Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hänga/möra höns  (läst 4445 gånger)

Igelstad

• -
Hänga/möra höns
« skrivet: 15 aug-14 kl 19:11 »
Vi har några tuppar och kalkoner som är födda i år som vi ska slakta till hösten. Jag har förstått att många låter slaktkropparna hänga i 40 dygnsgrader. Nu till min fråga.

Hur gör ni för att fågeln/köttet inte ska torka eller gör det inget? Finns det inte risk att skinnet blir torrt av att ligga framme på det sättet?? Eller flår ni fågeln efteråt???

Jakobn

• Skåne
SV: Hänga/möra höns
« Svar #1 skrivet: 18 aug-14 kl 20:31 »
Hej, kan svara när det gäller kalkoner. Hönsen brukar vi äta med en gång även om det blir lite segt ibland.
Vi har provat olika varianter, några problem med att skinnet eller köttet torkar har jag aldrig varit med om eller hört talas om.
Ta ur fågeln efter den hängt, dvs precis innan tillagning, kan också frysa den utan att ta ur om det inte finns tid till det. Vi har haft hygieniska problem när vi hängmörat urtagen fågel och gör därför inte det längre. Vi har också provat att plocka både före och efter hängningen utan att märka någon skillnad. Vi har till och med hängmörat en kalkon som åkte i frysen direkt efter slakt, det blev bra men inte riktigt så bra som i vanliga fall.

Igelstad

• -
« Svar #2 skrivet: 18 aug-14 kl 20:52 »
Tack, intressant. Trodde inte man kunde hänga utan att ta ur fågeln.

Har inte provat men föreställde mig att skinnet lätt torkar om man låter det komma i kontakt med luft under längre tid. Men då kanske man inte behöver oroa sig för det.

Är det enklast att hänga fågeln i ett kylskåp eller var brukar ni hänga dom?

Jakobn

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 aug-14 kl 05:59 »
Uthus, fd stall

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser