Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2 hektar, hur långt kommer man?  (läst 14265 gånger)

andtol

  • Gäst
SV: 2 hektar, hur långt kommer man?
« Svar #20 skrivet: 07 jul-14 kl 09:16 »
Jag tror man aldrig kommer klara sig på en liten (eller stor gård) om man ska köpa den. Kostnaden är alldeles för stor för att låna. De som går runt på sina gårdar har fått dem i arv eller har haft stort kapital att stoppa in.

Jag tycker du ska satsa på ett torp/hus med lite större tomt i stället. 5000-10000 kvm är rätt ok. Då kan man odla ganska mycket och ändå ha lite höns och kaniner.

Och så får du arbeta deltid för att få till uppehället (och ev andra projekt på helger, som du pratar om ovan.) Första åren behöver man köpa det mesta innan man lärt sig odla och leva det livet.

Läs Fru Jansson tråd om sitt Vita huset. Den är nyttig. http://www.alternativ.nu/index.php?topic=114403.0
Då kanske man förstår hur mycket tid det tar att bli självförsörjande. Och det krävs pengar. Och tid. Massor med tid. Det är en livsstil. På heltid. All tid krävs och behövs.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: 2 hektar, hur långt kommer man?
« Svar #21 skrivet: 07 jul-14 kl 09:23 »
Jag tror man aldrig kommer klara sig på en liten (eller stor gård) om man ska köpa den. Kostnaden är alldeles för stor för att låna. De som går runt på sina gårdar har fått dem i arv eller har haft stort kapital att stoppa in.
Fullkomligt sant, men det gäller ju i första hand fullvärdiga gårdar som kostar ett flertal miljoner. Nöjer man sig med en liten gård som inte ligger i det populäraste området kan man klara sig på exempelvis 1,5 miljoner och det är hanterbart. Särskilt om man har någon lägenhet eller annat boende sedan förut som man kan sälja och betala delar av gården.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: 2 hektar, hur långt kommer man?
« Svar #22 skrivet: 07 jul-14 kl 09:47 »
Skall man kunna leva på att sälja överskott på en så liten yta så måste man generera mervärde. Skall man generellt odla grönsaker för försäljning i Norden så har man tre alternativ:

1. Extrem automatisering (robot för sådd och maskinell plantering), kräver ändå stor yta
2. Billig arbetskraft från andra länder, kräver ändå stor yta
3. Sälja till kunder som är beredda att betala mycket mera = restauranger, men då måste det vara riktigt närodlat, man måste ha bra kontakter, och man kan bara odla det restaurangerna är intresserade av och som man har mindre konkurrens från andra producenter med.

Håller delvis med. Utvecklar kring punkt 3. Restauranger efterfrågar nog främst hög kvalitet. Annan intressant kundgrupp är att sälja direkt till konsument. Dessa köpare uppskattar att de vet var det är odlat.

Men för att öht kunna dra in pengar på att odla grönsaker måste man ha en lämplig odlingsplats, vara riktigt duktig på att odla, lägga ned mycket tid och ha försäljningskanaler eller kunna arbeta upp dem.

Större delen av svensk odlingsmark är mindre lämplig för kommersiell köksväxtodling. Det är för kallt (mikro)klimatläge, för dåligt dränerat, för tung jord, för lite nederbörd på försommaren eller för dåliga bevattningsmöjligheter etc. på de flesta håll. I stort sett är allt detta hanterligt, men det kostar (inte minst tid) att hantera det och då hamnar man ofta (men inte alltid) i att det är lagom att odla grönsaker till husbehov.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: 2 hektar, hur långt kommer man?
« Svar #23 skrivet: 07 jul-14 kl 09:53 »
Angående odling för självhushåll: När västerlänningar talar om detta menar de grönsaker och ofta även frukt. När t.ex. japaner talar om det menar de främst att odla sin egen säd (ris men även t.ex. korn och vete). (Källa vad gäller Japan: en man med kunskaper i dessa frågor hävdade detta tämligen övertygande på ett diskussionsforum.)

Tänk efter vad vi äter. Hur stor del är egentligen grönsaker? Hur stor del är andra vegetabilier? Hur stor del är animalier? Varierar förstås väldigt mycket för olika människor, men ofta överskattar vi nog grönsakernas och fruktens andel och betydelse i vår totala kost. (Därmed inte sagt att man kan vara utan dem.)

Relaterat till olivia.k: Du kanske anser att självhushåll mest handlar om att spara pengar, men många odlar sin egen mat mest för att få bättre kvalitet.

ptr51

  • Gäst
SV: 2 hektar, hur långt kommer man?
« Svar #24 skrivet: 07 jul-14 kl 11:15 »
Hur mkt mark man behöver för självhushållning kokar ju ner till frågan, kan du tänka dig att konvertera till vegetarisk kost eller inte?
Kan du tänka dig att leva på vegetariskkost behöver du 1000-2000kvm för att odla din mat som bekant.

Måste du ha kött på tallriken blir det svårare att räkna på, men det behövs mkt mark till djur och bete och vinterfoder, och maskiner och bränsle, kanske traktor och redskap för att ploka in vinterfodret. The sky is the limit!
Deprimerande att börja räkna på.
Är man seriös med sina självhushållningsdrömmar kommer man snabbt till insikten att lägga om sin egen kost är vansinnigt mkt mer realistiskt än att börja bygga upp ett djurhållningsjordbruk.

Sen är det frågan med uppvärmning, ska du vara självförsörjande på uppvärmning med ved behöver du ett par hektar skog beroende på var du bor.

Nån slags inkomst måste man ha, som bekant så kostar det pengar att bara existera i sverige sålänge du inte är hemlös. Även om du inte har en enda skuld nånstans och odlar all din egen mat så behöver du betala fastighetsskatt, sophämtning, kommunalt V/A om du har de, etc. Avgifter lägligt formade så att det är omöjligt att på någon längre sikt hålla sig utanför ekonomin.


Off-topic-rant:
(föreställ dig att rymdvarelser skulle betrakta mänskligheten ovanifrån, det absolut mest underliga med vår planet torde vara våra kommunala avloppssystem, vi bajsar i ett hål i marken och spolar det flera mil under marken till ett undermåligt filter innan vi sköljer ut det i vårt dricksvatten igen, det är komplett vansinnigt!)





Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: 2 hektar, hur långt kommer man?
« Svar #25 skrivet: 07 jul-14 kl 14:09 »
Har tidigare varit vegeterian i några år så kan absolut tänka mig att gå ner i köttkonsumtion.
Men lite kaniner och höns kan jag inte tänka mig bör kräva så stort utrymme (inkl. foder)?
Sen får man väl fälla något vildsvin ibland, om man köper in sig i något jaktlag..

Ang grönsaker och dess betydelse som mat så är det ju sant att mycket annat även ingår i kosten, men orkar man göra mycket från grunden kommer man väl undan på mjölk och ett par sorters spannmål (till alla möjliga mejeriprodukter och mjöl, pasta osv), men då krävs väl som sagt lite mer mark..
Hur mycket foder man behöver till div djur behandlas ju i många andra trådar, frågan är dock hur stor odling av tex vete man skulle behöva för mänsklig konsumtion med mjöl, pasta osv.
Någon som vet?
Kanske effektivare att satsa på något annat (inom lantbruk) och köpa in spannmål dock..?

En dröm vore ju även att odla en del hampa/linn och producera en del av sina egna kläder, men det kanske är mest av en utopi...
« Senast ändrad: 07 jul-14 kl 16:22 av wannabehippie »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: 2 hektar, hur långt kommer man?
« Svar #26 skrivet: 07 jul-14 kl 15:52 »
Måste du ha kött på tallriken blir det svårare att räkna på, men det behövs mkt mark till djur och bete och vinterfoder, och maskiner och bränsle, kanske traktor och redskap för att ploka in vinterfodret. The sky is the limit!
The sky is where the kanadagäss flyger förbi och de är bara att skörda om hösten. Behöver inte matas eller någonting  :D

andtol

  • Gäst
SV: 2 hektar, hur långt kommer man?
« Svar #27 skrivet: 07 jul-14 kl 17:22 »
The sky is where the kanadagäss flyger förbi och de är bara att skörda om hösten. Behöver inte matas eller någonting  :D

De måste skjutas? Eller hur fångar man dem?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: 2 hektar, hur långt kommer man?
« Svar #28 skrivet: 07 jul-14 kl 17:46 »
De måste skjutas? Eller hur fångar man dem?
Det går väll att smyga sig fram med en håv kanske, men de är rätt stora och risken är att du åker på stryk. Det bästa är att skjuta dem när de flyger förbi. Fiske är ett annat bra sätt att fixa protein utan att betala för bete eller foder.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: 2 hektar, hur långt kommer man?
« Svar #29 skrivet: 07 jul-14 kl 20:24 »
Bra odlad säd är lätt att få tag i, för liten kostnad. Med grönsakerna är det värre.
Och så blir det per automatik, att man äter mer av det man producerar själv och mindre av det andra.

Likaså med köttet. Har man massa höns och kaniner, så blir det mer av det och mycket mindre av köpekött från andra djur.

Che Guevara

  • Gäst
SV: 2 hektar, hur långt kommer man?
« Svar #30 skrivet: 07 jul-14 kl 20:34 »
Bra odlad säd är lätt att få tag i, för liten kostnad. Med grönsakerna är det värre.
Och så blir det per automatik, att man äter mer av det man producerar själv och mindre av det andra.

Likaså med köttet. Har man massa höns och kaniner, så blir det mer av det och mycket mindre av köpekött från andra djur.
Det är väl det som är meningen man höjer ju kvalitén på maten  med egen producerat .

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: 2 hektar, hur långt kommer man?
« Svar #31 skrivet: 08 jul-14 kl 18:08 »
Eller ännu hellre inte köpt något alls, utan testat genom att arrendera först

Enkel fråga.
Vart hittar man dessa sorters annonser?

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: 2 hektar, hur långt kommer man?
« Svar #32 skrivet: 16 jul-14 kl 17:23 »
Jag blir galen! Det verkar ju helt omöjligt att hitta en liten gård/torp på några få hektar för en rimlig summa.
Att sätta sig i lån på flera miljoner, vilket gör att man måste fortsätta slava i samma takt som vanligt (kanske tom snabbare takt) känns för mig halvt motsägelsefullt.
Jag vill ju flytta ut för ett simplare liv (vilket inte är samma sak som att inte jobba fysiskt på gården).

Min tanke är f.n. att köpa mig en billigare bit mark, på 5000-1ha mark, köpa en liten timmerstomme, gräva egen jordkällare och försöka få just den plätten så produktiv som möjligt.
Är man som jag, ung, själv, villig att leva på mycket vegetariskt och leva väldigt simpelt torde det väl på något sätt gå, i alla fall i några år..?
Sen kanske man skulle kunna sälja detta torp och samtidigt ha sparat lite, för att köpa något lite större..

Om man dessutom föder upp enbart mindre djur (kaniner, höns, bin) och kanske fäller något rådjur ibland (hur nu lagstiftningen kring det ser ut) bör man väl kunna få någon form av självförsörjningsgrad i det, eller??

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: 2 hektar, hur långt kommer man?
« Svar #33 skrivet: 16 jul-14 kl 18:18 »
Ibland måste man vänta nåt år eller två innan rätt ställe dyker upp. Dessutom är det väldigt olika i olika delar av landet. Var söker du gård/torp/hemman nånstans?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: 2 hektar, hur långt kommer man?
« Svar #34 skrivet: 16 jul-14 kl 18:20 »
En variant, som nog tyvärr inte är så vanlig, skulle kunna vara att skaffa eller bygga en vagn. Och leta upp någon med lite mark som du kan arrendera, och börja där.

Kanske tillsammans med fler som också har vagnar. Sedan odlar ni och föder upp djur. Hugger ved för eget bruk och för avsalu. Kanske köper lite skog på rot och sågar upp och gör till ved. Bygger fler vagnar och säljer eller hyr ut. Håller kurser i vagnsbyggnad. Arrangerar kollektiva odlingar tillsammans med stadsbor. Passar hästar och hundar. Letar upp fallfärdiga torp och stugor och ingår arrendeavtal med ägaren, eller köper. Rustar upp och hyr ut sommartid som sommarstuga. Eller bosätter sig själv. Arrendera mer mark och kolla hur man kan maximera EU-bidrag för den. Exempelvis bärodling, fårskötsel eller göra om till våtmark. Eller något annat. Utföra skötselåtgärder enligt åtagandet. Dela inkomsten med markägaren. Öka omfattningen, köpa maskiner och traktor mm och knoppa av sig till nya liknande grupper som till slut tar över hela landsbygden i Sverige.

Jag har hyfsat med utrymme för några vagnar. Och ett litet sågverk. Och bra mark att odla upp. Och ett uthus som skulle kunna bli utmärkt bastu/tvättstuga. Men det finns nog också över hela landet liknande förutsättningar.

Kruxet är att det krävs boende+mark utan stora kostnader för att kunna börja. Vagn+arrende kan vara en väg att fixa det, så att man kommer igång. Sedan gäller det att få snurr på det så att verksamheten kan växa hyfsat snabbt, och fler delta. Och man kan arrendera och sköta mer mark och skaffa utrustning. Någon form av kooperativ. Nya får köpa in sig eller betala med arbetstid. Vid konflikter knoppar man av sig.
« Senast ändrad: 16 jul-14 kl 18:26 av sɹǝpuɐ »

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: 2 hektar, hur långt kommer man?
« Svar #35 skrivet: 16 jul-14 kl 19:24 »
Jag blir galen! Det verkar ju helt omöjligt att hitta en liten gård/torp på några få hektar för en rimlig summa.


Vad är en rimlig summa? Vad har du för budget? I vilka områden i Sverige kan du tänka dig köp?

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: 2 hektar, hur långt kommer man?
« Svar #36 skrivet: 16 jul-14 kl 21:49 »
En rimlig summa som jag skulle kunna lägga ut nu, inkl ett lån är väl omkring 300-500kkr.
Inte så mycket kanske men jag har redan ett lån på en bostadsrätt som jag skulle vilja behålla åtminstone i en omställningsprocess.
Därav kanske jag skulle kunna köpa något väldigt billigt och ganska nergånget och sedan når jag sålt bostadsrätten så kan jag kanske investera lite mer i stället.

En annan sak är att jag dels känner att köpa något vore det skönaste. Att ha något helt själv liksom, känns som en frihet. Omkringliggande marker skulle väl kunna arrenderas, men just ett torp med i alla fall lite produktiv mark vore väldigt skönt att ha själv.


Vet att mycket av "hur mycket mark behöver man"-snacket redan tagits. Senaste inlägget var väl lite mer skrivning i frustration.
Men just nu känner jag att jag bara vill ha något att kalla mitt, om så bara är 8000kvm. Deltidsarbete lär ju hur som helst vara ett måste. Och ved kan man kanske köpa från grannen..
Bygger man ut det bra bör man väl åtminstone gå jämnt ut (om inte den kommande bostadsbubblan även slår på landsbygden), vilket inte borde ha någon negativ inverkan på ett framtida större köp. Vad tror ni?

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: 2 hektar, hur långt kommer man?
« Svar #37 skrivet: 16 jul-14 kl 21:50 »
Är man ensam, så ska man tänka torpare och inte storbonne.

ptr51

  • Gäst
SV: 2 hektar, hur långt kommer man?
« Svar #38 skrivet: 16 jul-14 kl 22:01 »
Har du 3-500k att spendera är du ju homefree om du kan tänka dig bo i norrland. =)
För den slanten får du 5-10 hektar och ett ganska fint bostadshus utan problem. Gå in på hemnet bara där kan du filtrera på tomtarea så ser du direkt att det finns en del sådana objekt, desto mer mitt-i-ingenstans desto billigare. Men det är svårt att sälja i norrland om du planerar renovera+sälja.
På blocket finns ännu mer billiga fastigheter med ett par hektar men där kan du inte filtrera så det är gamla hederliga leta-leta-leta som gäller där.


mvh

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: 2 hektar, hur långt kommer man?
« Svar #39 skrivet: 16 jul-14 kl 22:23 »
Har du 3-500k att spendera är du ju homefree om du kan tänka dig bo i norrland. =)
För den slanten får du 5-10 hektar och ett ganska fint bostadshus utan problem. Gå in på hemnet bara där kan du filtrera på tomtarea så ser du direkt att det finns en del sådana objekt, desto mer mitt-i-ingenstans desto billigare. Men det är svårt att sälja i norrland om du planerar renovera+sälja.
På blocket finns ännu mer billiga fastigheter med ett par hektar men där kan du inte filtrera så det är gamla hederliga leta-leta-leta som gäller där.


mvh

Kollat lite överallt, med alla sorters filter :)
Men alldeles för långt ifrån Mellansverige vill jag nog inte. Under de första åren/månaderna lär det väl främst bli helgpyssel av olika slag och då skulle det bästa vara att kunna komma dit ifrån Stockholm på en fredagkväll.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser