Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarfrågor  (läst 10848 gånger)

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
Nybörjarfrågor
« skrivet: 08 jun-14 kl 23:55 »
Jag har funderat på att börja med lamm.

Min fundering är att köpa en 5-10 lamm och låta dessa gå runt och beta under sommaren för att sedan skicka iväg dom på slakteri eller hitta någon som kan komma och slakta dom privat. Målet är inte att sälja ifall jag skickar till slakteri utan att jag isånafall betalar för en slakt och sedan får tillbaka köttet.

Tanken är att köpa på våren och ha dom till hösten. En tanke har jag också på att behålla någon över vintern som ordnar med nya lamm till våren. Men det känns som att det är mycket jobb jämförelsevis med min ursprungsplan?

Några frågor, jag numrerar dom så kan ni svara på en eller flera frågor.

1. Behöver dom något utrymme att gå in i? Eller går dom ute hela tiden?
2. Jag läste en rapport från jordbruksverket som sa att det är i först hand för djur som bor inne på vintern som behöver SE nummer. Innebär det att jag inte behöver skaffa SE nummer om lammen bara går ut några månader för att sedan ätas?
3. Behöver dom stöd utfodras? Med vad?
4. Vad är rimligt att betala för 5-10 lamm?
5. Vilken sort är en bra nybörjarsort? Just för kött.
6. Om jag ansöker om SE nummer, vad händer rent praktiskt? Besök från länsstyrelsen? Kostar SE numret mig något?
7. Behöver ett slaktat lamm hänga eller går det rakt ner i frysen\grillen?
8. Något mer jag behöver tänka på?
9. Hur stora betesmarker behöver man per lamm?
10. Vilken tid på året kan man räkna med leverans?
11. Borde jag satsa på det i år eller planera mer och köra nästa år?

Anledningen till att jag drar mig för att ha dom över vintern och skaffa nya är att om jag håller ett nyförlöst lamm i famnen så vet jag inte om jag kommer att klara av att skicka det till slakt sedan.
Däremot tror jag att jag skulle kunna klara av att hålla distansen om jag skulle köpa en viss mängd lamm och låta dom gå och beta. Då är det ju mest att serva med lite vatten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14507
    • Östergötland
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #1 skrivet: 09 jun-14 kl 01:49 »
Att få tag i lamm tror jag kan bli svårt eftersom de som har dragit tackorna över vintern nog vill ha dem själva över sommaren. Överskott av kalvar från mjölkgårdar, griskultingar för tillväxt osv är grenar som producerar smått som går att köpa.

Sedan skall du nog inte vara så rädd för att fästa dig vid lammen. När hösten kommer är det bara någon enstaka som är svårt att skiljas från. Tackorna är det värre med eftersom du har dem länge, och umgås mer med dem under vinterns fodringar och lamningen på våren. Men att ta beslut om vem som skall dö och vem som skall vara kvar ingår när man har djur, det får man vänja sig vid.

Tror nog du skall vänta en stund och samla intryck. Kontakta en fårfarmare i din närhet och få lite kött på benen ;D

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #2 skrivet: 09 jun-14 kl 07:26 »
Hej.

Tycker du ska ta kontakt med jordbruksverket via telefon för att räta upp missförståndet ang SE-nummer.
Ingen djuruppfödare kommer att sälja märkta djur till dig om du inte har SE-nummer.

För övrigt tycker jag som Själv är bäste dräng, att du ska kontakta någon bonde och skaffa dig lite kött på benen, om annat så för de djurs skull som du kommer att sköta i egen regi.

Och läs i tråden nedanför om "Omärkta djur"...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #3 skrivet: 09 jun-14 kl 08:19 »
Tror också det blir svårt att få tag på lamm på våren. Hittar du några lär det bli dyrt så antagligen billigare att köpa köttet i affären.
Ett lamm som klarar sig utan sin mamma på våren är ju nästan leveransklart till slakteriet och det är då man får som bäst betalt därifrån.

Så som de andra varit inne på se om du kan få kontakt med någon fårbonde i närheten. Det man kan få tag på är flasklamm men, det är mycket jobb och dyrt att föda upp. De ska ha flaska/lammbar de första månaderna och så extra kraftfoder hela tiden.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #4 skrivet: 09 jun-14 kl 21:33 »
Att få tag i lamm tror jag kan bli svårt eftersom de som har dragit tackorna över vintern nog vill ha dem själva över sommaren. Överskott av kalvar från mjölkgårdar, griskultingar för tillväxt osv är grenar som producerar smått som går att köpa.

Sedan skall du nog inte vara så rädd för att fästa dig vid lammen. När hösten kommer är det bara någon enstaka som är svårt att skiljas från. Tackorna är det värre med eftersom du har dem länge, och umgås mer med dem under vinterns fodringar och lamningen på våren. Men att ta beslut om vem som skall dö och vem som skall vara kvar ingår när man har djur, det får man vänja sig vid.

Tror nog du skall vänta en stund och samla intryck. Kontakta en fårfarmare i din närhet och få lite kött på benen ;D

Så du rekommenderar kalvar eller grisar?
Med kalvar menar du ungtjurar gissar jag?

Jag känner ingen fårfarmare i min närhet och det är därför som jag vänder mig till er här på alternativ.

Jag hoppas att någon kan besvara mina frågor

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #5 skrivet: 09 jun-14 kl 21:38 »
Hej.

Tycker du ska ta kontakt med jordbruksverket via telefon för att räta upp missförståndet ang SE-nummer.
Ingen djuruppfödare kommer att sälja märkta djur till dig om du inte har SE-nummer.

För övrigt tycker jag som Själv är bäste dräng, att du ska kontakta någon bonde och skaffa dig lite kött på benen, om annat så för de djurs skull som du kommer att sköta i egen regi.

Och läs i tråden nedanför om "Omärkta djur"...

Jag är fullt införstådd i hur själva köpet går till och att man skriver in SE nummer i överföringen av lammen.
Dock letar jag kryphål i detta utifall att jag köper för att slakta.
Hade jag köpt för att avla så hade jag inte ens diskuterat frågan.

Syftet är att man ska kunna spåra ursprung av dåligt kött. Dock planerar jag ju som sagt att endast ha köttet i det egna hushållet. Finns det inget alternativ så är det ju att skaffa SE nummer.

Lammen får ju inte det automatiskt bättre hos mig bara för att jag har ett prydligt SE nummer.
Dock får det däremot bra tack vare mitt personliga engagemang och att jag är inne här på alternativ.nu och tar reda på vad som gäller. Får jag bara svar på mina 11 frågor så ska jag nog ha tillräckligt med kött på benen

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #6 skrivet: 09 jun-14 kl 21:41 »
Tror också det blir svårt att få tag på lamm på våren. Hittar du några lär det bli dyrt så antagligen billigare att köpa köttet i affären.
Ett lamm som klarar sig utan sin mamma på våren är ju nästan leveransklart till slakteriet och det är då man får som bäst betalt därifrån.

Så som de andra varit inne på se om du kan få kontakt med någon fårbonde i närheten. Det man kan få tag på är flasklamm men, det är mycket jobb och dyrt att föda upp. De ska ha flaska/lammbar de första månaderna och så extra kraftfoder hela tiden.

Det spelar ingen roll för mig om det blir lite dyrare än vad det hade kostat i affären.
Det handlar om att äta kvalité. Alla säger att det blir mycket bättre än köttet i affären.

Varför rekommenderar du flasklamm om det är dyrt att föda upp och innebär mycket jobb?
Eller kan jag tolka det som att flasklamm inte är en ras utan helt enkelt ett ungt lamm som egentligen borde gå med sin mamma?

Isånafall så utesluter jag inte att köpa lamm tillsammans med en tacka.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14507
    • Östergötland
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #7 skrivet: 09 jun-14 kl 22:01 »
Har du bete så är ett par tjurkalvar från en mjölkbesättning ett bra val. Om du bara har en liten yta, typ en tomt, så är grisar bättre. Båda djurslagen mår bäst om de har ett hus att gå in i.

Annars så finns ju ankor, höns, kaniner, gäss mm att välja på. Sådana djur kräver mycket färre moderdjur i vinterförvaring, och små djur är goda ;D

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #8 skrivet: 09 jun-14 kl 22:09 »
1. Behöver dom något utrymme att gå in i? Eller går dom ute hela tiden?
-Om du har dem enbart under betesperioden behöver de inget vindskydd/fårhus men, de behöver tillgång till skugga i hagen.

2. Jag läste en rapport från jordbruksverket som sa att det är i först hand för djur som bor inne på vintern som behöver SE nummer. Innebär det att jag inte behöver skaffa SE nummer om lammen bara går ut några månader för att sedan ätas?
-Det stämmer inte.

3. Behöver dom stöd utfodras? Med vad?
-Ja, Beroende på ålder, lammersättning och lammpelletts.

4. Vad är rimligt att betala för 5-10 lamm?
-Säljer mina lamm på hösten för 1200:-/st. Men, det varierar beroende på ras.

5. Vilken sort är en bra nybörjarsort? Just för kött.
-Vet ej. Känner inte till köttraser så bra.

6. Om jag ansöker om SE nummer, vad händer rent praktiskt? Besök från länsstyrelsen? Kostar SE numret mig något?
-Du får ett produktionsplatsnummer tilldelat av Jordbruksverket. Du får betala för fårjournalen.

7. Behöver ett slaktat lamm hänga eller går det rakt ner i frysen\grillen?
-Det måste inte hänga men, blir bättre av att göra det.

8. Något mer jag behöver tänka på?
-Läs på mer. Skaffa dig boken Får av Sjödin och läs.

9. Hur stora betesmarker behöver man per lamm?
-Ca 0,2-1 ha beroende på hur betet ser ut. Mindre för vallbete mest för skogsbete.

10. Vilken tid på året kan man räkna med leverans?
-Som nämnts ovan, tidig vår för flasklamm (då måste du ha fårhus) annars inte alls eller till hösten.

11. Borde jag satsa på det i år eller planera mer och köra nästa år?
-Tror inte på idén så skulle inte satsa alls utan skaffa egna livdjur istället. Men, börja med Erik Sjödins bok Får. Finns i Åters bokklubb här på sidorna.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #9 skrivet: 09 jun-14 kl 22:13 »
Det spelar ingen roll för mig om det blir lite dyrare än vad det hade kostat i affären.
Det handlar om att äta kvalité. Alla säger att det blir mycket bättre än köttet i affären.

Varför rekommenderar du flasklamm om det är dyrt att föda upp och innebär mycket jobb?
Eller kan jag tolka det som att flasklamm inte är en ras utan helt enkelt ett ungt lamm som egentligen borde gå med sin mamma?

Isånafall så utesluter jag inte att köpa lamm tillsammans med en tacka.

Rekommenderar inte flasklamm men, gissar att de är de lammen du kan få tag på under våren. Flasklamm är lamm som mist sin mamma eller som tackan stött bort.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #10 skrivet: 10 jun-14 kl 07:46 »
Har du bete så är ett par tjurkalvar från en mjölkbesättning ett bra val. Om du bara har en liten yta, typ en tomt, så är grisar bättre. Båda djurslagen mår bäst om de har ett hus att gå in i.

Annars så finns ju ankor, höns, kaniner, gäss mm att välja på. Sådana djur kräver mycket färre moderdjur i vinterförvaring, och små djur är goda ;D

Det beror på hur mycket bete dom behöver? :-)
Vad är bra storlek på bete för de båda djurslagen per djur?

Kalvar lockar, men jag är rädd att dom är svårhanterliga.

Jag har faktiskt hus att tillgå men man föredrar ju om bajs och allt kommer på ett och samma ställe, gärna utomhus och lätt att förflytta till gödselstaden :-)

Det finns fördelar med ankor, höns, kaniner, gäss. Såsom inget SE nummer och det räcker med några ägg för att komma igång (Jag förutsätter att äggen som påskharen delar ut kan kläcka kaniner)

Dock tänkte jag undvika vinterförvaring i största möjliga mån eftersom det skulle kännas bättre att påbörja ett projekt som varar i några månader och sedan vet man att man är fri. Exempelvis kläcka fram en sats med kycklingar och sedan äter man dom om ett par månader


Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #11 skrivet: 10 jun-14 kl 07:48 »
Rekommenderar inte flasklamm men, gissar att de är de lammen du kan få tag på under våren. Flasklamm är lamm som mist sin mamma eller som tackan stött bort.

Jag hade en familjemedlem som förklarade det för mig efter att jag ställde frågan.

Det innebär med andra ord ett lamm behöver mycket uppmärksamhet och som man kommer att fästa sig vid.
Dvs lamm som jag aldrig kommer att kunna klara av att slakta när hösten kommer. Eller kanske undvika att äta när köttet ligger i frysen.

Eller ja, kanske det går bra ändå :-)

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #12 skrivet: 10 jun-14 kl 08:06 »
1. Behöver dom något utrymme att gå in i? Eller går dom ute hela tiden?
-Om du har dem enbart under betesperioden behöver de inget vindskydd/fårhus men, de behöver tillgång till skugga i hagen.

Jag har tillgång till ett hus i samband med hagen som jag isånafall hade tänkt mig, eventuellt kan man ju ha dörren öppen så kan dom gå in och ut som dom behagar.


2. Jag läste en rapport från jordbruksverket som sa att det är i först hand för djur som bor inne på vintern som behöver SE nummer. Innebär det att jag inte behöver skaffa SE nummer om lammen bara går ut några månader för att sedan ätas?
-Det stämmer inte.

https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering/produktionsplats.4.7409fe2811f8e7990b8800083.html

Grundprincipen är att ett produktionsplatsnummer avser en byggnad för djur som huvudsakligen vistas inomhus, eller en anläggning om det finns ett antal tätt liggande byggnader som tydligt utgör en enhet.


Jag misstolkade säkert men man leta ju lösningar som passar mig


3. Behöver dom stöd utfodras? Med vad?
-Ja, Beroende på ålder, lammersättning och lammpelletts.

Går det att utfordra med exempelvis spannmål?
Jag tittade på granngårdens hemsida och det betingar ett pris på 40 kronor kilot med lammnäring. Men det är ju tydligen för små lamm, nästan som mjölkersättning? Jag tolkar det som att det är till flasklammen som du pratade om. hur mycket får man beräkna åtgången per lamm?

Samma undrar jag hur mycket åtgången blir av Fårfor Lamm per säsong och lamm\får?

Ja, jag är noggrann men det är för att jag gör en kalkyl på hur mycket projektet kostar mig


4. Vad är rimligt att betala för 5-10 lamm?
-Säljer mina lamm på hösten för 1200:-/st. Men, det varierar beroende på ras.

Då säljer du färdiga lamm för slakt? Grundtanken för mig var ju att ha dom på grönbete över sommarhalvåret.



5. Vilken sort är en bra nybörjarsort? Just för kött.
-Vet ej. Känner inte till köttraser så bra.

Då kan jag fråga vad du har för sort och varför just den sorten?

6. Om jag ansöker om SE nummer, vad händer rent praktiskt? Besök från länsstyrelsen? Kostar SE numret mig något?
-Du får ett produktionsplatsnummer tilldelat av Jordbruksverket. Du får betala för fårjournalen.

Inga obligatoriska kontroller? Visserligen är jag inte orolig för det eftersom dom har varit där och tittat när den förre ägaren har haft djur och godkänt för djurhållning. Men det känns som att många tror att det är just därför man har SE nummer. ungefär som en restaurang som skickar in anmälan till miljö och hälsa. Man påbörjar en process med godkännande etc

7. Behöver ett slaktat lamm hänga eller går det rakt ner i frysen\grillen?
-Det måste inte hänga men, blir bättre av att göra det.

Hur länge?


8. Något mer jag behöver tänka på?
-Läs på mer. Skaffa dig boken Får av Sjödin och läs.

Det tror jag nog allt att jag kommer göra


9. Hur stora betesmarker behöver man per lamm?
-Ca 0,2-1 ha beroende på hur betet ser ut. Mindre för vallbete mest för skogsbete.

Det är en äng kan man säga, räknas det som vallbete då?

10. Vilken tid på året kan man räkna med leverans?
-Som nämnts ovan, tidig vår för flasklamm (då måste du ha fårhus) annars inte alls eller till hösten.

Jag har sett en del som säljer lamm nu, är det tokigt att köpa från dom?

11. Borde jag satsa på det i år eller planera mer och köra nästa år?
-Tror inte på idén så skulle inte satsa alls utan skaffa egna livdjur istället. Men, börja med Erik Sjödins bok Får. Finns i Åters bokklubb här på sidorna.

Den idén du inte tror på är att köpa in lamm för sommarbete och sedan fylla frysen till hösten då antar jag.
Jag slutför alla mina åtaganden med största seriositet när jag tar mig an något. Det innebär såklart att om jag bestämmer mig för att satsa på får på heltid och ta mig an allt merarbete med att städa fårhus, klippa, vinterutfordra, lamma, se till så lammen kommer igång med mat etc. Vi har haft uppfödning av hundar förr så vi vet hur mycket jobb det kan vara med däggdjur som skall klara den första tiden.

Men en tilläggsfråga. Hur varmt skall man hålla i ett fårhus på vintern?
Isolerat hus? Extra värme?


Televinken

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #13 skrivet: 10 jun-14 kl 09:05 »
Om jag sålt mina lamm på våren (vilket jag antagligen iofs aldrig skulle) så hade jag tagit i princip samma som på hösten. Varför? Jo, under sommaren kostar de mig ingenting, kräver inte mycket skötsel så skillnaden skulle bara vara ränta. Vi har knappt femtio lamm och skillnaden i jobb om vi haft tio mindre är inte ens mätbar.

Jag får hålla med tidigare talare att det inte låter som en god idé att köpa lamm på våren för att slakta till hösten. 

Om du bestämmer dig för att skaffa djur så gå en kurs hos länsstyrelsen först. De har bra kurser för nybörjare.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #14 skrivet: 10 jun-14 kl 11:05 »
Jag tror inte att någon fårbonde i som har alla hästar hemma, säljer lamm på våren. Lammen ska då skiljas från sin mamma i förtid och födas upp moderslösa. Och, som någon sagt, har man betalat för tackorna över vintern och rett upp lammningen, så är betesperioden tiden då man lutar sig tillbaka (med vissa undantag) och ser på när lammen växer, för att sen få lön för vintern och vårens mödor och sälja lammen för vettigt pris på hösten...

Du får nog föda upp dina egna lamm!! ;D ;D ;D

Ocj angående flasklamm, kan du inte slakta lamm som har fötts hemma, kan du garanterat inte slakta flasklamm som du har matat och som har följt dig i hasorna hela sommaren!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #15 skrivet: 10 jun-14 kl 11:44 »
1. Behöver dom något utrymme att gå in i? Eller går dom ute hela tiden?
-Om du har dem enbart under betesperioden behöver de inget vindskydd/fårhus men, de behöver tillgång till skugga i hagen.

Jag har tillgång till ett hus i samband med hagen som jag isånafall hade tänkt mig, eventuellt kan man ju ha dörren öppen så kan dom gå in och ut som dom behagar.

Det funkar bra.


2. Jag läste en rapport från jordbruksverket som sa att det är i först hand för djur som bor inne på vintern som behöver SE nummer. Innebär det att jag inte behöver skaffa SE nummer om lammen bara går ut några månader för att sedan ätas?
-Det stämmer inte.

https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering/produktionsplats.4.7409fe2811f8e7990b8800083.html

Grundprincipen är att ett produktionsplatsnummer avser en byggnad för djur som huvudsakligen vistas inomhus, eller en anläggning om det finns ett antal tätt liggande byggnader som tydligt utgör en enhet.

Jag misstolkade säkert men man leta ju lösningar som passar mig

Du måste ha ett produktionsplatsnummer för att få köpa lamm/djur. (I alla fall om det är en seriös djurhållare du köper av.)


3. Behöver dom stöd utfodras? Med vad?
-Ja, Beroende på ålder, lammersättning och lammpelletts.

Går det att utfordra med exempelvis spannmål?
Jag tittade på granngårdens hemsida och det betingar ett pris på 40 kronor kilot med lammnäring. Men det är ju tydligen för små lamm, nästan som mjölkersättning? Jag tolkar det som att det är till flasklammen som du pratade om. hur mycket får man beräkna åtgången per lamm?

Samma undrar jag hur mycket åtgången blir av Fårfor Lamm per säsong och lamm\får?

Lammersättning är mjölkersättning och brukar ges till de är två månader. 1-2 liter färdigblandad ersättning per lamm och dag.
Lammfor i fri tillgång och sedan i portioner. 0,5-2 kg/dygn beroende på ålder och hur kraftiga du vill ha dem. Vid magert bete behövs mer tillskott. Spannmål passar inte lamm. Deras magar är inte färdigutvecklade.


4. Vad är rimligt att betala för 5-10 lamm?
-Säljer mina lamm på hösten för 1200:-/st. Men, det varierar beroende på ras.

Då säljer du färdiga lamm för slakt? Grundtanken för mig var ju att ha dom på grönbete över sommarhalvåret.

Ja, det kostar mig inget att ha dem över sommaren. Någon gång har vi sålt lamm ihop med sin mamma på våren. Med lamning i april så är det inte dags för avskiljning förrän i augusti.


5. Vilken sort är en bra nybörjarsort? Just för kött.
-Vet ej. Känner inte till köttraser så bra.

Då kan jag fråga vad du har för sort och varför just den sorten?

Vi har gotlandsfår, en svensk lantras. Ger mycket fina skinn och hyfsat med kött. Deras ull är också fin och lättarbetad. Betar bra, både gräs och sly.

6. Om jag ansöker om SE nummer, vad händer rent praktiskt? Besök från länsstyrelsen? Kostar SE numret mig något?
-Du får ett produktionsplatsnummer tilldelat av Jordbruksverket. Du får betala för fårjournalen.

Inga obligatoriska kontroller? Visserligen är jag inte orolig för det eftersom dom har varit där och tittat när den förre ägaren har haft djur och godkänt för djurhållning. Men det känns som att många tror att det är just därför man har SE nummer. ungefär som en restaurang som skickar in anmälan till miljö och hälsa. Man påbörjar en process med godkännande etc

Det varierar beroende på kommun och län. Vi hade vår första kontroll ifjol. Då hade vi haft får i nästan tio år.

7. Behöver ett slaktat lamm hänga eller går det rakt ner i frysen\grillen?
-Det måste inte hänga men, blir bättre av att göra det.

Hur länge?

Vårt brukar hänga i 40 dygnsgrader.



9. Hur stora betesmarker behöver man per lamm?
-Ca 0,2-1 ha beroende på hur betet ser ut. Mindre för vallbete mest för skogsbete.

Det är en äng kan man säga, räknas det som vallbete då?

Nä, vall är insått för att ta hö. Så den ska inte ha legat mer än några år. Man släpper djuren på efterbete efter skörd. Mycket bra till lamm som skiljts från sin mamma. Ängsbete brukar vara magert. Snäppet bättre än skogsbete.

10. Vilken tid på året kan man räkna med leverans?
Jag har sett en del som säljer lamm nu, är det tokigt att köpa från dom?

Nädå, finns det så är det bara att köpa, kolla bara upp ifall du vill ha livdjur framöver hur det är med MV-status. Vet inte om det måste vara "fårfritt" ett visst tag eller om det inte påverkar statusen alls.

11.

Men en tilläggsfråga. Hur varmt skall man hålla i ett fårhus på vintern?
Isolerat hus? Extra värme?

Det kan vara utomhustemperatur i ett fårhus på vintern bara det är dragfritt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #16 skrivet: 10 jun-14 kl 11:48 »
Har du bete så är ett par tjurkalvar från en mjölkbesättning ett bra val. Om du bara har en liten yta, typ en tomt, så är grisar bättre. Båda djurslagen mår bäst om de har ett hus att gå in i.

Annars så finns ju ankor, höns, kaniner, gäss mm att välja på. Sådana djur kräver mycket färre moderdjur i vinterförvaring, och små djur är goda ;D

Nä det är ju skillnad på kalvar från mjölkkor där kalvarna alltid tas från mamman direkt. Men, då ska man ju helst bo nära en mjölkbonde så man kan köpa första tidens mjölk därifrån. Annars lär det bli dyrt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #17 skrivet: 10 jun-14 kl 22:34 »
Om jag sålt mina lamm på våren (vilket jag antagligen iofs aldrig skulle) så hade jag tagit i princip samma som på hösten. Varför? Jo, under sommaren kostar de mig ingenting, kräver inte mycket skötsel så skillnaden skulle bara vara ränta. Vi har knappt femtio lamm och skillnaden i jobb om vi haft tio mindre är inte ens mätbar.

Jag får hålla med tidigare talare att det inte låter som en god idé att köpa lamm på våren för att slakta till hösten. 

Om du bestämmer dig för att skaffa djur så gå en kurs hos länsstyrelsen först. De har bra kurser för nybörjare.

Vad hade du tagit på hösten för lammen?
Det kanske är värt för någon att ha lammen under sommaren.

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #18 skrivet: 10 jun-14 kl 22:42 »
Först vill jag bara tacka för svar.

1. Behöver dom något utrymme att gå in i? Eller går dom ute hela tiden?
-Om du har dem enbart under betesperioden behöver de inget vindskydd/fårhus men, de behöver tillgång till skugga i hagen.

Jag har tillgång till ett hus i samband med hagen som jag isånafall hade tänkt mig, eventuellt kan man ju ha dörren öppen så kan dom gå in och ut som dom behagar.

Det funkar bra.


2. Jag läste en rapport från jordbruksverket som sa att det är i först hand för djur som bor inne på vintern som behöver SE nummer. Innebär det att jag inte behöver skaffa SE nummer om lammen bara går ut några månader för att sedan ätas?
-Det stämmer inte.

https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering/produktionsplats.4.7409fe2811f8e7990b8800083.html

Grundprincipen är att ett produktionsplatsnummer avser en byggnad för djur som huvudsakligen vistas inomhus, eller en anläggning om det finns ett antal tätt liggande byggnader som tydligt utgör en enhet.

Jag misstolkade säkert men man leta ju lösningar som passar mig

Du måste ha ett produktionsplatsnummer för att få köpa lamm/djur. (I alla fall om det är en seriös djurhållare du köper av.)


Jag skaffar produktionsplatsnummer, det är inget problem för mig. Jag har bra anläggning, gott om bete och inget att dölja


3. Behöver dom stöd utfodras? Med vad?
-Ja, Beroende på ålder, lammersättning och lammpelletts.

Går det att utfordra med exempelvis spannmål?
Jag tittade på granngårdens hemsida och det betingar ett pris på 40 kronor kilot med lammnäring. Men det är ju tydligen för små lamm, nästan som mjölkersättning? Jag tolkar det som att det är till flasklammen som du pratade om. hur mycket får man beräkna åtgången per lamm?

Samma undrar jag hur mycket åtgången blir av Fårfor Lamm per säsong och lamm\får?

Lammersättning är mjölkersättning och brukar ges till de är två månader. 1-2 liter färdigblandad ersättning per lamm och dag.
Lammfor i fri tillgång och sedan i portioner. 0,5-2 kg/dygn beroende på ålder och hur kraftiga du vill ha dem. Vid magert bete behövs mer tillskott. Spannmål passar inte lamm. Deras magar är inte färdigutvecklade.



Jag har varit i kontakt med en uppfödare, hon stödmatade med lammfoder under sommarbetet men hade blivit tillsagd att inte göra det. Inget spannmål dock är bra att veta. Jag har hönsfoder men inte längre höns, går det tror du?


4. Vad är rimligt att betala för 5-10 lamm?
-Säljer mina lamm på hösten för 1200:-/st. Men, det varierar beroende på ras.

Då säljer du färdiga lamm för slakt? Grundtanken för mig var ju att ha dom på grönbete över sommarhalvåret.

Ja, det kostar mig inget att ha dem över sommaren. Någon gång har vi sålt lamm ihop med sin mamma på våren. Med lamning i april så är det inte dags för avskiljning förrän i augusti.


5. Vilken sort är en bra nybörjarsort? Just för kött.
-Vet ej. Känner inte till köttraser så bra.

Då kan jag fråga vad du har för sort och varför just den sorten?

Vi har gotlandsfår, en svensk lantras. Ger mycket fina skinn och hyfsat med kött. Deras ull är också fin och lättarbetad. Betar bra, både gräs och sly.

Vad gör man med skinnen? Säljer man dom? Slaktar du själv eller lämnar du bort? Hur mycket om du lämnar bort?

6. Om jag ansöker om SE nummer, vad händer rent praktiskt? Besök från länsstyrelsen? Kostar SE numret mig något?
-Du får ett produktionsplatsnummer tilldelat av Jordbruksverket. Du får betala för fårjournalen.

Inga obligatoriska kontroller? Visserligen är jag inte orolig för det eftersom dom har varit där och tittat när den förre ägaren har haft djur och godkänt för djurhållning. Men det känns som att många tror att det är just därför man har SE nummer. ungefär som en restaurang som skickar in anmälan till miljö och hälsa. Man påbörjar en process med godkännande etc

Det varierar beroende på kommun och län. Vi hade vår första kontroll ifjol. Då hade vi haft får i nästan tio år.

Kostade det något?

7. Behöver ett slaktat lamm hänga eller går det rakt ner i frysen\grillen?
-Det måste inte hänga men, blir bättre av att göra det.

Hur länge?

Vårt brukar hänga i 40 dygnsgrader.

Dygnsgrader?

9. Hur stora betesmarker behöver man per lamm?
-Ca 0,2-1 ha beroende på hur betet ser ut. Mindre för vallbete mest för skogsbete.

Det är en äng kan man säga, räknas det som vallbete då?

Nä, vall är insått för att ta hö. Så den ska inte ha legat mer än några år. Man släpper djuren på efterbete efter skörd. Mycket bra till lamm som skiljts från sin mamma. Ängsbete brukar vara magert. Snäppet bättre än skogsbete.

Har du tips på vad man kan odla för att få upp kvalitén?

10. Vilken tid på året kan man räkna med leverans?
Jag har sett en del som säljer lamm nu, är det tokigt att köpa från dom?

Nädå, finns det så är det bara att köpa, kolla bara upp ifall du vill ha livdjur framöver hur det är med MV-status. Vet inte om det måste vara "fårfritt" ett visst tag eller om det inte påverkar statusen alls.

11.

Men en tilläggsfråga. Hur varmt skall man hålla i ett fårhus på vintern?
Isolerat hus? Extra värme?

Det kan vara utomhustemperatur i ett fårhus på vintern bara det är dragfritt.

Det låter bra, jag har en halvt oisolerad lokal med sänkt takhöjd som jag tror lätt värms upp till några plusgrader av lammen.

Ursäkta, såg nu att min text inte syntes, jag trodde att rosa skulle synas bättre

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #19 skrivet: 10 jun-14 kl 23:21 »
Varför vill du ens ha lamm?
Verkar bara som det är för att få kött? Bra kött? För att det blir billigare kött verkar inte va syftet? Eller ska du slakta på nåt speciellt sätt som gör att du ska köpa dem levande?

Vill du bara ha kött så varför inte köpa lammlåda hos en bonde istället. Hälsa på fåren där och se att de har det bra etc. Det är till och med lägre moms på dött lamm jämförelse med levande lamm. Du vill ju inte vara med när de föds och helst bara servera lite vatten, så du verkar ju inte vilja ha dem för sällskaps skull.

Själv har jag får för att jag får sällskap och för att ha nåt att göra på fritiden. 2: gratis ull. 3. Jag får Eu-stöd för marken de betar.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 2 användare
javill, HilarioTyr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser