet blir lättare att uppta, dessutom blir det tydligen mer vitaminer av några sorter i fodret.

Och som en kul bonus: Fastare avföring som dessutom knappt luktar något.

Smajsan

• -
« Svar #5 skrivet: 19 sep-14 kl 18:03 »
Det verkar ju bra.
Hur mycket ska man ha i vattnet?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 19 sep-14 kl 18:39 »
Tja, den rekommendationen jag hittade var en "glugg" per gallon, vid närmare utfrågning så översatte jag det till "ett par matskedar per 4 liter vatten"

Själv tar jag i en "liten skvätt" ;)

Man märker om det blir för mycket, då dricker hönsen dåligt.

Smajsan

• -
« Svar #7 skrivet: 21 sep-14 kl 10:40 »
ok tack  :)

Fröken M

« Svar #8 skrivet: 23 sep-14 kl 21:13 »
Vad är fermenterat foder med ÄCV i och vart får man tag på det?
Har problem med höns som är lösa i magen...

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 24 sep-14 kl 18:35 »
Vad är fermenterat foder med ÄCV i och vart får man tag på det?
Har problem med höns som är lösa i magen...

Jag svarade i din nya tråd, där finns länkar till timtals läsning ;)

Smajsan

• -
« Svar #10 skrivet: 24 sep-14 kl 19:39 »
vilken ny tråd är det? Jag vill också läsa  :)

Fröken M

« Svar #11 skrivet: 24 sep-14 kl 21:25 »
Vill gärna ha info på svenska :-)

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 24 sep-14 kl 21:43 »

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 24 sep-14 kl 21:44 »
Vill man ta genvägen och slippa läsa en massa om hur det funkar och vilka resultat det gett, så finns info här: http://naturalchickenkeeping.blogspot.se/p/fermented-feed.html

zombivarg

• Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 25 sep-14 kl 09:12 »
Har jag förstått det rätt?
Fermenterat foder är = foder/ spannmål som man blöter upp 12- 24 timmar innan man fodrar? Lägger till äcv.
When you can live forever
What do you live for

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 25 sep-14 kl 10:11 »
Vill man ta genvägen och slippa läsa en massa om hur det funkar och vilka resultat det gett, så finns info här: http://naturalchickenkeeping.blogspot.se/p/fermented-feed.html

Spännande! Bra info i länken. Ni som "syrar" ert hönsfoder, använder ni hel eller krossad spannmål? Jag ger min pullor hel havre, korn och vete. Det skulle alltså bara vara att sätta igång en sats i en hink och fylla på nytt motsvarande den mängd man tar ut, om jag förstår länken rätt. Några råd om något sädesslag är bättre än något annat för att syra?

Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 26 sep-14 kl 11:55 »
Har jag förstått det rätt?
Fermenterat foder är = foder/ spannmål som man blöter upp 12- 24 timmar innan man fodrar? Lägger till äcv.

Inte riktigt, 12-24 timmar så blir det nog bara blötlagt, för mig tog det ca 4 dagar innan det jäste och luktade lite som surdeg, det beror lite på hur varmt det är där man har behållaren.

Äppelcidervinägern man använder måste/bör vara opastöriserad, annars finns inte jästkulturen kvar. Har man inte sådan är det inte hela världen, processen kommer igång ändå, men tar längre tid. Vissa har använt sig av det där vattniga som ibland finns på "riktig" yoghurt för att starta upp fermenteringen.

Spännande! Bra info i länken. Ni som "syrar" ert hönsfoder, använder ni hel eller krossad spannmål? Jag ger min pullor hel havre, korn och vete. Det skulle alltså bara vara att sätta igång en sats i en hink och fylla på nytt motsvarande den mängd man tar ut, om jag förstår länken rätt. Några råd om något sädesslag är bättre än något annat för att syra?

Jag har använt både helt och krossat spannmål, samt även foderpellets. Pelletsen fungerar men är väldigt små bitar, så den soppan som blir är lite svår att servera utan att den är för blöt, jag föredrar en blandning av krossat och helt spannmål, och brukar blanda i annat jag råkar ha hemma, solrosfrön och/eller majs t.ex.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser