Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2 hektar, hur långt kommer man?  (läst 17574 gånger)

Vitis

• Skåne
SV: 2 hektar, hur långt kommer man?
« Svar #60 skrivet: 31 jul-14 kl 22:50 »
Om man tänker ett steg längre så är klimatet ännu bättre söder om Sverige. Några hektar i Rumänien till exempel kostar inte många kronor.

Bra jordbruksmark inom EU borde kosta en slant oavsett vilket land det ligger i.

Rumänien har säkert både för- och nackdelar.

Richard

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 05 aug-14 kl 08:21 »
En liten växthus eller växtrum var man kan odla året om är enligt mig en förutsättning för att lyckas.
Sen är etageodling en bra metod för att minska odlingsyte.
Glöm inte att en ordentlig rum för konservering är också en bra investering.
En växthus låter dyrt men det är också ganska dyrt att lagra frukt och grönsaker.

« Senast ändrad: 05 aug-14 kl 08:59 av Richard »

Richard

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 05 aug-14 kl 08:55 »
Varför ens producera mat själv när den är så billigt på affären? Maten är ju subventionerad av EU (via stöd till bönderna) för att hålla ett lågt pris så det bär sig inte att odla själv för att spara pengar. Förstår inte heller sista meningen, få det att gå runt? Jag har jättemycket mark men odlar inte ens morötter för de är nästan gratis på ica. Själv matkontot är en liten utgift för mig, så även om jag var självförsörjande på det, och ägnade all min tid åt att tillverka mat skulle jag  inte ha pengar till att köpa allt annat som jag inte kan producera själv.
Hur tänker du nu?Maten är billigt pga EU stöd...var kommer pengarna från?
Du glömmer at det mesta av dom pengarna går till GMO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Forskning på ännu mer GMO skit och stora företag som producerar under kontrakt till butikskedjor .
EU stöd är baserad på mängd och inte på kvalitet , och det är därför små gårdar alltid överleva.
Jag har slutad köpa färsk hos ICA...dåligt kvalitet ,ingen smak , och alldeles för dyrt för vad man får.
Däremot har jag börjat handla hos lokal producenter,dyrare men mer smak pga gmo fritt skit och naturliga gödsling tekniker.
Jag verligen hoppas att du kan hålla dit matkonto lågt men jag är räd att du missar det viktigaste i livet...BRA MAT

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #63 skrivet: 05 aug-14 kl 12:59 »
Går EU stöden till GMO? Hur tänkte du nu? För övrigt är det väl ingen hemlighet att det är billigare att köpa mat än att odla den. I synnerhet om man tar med allt i beräkningen. Dvs förlorade skördar mm.  Så att odla av ekonomiska skäl är nog inte så smart. Men det finns ju andra värden.

Vitis

• Skåne
« Svar #64 skrivet: 05 aug-14 kl 14:22 »
Vi har gjort några besök i trädgårdar som ligger i zon 1 i Sverige: Österlen och Kinnekulle. Det är väldigt stor skillnad mot vår egen zon 3-4. Nästan medelhavsklimat, speciellt nu på sommaren. Jag blir lockad av att flytta så småningom...

2,5 ha av optimal jord/mark skulle räcka för att föda en hel familj plus några mindre djur. Men, precis som vitis skriver, är det bara vid extrema fall. Och marken är antagligen mycket dyr.

Vi bor på Österlen och marken är dyr här.

Vi gjorde en fastghetsreglering med vår granne och fick 300.000 per ha när vi flyttade gränsen lite. Det var dock en liten areal så lantmäteriet fick en stor del av summan...

Jag vet inte hur böndernas kalkyler ser ut men EU-stöd och låga räntor driver väl priserna.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #65 skrivet: 05 aug-14 kl 16:34 »
Jag tänker så här! Att grunden i självförsörjning är hö, dvs torkat gräs. Ett par kor, som ger kalvar, mjölk och gödsel. Några hönor som ger ägg och gödsel. Gödseln lägger du på grönsaks och potatislandet. Om du nu odlar rotsaker, morot lök, rödbeta kålrot mm, lite bönor och kål. Så är du till stor del självförsörjande på den arealen! Hönsen kokar du potatis till plus att du ger dom av matrester, rens och blast mm.
kretslopp

Richard

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 05 aug-14 kl 18:52 »
Går EU stöden till GMO? Hur tänkte du nu? För övrigt är det väl ingen hemlighet att det är billigare att köpa mat än att odla den. I synnerhet om man tar med allt i beräkningen. Dvs förlorade skördar mm.  Så att odla av ekonomiska skäl är nog inte så smart. Men det finns ju andra värden.
Yep...bara googla på Nestle,campina och eu stöd,och jag prater nu om hela EU ,inte bara om lilla sverige som är en stor nolla på jordbrukskartan.
För ovrigt
Citera
Jag har slutad köpa färsk hos ICA...dåligt kvalitet ,ingen smak , och alldeles för dyrt för vad man får.
Däremot har jag börjat handla hos lokal producenter,dyrare men mer smak
Det är vad jag har skrivad ,ingenting annat.
Så mitt matkonto är hög ,men jag bryr mig inte ,så dom som odlar bra mat av ekonomisk skäl är inte så dum som du tror.

Richard

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 06 aug-14 kl 07:45 »
Vi har gjort några besök i trädgårdar som ligger i zon 1 i Sverige: Österlen och Kinnekulle. Det är väldigt stor skillnad mot vår egen zon 3-4. Nästan medelhavsklimat, speciellt nu på sommaren. Jag blir lockad av att flytta så småningom...

2,5 ha av optimal jord/mark skulle räcka för att föda en hel familj plus några mindre djur. Men, precis som vitis skriver, är det bara vid extrema fall. Och marken är antagligen mycket dyr.
Därfor att alla självförsörjare flyttar till Österlen och slås om en liten bit mark med stockholmare som vill bygga sommarstuga.
Men även den högsta pris av 420000 p/h är igentligen inte så dyrt.
Juleboda är till salu... ;D

Västanfläkt

• egen gård som borde ha fler innevånare,heltidsjobb
    • Bohuslän
« Svar #68 skrivet: 10 aug-14 kl 08:50 »
Hej-
intressant tråd det här.
Viktigt att vi uppmuntrar nya som vill flytta ut och testa sina egna ideer och metoder. Ja det gäller att hitta en liten bit mark med potential för att kunna utöka i framtiden. Därifrån får man börja och så lära sig både av likasinnade och av folk från trakten. Men helt utan pengar går det inte. Förutom att ha lite pengar måste man vara social, ja det är ett krav för annars får man ingen hjälp och det behöver man, både som ny och som inbodd i trakten. Det handlar om snöskottning, låna maskiner, hitta elektriker, rörmokare, grävmaskinister att anlita, samarbeta i vägföreningar, passa djur när man är borta, få bra kamrater till barnen om man har några eller planerar att få, - och inte minst om att trivas och må bra själv.

Jag vill här nedan ge två exempel på hur man skulle kunna börja-

Jag har en egen ärvd, utköpt gård på 29 ha varav 8 ha åker, 2-3 ha beten, resten skog och impediment. och har dessutom del i ett skogsskifte en bit ifrån. Jag hade alltså bra förutsättningar-(ni som har en gård i släkten- tappa inte bort den!) det dåliga är att jag jobbar ensam med det. Jag har också en lantbruksutbildning.

Jag flyttade tillbaka hit för fyra år sen efter 36 år i universitetsstad på andra sidan landet. Men jag jobbar fortfarande heltid. Jag använder mycket av min fritid att försöka bygga upp ett litet jordbruk baserat på får och vallodling. Är även med i ett jaktlag, deltar i föreningslivet, odlar mina kontakter och får låna maskiner, köper tjänster av folk när det behövs till rimliga priser. Hittills har jag inte tjänat en krona på gården utan jag måste använda av min lön för att långsamt renovera gamla dåliga byggnader och köpa maskiner, djur, inredning. Snart kanske jag kommer upp till nollresultat. Detta är min metod, var och en får göra det som passar dom, det finns inte en mall för det här. Tålamod och envishet behövs däremot alltid.

Ett annat alternativ: Jag har en avstyckad tomt i utkanten av mina marker med förhandsbesked för bygglov. Jag bor ungefär mitt i Bohuslän men det är inte varken bästa eller sämsta odlingsmarken. Lättlera-mellanlera, ekologiskt odlad (omställd från 1995), antagligen lite lågt pH, inte jättebra dränerat. Det finns både andra gårdar och lite sommarstugor i närheten, men man har ingen direkt insyn.

Taxeringsvärdet på tomten som är på ca 2900 kvm är 225 000 kr. Ingen kan tänka sig att sälja under taxeringsvärdet, inte jag heller, men jag kan ge ett hyggligt pris om det är en människa jag kan samarbeta med i framtiden och som är allmänt snäll och vänlig. Denna tomt har endast en markväg, ingen riktig väg. Men den ligger fint med en bergknalle i mitten och lite mark runt om.  Ved kan man få hugga till husbehov på min mark mot en mycket rimlig peng. Jag behöver rensa i dikena, jag behöver röja i planteringar. Många bönder har sådana behov så ved tror jag man kan ordna sej om man frågar närmaste lite större markägare. Intill tomten har jag en åker med vall för fåren. Delar av den marken intill skulle jag kunna tänka mig att arrendera ut, kanske på långtidsarrende för att öka odlingssäkerheten för den som vill slå sig ner här. Kanske på sikt jag även kan tänka mig att sälja åkermark, men då måste jag under flera år ha fått klart för mig att det är en god granne jag fått. Det värsta en bonde kan tänka sig är att få en jobbig granne, och det är nog mycket därför som många är så obenägna att sälja.

Jag har på prov frågat en mäklare för jag har en tid haft funderingar på att sälja tomten,men hon säjer att jag måste ordna till vägen. Det handlar om att göra ca 200 m farbar och på ett ställe måste man fylla ut med sten och dränera för att det ska bli ok. Jag kan tänka mig att dela kostnaden för vägen med den som köper.

Vill man bo i bebodda trakter med möjlighet att åtminstone ha ett deltidsjobb som komplement (och det vill jag verkligen rekommendera- för som sagt, det finns en massa utgifter som inte går att komma ifrån och alla som bor här på landet måste ha en bil att transportera sig själv och sina prylar med - eller tycker ni vi ska åka fram och tillbaka till stan med en flakmoppe? ) så tror jag inte man kan komma undan med mindre än en miljon, där de första 500 000 är för etableringen och de nästa 500 000 måste ut inom ett par år.

Att slå sig ner på en tomt liknande min tomt och till en början bo i en gammal husvagn är förstås möjligt men naturligtvis måste man bygga sig ett riktigt hus inom några år. Och då behöver du tomt med bygglov, godkänt avlopp, väg, vatten (helst borrat ner i berget). Med detta i åtanke fladdrar snabbt ytterligare 500 000 snart iväg även om du bygger ett mycket litet hus på säj 30 kvm.

Och så en kommentar till möjligheten att odla säd för eget behov:
Ska du odla en liten bit med t ex vete och havre så får du kanske gå tillbaka till gamla metoder för att så och skörda om du inte har maskiner. Det är jobbigt att plöja, harva, så och gödsla utan maskiner. Hur hade du tänkt göra? Och att skörda genom att slå med lie och att sätta upp och torka nekarna, sen tröska det (med slaga?) och du behöver givetvis en byggnad för att lagra spannmålen. I vårt klimat som varit förskräckligt regnigt de senaste vintrarna måste du nog ha en tork för att hålla det torrt över vintern. Ska du mala mjölet själv också? Förr hade man handkvarnar men det verkar oerhört jobbigt. Sen är det en annan sak att det egna odlade vetet nog inte är så bra att baka bröd av, men det kanske går om du är noga med skörden och med att hålla säden torr över vintern. Havren till din gröt måste du behandla på annat vis, krossa, mala, skilja ifrån agnarna... På 50-talet åkte jag med pappa efter häst med säckar med säd som maldes för att ge grisarna, men nån kvarn finns det inte här sen länge nu. Inte ens på 50-talet odlade vi säd för eget bröd utan vi åkte till Norge och köpte på norska sidan, då var det mycket billigare där...

Att vara nyfiken är livets mening

Vasa81

• Västergötland
« Svar #69 skrivet: 14 aug-14 kl 22:10 »
Finns kvarn i närheten http://www.logen.se/index.html ;-) och tröskverk från 40-50talet kostar mer att transportera hem än att köpa.
Lie finns alltid, fast slåtterbalk eller till och med självbindare är nog att föredra. Det ekonomiska utbytet av något sådant är nog begränsat, men går gör det nog. Även om julkärvar troligen är en bättre affär. :-)

Richard

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 15 aug-14 kl 20:02 »

Taxeringsvärdet på tomten som är på ca 2900 kvm är 225 000 kr. Ingen kan tänka sig att sälja under taxeringsvärdet, inte jag heller, men jag kan ge ett hyggligt pris om det är en människa jag kan samarbeta med i framtiden och som är allmänt snäll och vänlig. Denna tomt har endast en markväg, ingen riktig väg. Men den ligger fint med en bergknalle i mitten och lite mark runt om.  Ved kan man få hugga till husbehov på min mark mot en mycket rimlig peng. Jag behöver rensa i dikena, jag behöver röja i planteringar. Många bönder har sådana behov så ved tror jag man kan ordna sej om man frågar närmaste lite större markägare. Intill tomten har jag en åker med vall för fåren. Delar av den marken intill skulle jag kunna tänka mig att arrendera ut, kanske på långtidsarrende för att öka odlingssäkerheten för den som vill slå sig ner här. Kanske på sikt jag även kan tänka mig att sälja åkermark, men då måste jag under flera år ha fått klart för mig att det är en god granne jag fått. Det värsta en bonde kan tänka sig är att få en jobbig granne, och det är nog mycket därför som många är så obenägna att sälja.

Ser ut som du vill sälja nånting...det gör man under "annonser"

Jag har på prov frågat en mäklare för jag har en tid haft funderingar på att sälja tomten,men hon säjer att jag måste ordna till vägen. Det handlar om att göra ca 200 m farbar och på ett ställe måste man fylla ut med sten och dränera för att det ska bli ok. Jag kan tänka mig att dela kostnaden för vägen med den som köper.
Jag har nyligen köpt en S8...taxeringsvärde är 700000 men motorn är kass så jag hade tänkt att sälja den för 699000 och dela kostnader med den som köper bilen...
Om du lyckas med hur du tänker flyttar jag härifrån så långt som möjligt det lövar jag.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 16 aug-14 kl 02:40 »
Inte tar man betalt om någon vill hugga "röjningsved"?

Hans Andersson

• -
« Svar #72 skrivet: 16 aug-14 kl 08:10 »
Och hur långt räcker det om man ska gå runt till grannar och tigga till sig skräpved ? . Alltså ved är ju nåt som kommer att gå åt varje år och då bör man nog ha en viss plan över hur man ska lösa det.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 16 aug-14 kl 09:25 »
(
Inte tar man betalt om någon vill hugga "röjningsved"?
Inget som kommer att vara i framtiden med tanke på att bränsle priserna stiger Och vi behöver eget drivmedel.

Richard

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 16 aug-14 kl 19:39 »
( Inget som kommer att vara i framtiden med tanke på att bränsle priserna stiger Och vi behöver eget drivmedel.
Nej...inte riktigt tänkt på det ....det ingår i inflation , samma som mat och allt annat blir dyrare.
Förresten är "eget drivmedel " inte alls like viktigt som mat.
Utan mat kan man inte driva nånting.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 16 aug-14 kl 19:45 »
Nej...inte riktigt tänkt på det ....det ingår i inflation , samma som mat och allt annat blir dyrare.
Förresten är "eget drivmedel " inte alls like viktigt som mat.
Utan mat kan man inte driva nånting.
Sant men tro att man kan gallra i framtiden tror ja inte på då allt kommer att tas till vara för att göra bränsle .Frågan blir hur ska skogen gödslas när alla grot tas ur skogen för biobränsle. Bäst att ha egna marker för  ved i framtiden för att säkra ved mm .

Richard

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 19 aug-14 kl 10:19 »
Sant men tro att man kan gallra i framtiden tror ja inte på då allt kommer att tas till vara för att göra bränsle .Frågan blir hur ska skogen gödslas när alla grot tas ur skogen för biobränsle. Bäst att ha egna marker för  ved i framtiden för att säkra ved mm .
har inte hittat nån statistik men är övertygad att Sverige har hundratusentals Ha outnyttjad mark,Blir det kriss då ska alla plötsligt odla nånting ,alla gräsmattor försvinner och blir grönsaksland.Växthus som används nu till odling av prydnads plantor ska odla grönsaker året om.Allt bio afval ska samlas in och producera methangas ,alla golfbanor blir rapsodlingar.
Vi har teknik,kunskap och mark för att förebygga en brist på mat och bränsle.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 19 aug-14 kl 10:49 »
har inte hittat nån statistik men är övertygad att Sverige har hundratusentals Ha outnyttjad mark,Blir det kriss då ska alla plötsligt odla nånting ,alla gräsmattor försvinner och blir grönsaksland.Växthus som används nu till odling av prydnads plantor ska odla grönsaker året om.Allt bio afval ska samlas in och producera methangas ,alla golfbanor blir rapsodlingar.
Vi har teknik,kunskap och mark för att förebygga en brist på mat och bränsle.
Vist har vi mark .Ja lite konstigt att det inte görs mer biogas av slammet fån reningsverken vad som görs.  Men det mesta är redan skogbevuxen.  Och att röja och odla upp görs inte i en handvändning utan att ha till gång till maskiner.

andtol

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 19 aug-14 kl 10:55 »
Vist har vi mark .Ja lite konstigt att det inte görs mer biogas av slammet fån reningsverken vad som görs.  Men det mesta är redan skogbevuxen.  Och att röja och odla upp görs inte i en handvändning utan att ha till gång till maskiner.

Och kunskapen att odla har gått förlorad. Många skulle stå handfallna.

Men nu har vi tappat ämnet. :)

Che Guevara

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 19 aug-14 kl 10:59 »
Och kunskapen att odla har gått förlorad. Många skulle stå handfallna.

Men nu har vi tappat ämnet. :)
Ja vist är det så därför är det ju så bra med alternativ :) Så nu får vi gå till baks till vad TS ville

Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser