Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarfrågor  (läst 13584 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #40 skrivet: 12 jun-14 kl 22:17 »
Inte ens tillfälligt?

Finns det några regler som reglerar hur stort dom måste ha?
Jag tänker på ett ambulerande bete som man kan flytta runt efter behov.

Jag har en inhägnad beteshage, men den kanske tar slut och då är det bra att undersöka alternativ

Det går ju faktiskt att bygga en "fårtraktor" ;D. Det kan fungera om marken är slät, och då får du en effektiv parasitbekämpning på köpet, plus att du kan hägna dem säkert mot vargen.

Men att använda två eller tre trådar och lättflyttade stolpar för bete av tillfälliga ytor är ett normalt förfarande som inte kräver så mycket arbete.

Johan1983

• Halland
« Svar #41 skrivet: 12 jun-14 kl 22:17 »
Visst är det bra att djuren som man äter har haft det bra, och jag äter hellre ett tamt djur hemifrån än ett onaturligt uppfött fabriksdjur, även om jag måste slakta det djur jag kliat bakom örat vid varje fodring.

Men, man kan välja djurslag som man inte får samma kontakt med. Det är inte många som äter hund eller katt här i landet, även om de djuren både är goda och har haft det väldigt bra under sitt liv. Häst är också svårt för rätt många.

Annars kan man fiska. Landa strömming har i alla fall jag aldrig känt det där obehaget för som i varierande grad uppstår när det är dags att slakta djur hemma. Och att äta ägg är ju också ett sätt att slippa bli vegan om man blir för blödig ;D

Jag tror att det är lugnt, jag har träffat lamm och dom söker sig inte direkt till mig så jag misstänker att om dom inte blir så tama så blir det nog inte så svårt att slakta dom :-)

Johan1983

• Halland
« Svar #42 skrivet: 12 jun-14 kl 22:18 »
Det går ju faktiskt att bygga en "fårtraktor" ;D. Det kan fungera om marken är slät, och då får du en effektiv parasitbekämpning på köpet, plus att du kan hägna dem säkert mot vargen.

Men att använda två eller tre trådar och lättflyttade stolpar för bete av tillfälliga ytor är ett normalt förfarande som inte kräver så mycket arbete.

Hur tänker du med fårtraktor?  :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #43 skrivet: 12 jun-14 kl 22:33 »
Som en hönstraktor fast större. 5 ggr 10 meter varav 2 meter får vara täckt så de har skydd för knott, mygg och regn. Där kan du ha upp till 10 lamm och flytta när de betat färdigt. Jag vet ingen som har så, men det skulle kunna fungera. Har sett det på nätet.

Här tog de 1250 plus moms för tjurkalvar från mjölkgård förra året.

Vi hade två tjurkalvar för ett antal år sedan på ett drygt ha, men då gick det får där någon kortare tid också.

Johan1983

• Halland
« Svar #44 skrivet: 12 jun-14 kl 23:04 »
Som en hönstraktor fast större. 5 ggr 10 meter varav 2 meter får vara täckt så de har skydd för knott, mygg och regn. Där kan du ha upp till 10 lamm och flytta när de betat färdigt. Jag vet ingen som har så, men det skulle kunna fungera. Har sett det på nätet.

Här tog de 1250 plus moms för tjurkalvar från mjölkgård förra året.

Vi hade två tjurkalvar för ett antal år sedan på ett drygt ha, men då gick det får där någon kortare tid också.

1250 plus moms? Det låter rent av billigt.
Du skulle inte kunna ta och förmedla kontakt? Jag är intresserad av att köpa kanske två tjurkalvar.

Jag kommer inte att ha några tio lamm i år, fem blir det.
Jag funderar på att sätta dom några timmar om dagen för att ta tillbaka dom i hagen på kvällen.
Kanske två lamm åt gången bara.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #45 skrivet: 12 jun-14 kl 23:27 »
Ja, inte är det några större summor som kommer in, men kalvarna är ju en biprodukt vid mjölktillverkningen. De här bönderna jag tänker på säljer allt till en uppfödare, tror de har kontrakt. Men kolla i dina trakter. Passa på efter mjölkningen, då är de inte så stressade. Har du tur kan du boka två som är avvanda till nästa betessässong. Och så kan du få en bra kontakt, både vad gäller foder/djur och kunskap. Dessutom är mjölkbönder en utrotningshotad art, så det är bäst att prata med dem innan de försvinner.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #46 skrivet: 12 jun-14 kl 23:37 »
Här hittade jag en fårtraktor 
Sheep Tractor Company

Men det finns en bättre någonstans på nätet, för det var inte den jag såg förra gången.

Johan1983

• Halland
« Svar #47 skrivet: 13 jun-14 kl 00:10 »
Ja, inte är det några större summor som kommer in, men kalvarna är ju en biprodukt vid mjölktillverkningen. De här bönderna jag tänker på säljer allt till en uppfödare, tror de har kontrakt. Men kolla i dina trakter. Passa på efter mjölkningen, då är de inte så stressade. Har du tur kan du boka två som är avvanda till nästa betessässong. Och så kan du få en bra kontakt, både vad gäller foder/djur och kunskap. Dessutom är mjölkbönder en utrotningshotad art, så det är bäst att prata med dem innan de försvinner.

Det var det jag tänkte i år kommer jag nog att vara upptagen med lammen (Dessutom har jag bara ett riktigt bete). Så jag tror att det är dumt att satsa på för många olika djur på en gång, bättre att känna sig fram med ett i taget.

Hör du om någon som vill sälja till nästa år så kan du väl säga till :-)

Johan1983

• Halland
« Svar #48 skrivet: 13 jun-14 kl 00:11 »
Här hittade jag en fårtraktor  Sheep Tractor Company

Men det finns en bättre någonstans på nätet, för det var inte den jag såg förra gången.

Det ser ut som något som skulle kunna passa mig. Det är ju inga permanenta saker men så att lammen kan fortsätta äta om dom betar rent min hage.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #49 skrivet: 13 jun-14 kl 00:12 »
Inte ens tillfälligt?

Finns det några regler som reglerar hur stort dom måste ha?
Jag tänker på ett ambulerande bete som man kan flytta runt efter behov.

Jag har en inhägnad beteshage, men den kanske tar slut och då är det bra att undersöka alternativ

Nej, inte ens tillfälligt.
En hage man flyttar runt är ok. Tänk bara att de behöver ha möjlighet att söka skugga.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #50 skrivet: 13 jun-14 kl 00:15 »
Hur fungerar ifyllningen, skall man fylla i vid varje händelse såsom köp, födslar och slakt eller är det annat som skall föras in också?

Alla in- och utgångshändelser ska registreras. Det är bra förklarat i journalen vad som ska vara med. Journalen ska stämma överens med verkligheten hela tiden. Viktigt ifall man skulle få kontroll.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Johan1983

• Halland
« Svar #51 skrivet: 13 jun-14 kl 00:49 »
Det löser sig säkert, jag får beställa journalen helt enkelt.

zeina66

• Värmland
« Svar #52 skrivet: 13 jun-14 kl 08:40 »
Tack för bra svar, jag har köpt några lamm för 500 kronor styck. Födda i början på april och dom kommer att levereras till mig i början eller mitten av juli. Jag har hittat många som säljer lamm för runt 500 lappen och det känns väl överkomligt?

Jättebilligt! Se till att du har putsat ditt bete i tid innan lammen kommer - de äter in gammalt gräs som är en halvmeter högt. Dom svälter hellre...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Johan1983

• Halland
« Svar #53 skrivet: 13 jun-14 kl 22:26 »
Jättebilligt! Se till att du har putsat ditt bete i tid innan lammen kommer - de äter in gammalt gräs som är en halvmeter högt. Dom svälter hellre...

Kan man köra det med gräsklipparen?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #54 skrivet: 13 jun-14 kl 22:32 »
Japp, men en del djur kan stoppa magarna fulla om det ligger nyslaget gräs i deras hage, så gör det inte dagen innan djuren kommer.

Johan1983

• Halland
« Svar #55 skrivet: 13 jun-14 kl 23:51 »
När ska jag göra det då?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #56 skrivet: 14 jun-14 kl 00:34 »
Ett par, tre dagar borde nog räcka för att det inte skall var så gott så de vräker i sig. Men jag är inte expert, har bara råkat fodra ihjäl ett par får när jag skulle vänja dem vid gräs inför betes-släppet.

Skogsola

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 14 jun-14 kl 06:12 »
Gör det såpass tidigt att det hinner växa upp nytt friskt gräs.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #58 skrivet: 14 jun-14 kl 09:08 »
Men jag är inte expert, har bara råkat fodra ihjäl ett par får när jag skulle vänja dem vid gräs inför betes-släppet.
Fick de gasbrand?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #59 skrivet: 14 jun-14 kl 19:42 »
Nej, trumsjuka som jag märkte försent.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1662 gäster, 2 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser