Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarfrågor  (läst 13595 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #20 skrivet: 10 jun-14 kl 23:34 »

3. Behöver dom stöd utfodras? Med vad?
-Ja, Beroende på ålder, lammersättning och lammpelletts.

Går det att utfordra med exempelvis spannmål?
Jag tittade på granngårdens hemsida och det betingar ett pris på 40 kronor kilot med lammnäring. Men det är ju tydligen för små lamm, nästan som mjölkersättning? Jag tolkar det som att det är till flasklammen som du pratade om. hur mycket får man beräkna åtgången per lamm?

Samma undrar jag hur mycket åtgången blir av Fårfor Lamm per säsong och lamm\får?

Lammersättning är mjölkersättning och brukar ges till de är två månader. 1-2 liter färdigblandad ersättning per lamm och dag.
Lammfor i fri tillgång och sedan i portioner. 0,5-2 kg/dygn beroende på ålder och hur kraftiga du vill ha dem. Vid magert bete behövs mer tillskott. Spannmål passar inte lamm. Deras magar är inte färdigutvecklade.

Jag har varit i kontakt med en uppfödare, hon stödmatade med lammfoder under sommarbetet men hade blivit tillsagd att inte göra det. Inget spannmål dock är bra att veta. Jag har hönsfoder men inte längre höns, går det tror du?

Jag hade inte gett hönsfoder till lamm. Om man vill att unga lamm (avvanda) ska växa under sommaren måste man antingen ha bete av högsta kvalitet och bra betesrotation (för att undvika parasiter). Om man inte har det eller inte bryr sig om lammen är lite små till hösten kan man kanske hoppa över det. Varierar antagligen också beroende på ras.

5. Vilken sort är en bra nybörjarsort? Just för kött.
-Vet ej. Känner inte till köttraser så bra.

Då kan jag fråga vad du har för sort och varför just den sorten?

Vi har gotlandsfår, en svensk lantras. Ger mycket fina skinn och hyfsat med kött. Deras ull är också fin och lättarbetad. Betar bra, både gräs och sly.

Vad gör man med skinnen? Säljer man dom? Slaktar du själv eller lämnar du bort? Hur mycket om du lämnar bort?

Säljer skinnen, man kan också hantverka med dem. Lämnar djuren till slakt en mil från gården. Slaktar ett tjugofemtal varje höst.

6. Om jag ansöker om SE nummer, vad händer rent praktiskt? Besök från länsstyrelsen? Kostar SE numret mig något?
-Du får ett produktionsplatsnummer tilldelat av Jordbruksverket. Du får betala för fårjournalen.

Inga obligatoriska kontroller? Visserligen är jag inte orolig för det eftersom dom har varit där och tittat när den förre ägaren har haft djur och godkänt för djurhållning. Men det känns som att många tror att det är just därför man har SE nummer. ungefär som en restaurang som skickar in anmälan till miljö och hälsa. Man påbörjar en process med godkännande etc

Det varierar beroende på kommun och län. Vi hade vår första kontroll ifjol. Då hade vi haft får i nästan tio år.

Kostade det något?

Nej.

7. Behöver ett slaktat lamm hänga eller går det rakt ner i frysen\grillen?
-Det måste inte hänga men, blir bättre av att göra det.

Hur länge?

Vårt brukar hänga i 40 dygnsgrader.

Dygnsgrader?

Det är genomsnittstemperaturen på ett dygn, om man inte använder kylrum tex. om medeltemperaturen är 5 grader, då ska djuret hänga i 4 dygn för att få 20 dygnsgrader.

9. Hur stora betesmarker behöver man per lamm?
-Ca 0,2-1 ha beroende på hur betet ser ut. Mindre för vallbete mest för skogsbete.

Det är en äng kan man säga, räknas det som vallbete då?

Nä, vall är insått för att ta hö. Så den ska inte ha legat mer än några år. Man släpper djuren på efterbete efter skörd. Mycket bra till lamm som skiljts från sin mamma. Ängsbete brukar vara magert. Snäppet bättre än skogsbete.

Har du tips på vad man kan odla för att få upp kvalitén?

Nä, är inte så bra på det. Fråga under Odling, Spannmål så får du kanske svar där.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Johan1983

• Halland
« Svar #21 skrivet: 10 jun-14 kl 23:41 »
Varför vill du ens ha lamm?
Verkar bara som det är för att få kött? Bra kött? För att det blir billigare kött verkar inte va syftet? Eller ska du slakta på nåt speciellt sätt som gör att du ska köpa dem levande?

Vill du bara ha kött så varför inte köpa lammlåda hos en bonde istället. Hälsa på fåren där och se att de har det bra etc. Det är till och med lägre moms på dött lamm jämförelse med levande lamm. Du vill ju inte vara med när de föds och helst bara servera lite vatten, så du verkar ju inte vilja ha dem för sällskaps skull.

Själv har jag får för att jag får sällskap och för att ha nåt att göra på fritiden. 2: gratis ull. 3. Jag får Eu-stöd för marken de betar.

Det är väl säkert så att oavsett hur man planerar så blir det dyrare i slutändan ändå.
Det är väl att man vill veta varifrån köttet kommer. Sedan har jag faktiskt betesmark tillgängligt så det är synd att låta det gå till spillo.

Jag har gärna lamm för sällskapets skull men jag vill ju inte fästa mig för mycket om man ändå skall slakta.
Självklart inte på bekostnad av försummelse eller dylikt. Det är klart att man ger lammen den uppmärksamhet dom behöver och kanske yngre släktingar såsom barn i familjen uppskattar lammen på sitt vis.

Själv så är jag väl inte så mycket erfarenhet av ull, vad har man det till?

Johan1983

• Halland
« Svar #22 skrivet: 10 jun-14 kl 23:43 »
3. Behöver dom stöd utfodras? Med vad?
-Ja, Beroende på ålder, lammersättning och lammpelletts.

Går det att utfordra med exempelvis spannmål?
Jag tittade på granngårdens hemsida och det betingar ett pris på 40 kronor kilot med lammnäring. Men det är ju tydligen för små lamm, nästan som mjölkersättning? Jag tolkar det som att det är till flasklammen som du pratade om. hur mycket får man beräkna åtgången per lamm?

Samma undrar jag hur mycket åtgången blir av Fårfor Lamm per säsong och lamm\får?

Lammersättning är mjölkersättning och brukar ges till de är två månader. 1-2 liter färdigblandad ersättning per lamm och dag.
Lammfor i fri tillgång och sedan i portioner. 0,5-2 kg/dygn beroende på ålder och hur kraftiga du vill ha dem. Vid magert bete behövs mer tillskott. Spannmål passar inte lamm. Deras magar är inte färdigutvecklade.

Jag har varit i kontakt med en uppfödare, hon stödmatade med lammfoder under sommarbetet men hade blivit tillsagd att inte göra det. Inget spannmål dock är bra att veta. Jag har hönsfoder men inte längre höns, går det tror du?

Jag hade inte gett hönsfoder till lamm. Om man vill att unga lamm (avvanda) ska växa under sommaren måste man antingen ha bete av högsta kvalitet och bra betesrotation (för att undvika parasiter). Om man inte har det eller inte bryr sig om lammen är lite små till hösten kan man kanske hoppa över det. Varierar antagligen också beroende på ras.

5. Vilken sort är en bra nybörjarsort? Just för kött.
-Vet ej. Känner inte till köttraser så bra.

Då kan jag fråga vad du har för sort och varför just den sorten?

Vi har gotlandsfår, en svensk lantras. Ger mycket fina skinn och hyfsat med kött. Deras ull är också fin och lättarbetad. Betar bra, både gräs och sly.

Vad gör man med skinnen? Säljer man dom? Slaktar du själv eller lämnar du bort? Hur mycket om du lämnar bort?

Säljer skinnen, man kan också hantverka med dem. Lämnar djuren till slakt en mil från gården. Slaktar ett tjugofemtal varje höst.

6. Om jag ansöker om SE nummer, vad händer rent praktiskt? Besök från länsstyrelsen? Kostar SE numret mig något?
-Du får ett produktionsplatsnummer tilldelat av Jordbruksverket. Du får betala för fårjournalen.

Inga obligatoriska kontroller? Visserligen är jag inte orolig för det eftersom dom har varit där och tittat när den förre ägaren har haft djur och godkänt för djurhållning. Men det känns som att många tror att det är just därför man har SE nummer. ungefär som en restaurang som skickar in anmälan till miljö och hälsa. Man påbörjar en process med godkännande etc

Det varierar beroende på kommun och län. Vi hade vår första kontroll ifjol. Då hade vi haft får i nästan tio år.

Kostade det något?

Nej.

7. Behöver ett slaktat lamm hänga eller går det rakt ner i frysen\grillen?
-Det måste inte hänga men, blir bättre av att göra det.

Hur länge?

Vårt brukar hänga i 40 dygnsgrader.

Dygnsgrader?

Det är genomsnittstemperaturen på ett dygn, om man inte använder kylrum tex. om medeltemperaturen är 5 grader, då ska djuret hänga i 4 dygn för att få 20 dygnsgrader.

9. Hur stora betesmarker behöver man per lamm?
-Ca 0,2-1 ha beroende på hur betet ser ut. Mindre för vallbete mest för skogsbete.

Det är en äng kan man säga, räknas det som vallbete då?

Nä, vall är insått för att ta hö. Så den ska inte ha legat mer än några år. Man släpper djuren på efterbete efter skörd. Mycket bra till lamm som skiljts från sin mamma. Ängsbete brukar vara magert. Snäppet bättre än skogsbete.

Har du tips på vad man kan odla för att få upp kvalitén?

Nä, är inte så bra på det. Fråga under Odling, Spannmål så får du kanske svar där.

Du ville kanske inte säga hur mycket du betalar slakteriet? Eller du kanske säljer dom till slakteriet och får betalt?

Johan1983

• Halland
« Svar #23 skrivet: 10 jun-14 kl 23:43 »
Jag undrar hur man för stalljournal och vad som skall vara med.
Måste man köpa kompendiet eller går det att skriva ut lösblad och sätta in i vilken pärm som helst?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #24 skrivet: 11 jun-14 kl 00:09 »
Du ville kanske inte säga hur mycket du betalar slakteriet? Eller du kanske säljer dom till slakteriet och får betalt?

Trodde du undrade hur mycket lamm vi slaktar. Betalar 425:-/lamm +moms för slakt och styckning.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #25 skrivet: 11 jun-14 kl 00:12 »
Jag undrar hur man för stalljournal och vad som skall vara med.
Måste man köpa kompendiet eller går det att skriva ut lösblad och sätta in i vilken pärm som helst?

Det måste vara den angivna som är godkänd. Om man använder programmet Elitlamm finns det en stalljournalsdel där som är godkänd att använda.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 11 jun-14 kl 09:16 »
Det beror på hur mycket bete dom behöver? :-)
Vad är bra storlek på bete för de båda djurslagen per djur?

Kalvar lockar, men jag är rädd att dom är svårhanterliga.

Jag har faktiskt hus att tillgå men man föredrar ju om bajs och allt kommer på ett och samma ställe, gärna utomhus och lätt att förflytta till gödselstaden :-)

Det finns fördelar med ankor, höns, kaniner, gäss. Såsom inget SE nummer och det räcker med några ägg för att komma igång (Jag förutsätter att äggen som påskharen delar ut kan kläcka kaniner)

Dock tänkte jag undvika vinterförvaring i största möjliga mån eftersom det skulle kännas bättre att påbörja ett projekt som varar i några månader och sedan vet man att man är fri. Exempelvis kläcka fram en sats med kycklingar och sedan äter man dom om ett par månader

Kalvar är lätthanterliga om allt går bra, men risken är att du fäster dig vid dem om det bara är två. Kan vara dumt som början på köttuppfödarkarriären. Sedan är det inte säkert att de växer färdigt första sommaren, utan att du måste ha dem en sommar till.

Det snabbaste är nog att köpa dagsgamla broilerkycklingar och dra upp dem. Projektet är väldefinierat och avslutas efter 2-3 månader. Och med kanske 50 st ständigt hungriga, relativt opersonliga djur, så är risken att man fäster sig minimal.

När det gäller betesdjur och betesåtgång så varierar det kraftigt som du förstått av svaren. Om man skall få ekonomi i det så är det stödrätter, betesbidrag, stängselbidrag osv man skall ta hänsyn till. Jag har fåren för att hålla öppet omkring där jag bor, har själv för lite bete för att kunna söka eu-bidrag så ekonomin är inte prio ett här. Giftfritt kött är en biprodukt, och även att ungarna gillar fåren. Skulle jag ha djur bara för köttet så skulle jag inte välja får. Då finge det bli smådjuren och eventuellt ett par grisar där det behöver markberedas, eller ett par kalvar som kunde gå med våra hästar, men inte varje år.

Johan1983

• Halland
« Svar #27 skrivet: 11 jun-14 kl 09:41 »
Trodde du undrade hur mycket lamm vi slaktar. Betalar 425:-/lamm +moms för slakt och styckning.

Hur mycket tror du att det skulle gå på om man bara vill ha slaktat?

Det är lättare för mig att stycka än att slakta, då är det ju så att säga redan mat och djuret kan inte lida om man gör fel

Johan1983

• Halland
« Svar #28 skrivet: 11 jun-14 kl 09:47 »
Kalvar är lätthanterliga om allt går bra, men risken är att du fäster dig vid dem om det bara är två. Kan vara dumt som början på köttuppfödarkarriären. Sedan är det inte säkert att de växer färdigt första sommaren, utan att du måste ha dem en sommar till.

Det snabbaste är nog att köpa dagsgamla broilerkycklingar och dra upp dem. Projektet är väldefinierat och avslutas efter 2-3 månader. Och med kanske 50 st ständigt hungriga, relativt opersonliga djur, så är risken att man fäster sig minimal.

När det gäller betesdjur och betesåtgång så varierar det kraftigt som du förstått av svaren. Om man skall få ekonomi i det så är det stödrätter, betesbidrag, stängselbidrag osv man skall ta hänsyn till. Jag har fåren för att hålla öppet omkring där jag bor, har själv för lite bete för att kunna söka eu-bidrag så ekonomin är inte prio ett här. Giftfritt kött är en biprodukt, och även att ungarna gillar fåren. Skulle jag ha djur bara för köttet så skulle jag inte välja får. Då finge det bli smådjuren och eventuellt ett par grisar där det behöver markberedas, eller ett par kalvar som kunde gå med våra hästar, men inte varje år.

Du har nog rätt i att två kalvar kan vara lätta att fästa sig vid. Jag hade en bekant som hade kalvar men jag var då för ung och oinsatt för att verkligen ta reda på hur det gick till. Sedan är ju exempelvis lamm väldigt lätthanterliga jämförelsevis, man behöver ju inte känna sig rädd för dom i alla fall.

Förmodligen så har du helt rätt angående kycklingarna också. Jag har en bekant som säger sig kunna slakta dom också så det skulle spara pengar och transporter till slakteri.

Jag funderar just på bete, om man har ett andra eller tredje bete som inte är inhägnat, kan man binda lammen\fåren tillfälligt vid en påle? Jag läste någonstans att man inte fick binda får\lamm utan att dom måste vara frigående i en hage. Eller hur ligger det till?

Johan1983

• Halland
« Svar #29 skrivet: 11 jun-14 kl 09:49 »
Det måste vara den angivna som är godkänd. Om man använder programmet Elitlamm finns det en stalljournalsdel där som är godkänd att använda.

Vad har man elitlamm till? Behöver man det?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #30 skrivet: 11 jun-14 kl 10:40 »
Vad har man elitlamm till? Behöver man det?

Ett avels- och produktionsprogram. Googla för mer info. Är man inte intresserad av avel/produktion behövs det knappast.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #31 skrivet: 11 jun-14 kl 10:41 »
Hur mycket tror du att det skulle gå på om man bara vill ha slaktat?

Ingen aning, priserna varierar stort över landet så kolla med aktuellt slakteri.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #32 skrivet: 11 jun-14 kl 10:42 »

Jag funderar just på bete, om man har ett andra eller tredje bete som inte är inhägnat, kan man binda lammen\fåren tillfälligt vid en påle? Jag läste någonstans att man inte fick binda får\lamm utan att dom måste vara frigående i en hage. Eller hur ligger det till?

Det är inte tillåtet att binda fast några djur på bete.

zeina66

• Värmland
« Svar #33 skrivet: 11 jun-14 kl 11:21 »
Johan1983

Oavsett vilket djur du bestämmer dig för - så kommer kostnaden för uppfödning bli dyrare än om du köper köttlådor hos en bonde, vars djurhållning du tycker är okej.

Stängsel till får är dyrare att sätta upp (fler trådar + isolatorer) än till nöt som kan gå bakom 2 trådar.
En bra stolpe kostar minst 35kr/st och du behöver en var sjätte meter, sen tillkommer isolatorer och tråd. (totalt ca 40kr per meter) Ett aggregat fr ca 2000kr borde duga. Det beror helt på vilken material du köper.

Köp köttlådor !!
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Sjögården

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 11 jun-14 kl 11:27 »
Det är trots många kloka svar ännu ingen som på ett konkret sätt förklarat för TS varför så många avfärdar hans ide;

Det klassiska fåråret ser ut som följer: Tackorna lammar på våren (ofta april) och släpps med lammen på bete. Under sensommaren skiljs lammen ifrån för att tackorna ska hämta sig lite innan det är dags för betäckning igen, den brukar ske kring november. Lammen slaktas på höstkanten, tidpunkten beror på hur bra de vuxit. På hösten slaktas alltså en majoritet av de svenska lammen och det är då det är som sämst betalt följdaktligen. (Detta gör givetvis ingenting om man ska ha köttet själv!)

Vissa raser, t ex gotlandsfår som är en vanlig ras i Sverige, är väldigt bestämda med sina brunster och kan knappast fås att lamma på annan tidpunkt än våren medan andra är mer flexibla så att man kan få dem att lamma i t ex januari. Så tidig lamning gör att man kan slakta lammen vid en tidpunkt då köttpriset är mycket högre,  men kräver också mer foder och skötsel då man har djuren på stall.

Det finns de som köper in avvanda lamm på hösten och föder upp dem för slakt under vintern. Då får man nytta av de högre köttpriserna. Denna produktionsform innebär också att man "slipper" lamningen (jobbig men rolig tid) och den kräver inga betesmarker vilket inte alla har.

För att föda upp enbart lamm under sommaren skulle du behöva köpa lamm som är födda under tidig vinter och de kommer att vara mer eller mindre slaktfärdiga (=dyra!) när det är dags för betessläpp.

Avvanda 3 månaders tjurkalvar borde vara ett bra alternativ för dig. Det finns året runt hos mjölkbönderna. Kastrera dem så håller de sig mycket lugnare! Och försök få tag i såna som är hälften köttras, de kommer att ge mycket bättre utbyte. Om köttet är för hemmabruk och priset inte är så viktigt så gör det ju inget om de "egentligen" inte är slaktfärdiga på hösten. Nötkreatur är såklart inte lika lätthanterliga som får när de blir vuxna men du kan mycket färre och de är lättare att stängsla in. Dessutom blir de säkert tama och kan ledas i grimma om du tränar lite med dem när de är små.

Kött är gjort av djur, kan man inte leva med det så får man bli vegan! Visst måste det vara bättre att plocka fram en stek av ett lamm som fått daglig kelstund än ett anonymt paket från affären vars innehåll har en mindre bra historia?

Med all respekt, gå (minst!) en kurs och läs på ordentligt innan du skaffar djur. Forum är bra för diskussioner men det är lite vanskligt att ha som enda kunskapskälla...

Lycka till!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #35 skrivet: 11 jun-14 kl 12:18 »
Visst är det bra att djuren som man äter har haft det bra, och jag äter hellre ett tamt djur hemifrån än ett onaturligt uppfött fabriksdjur, även om jag måste slakta det djur jag kliat bakom örat vid varje fodring.

Men, man kan välja djurslag som man inte får samma kontakt med. Det är inte många som äter hund eller katt här i landet, även om de djuren både är goda och har haft det väldigt bra under sitt liv. Häst är också svårt för rätt många.

Annars kan man fiska. Landa strömming har i alla fall jag aldrig känt det där obehaget för som i varierande grad uppstår när det är dags att slakta djur hemma. Och att äta ägg är ju också ett sätt att slippa bli vegan om man blir för blödig ;D

Johan1983

• Halland
« Svar #36 skrivet: 12 jun-14 kl 22:06 »
Det är inte tillåtet att binda fast några djur på bete.

Inte ens tillfälligt?

Finns det några regler som reglerar hur stort dom måste ha?
Jag tänker på ett ambulerande bete som man kan flytta runt efter behov.

Jag har en inhägnad beteshage, men den kanske tar slut och då är det bra att undersöka alternativ

Johan1983

• Halland
« Svar #37 skrivet: 12 jun-14 kl 22:07 »

Hur fungerar ifyllningen, skall man fylla i vid varje händelse såsom köp, födslar och slakt eller är det annat som skall föras in också?

Johan1983

• Halland
« Svar #38 skrivet: 12 jun-14 kl 22:10 »
Johan1983

Oavsett vilket djur du bestämmer dig för - så kommer kostnaden för uppfödning bli dyrare än om du köper köttlådor hos en bonde, vars djurhållning du tycker är okej.

Stängsel till får är dyrare att sätta upp (fler trådar + isolatorer) än till nöt som kan gå bakom 2 trådar.
En bra stolpe kostar minst 35kr/st och du behöver en var sjätte meter, sen tillkommer isolatorer och tråd. (totalt ca 40kr per meter) Ett aggregat fr ca 2000kr borde duga. Det beror helt på vilken material du köper.

Köp köttlådor !!

Jag har hittat lamm för 500 kronor styck.
Slaktar jag dom själv och dom bara äter grönbete med stödutfodring för kanske 200 så blir den totala kostnaden på 10 lamm 5200. Kanske 15 kilo slaktvikt betingar ett pris på 35 kronor kilot.
Vilken bonde tar det kilopriset?

Aggregat och elstängsel har jag redan

Johan1983

• Halland
« Svar #39 skrivet: 12 jun-14 kl 22:16 »
Det är trots många kloka svar ännu ingen som på ett konkret sätt förklarat för TS varför så många avfärdar hans ide;

Det klassiska fåråret ser ut som följer: Tackorna lammar på våren (ofta april) och släpps med lammen på bete. Under sensommaren skiljs lammen ifrån för att tackorna ska hämta sig lite innan det är dags för betäckning igen, den brukar ske kring november. Lammen slaktas på höstkanten, tidpunkten beror på hur bra de vuxit. På hösten slaktas alltså en majoritet av de svenska lammen och det är då det är som sämst betalt följdaktligen. (Detta gör givetvis ingenting om man ska ha köttet själv!)

Vissa raser, t ex gotlandsfår som är en vanlig ras i Sverige, är väldigt bestämda med sina brunster och kan knappast fås att lamma på annan tidpunkt än våren medan andra är mer flexibla så att man kan få dem att lamma i t ex januari. Så tidig lamning gör att man kan slakta lammen vid en tidpunkt då köttpriset är mycket högre,  men kräver också mer foder och skötsel då man har djuren på stall.

Det finns de som köper in avvanda lamm på hösten och föder upp dem för slakt under vintern. Då får man nytta av de högre köttpriserna. Denna produktionsform innebär också att man "slipper" lamningen (jobbig men rolig tid) och den kräver inga betesmarker vilket inte alla har.

För att föda upp enbart lamm under sommaren skulle du behöva köpa lamm som är födda under tidig vinter och de kommer att vara mer eller mindre slaktfärdiga (=dyra!) när det är dags för betessläpp.

Avvanda 3 månaders tjurkalvar borde vara ett bra alternativ för dig. Det finns året runt hos mjölkbönderna. Kastrera dem så håller de sig mycket lugnare! Och försök få tag i såna som är hälften köttras, de kommer att ge mycket bättre utbyte. Om köttet är för hemmabruk och priset inte är så viktigt så gör det ju inget om de "egentligen" inte är slaktfärdiga på hösten. Nötkreatur är såklart inte lika lätthanterliga som får när de blir vuxna men du kan mycket färre och de är lättare att stängsla in. Dessutom blir de säkert tama och kan ledas i grimma om du tränar lite med dem när de är små.

Kött är gjort av djur, kan man inte leva med det så får man bli vegan! Visst måste det vara bättre att plocka fram en stek av ett lamm som fått daglig kelstund än ett anonymt paket från affären vars innehåll har en mindre bra historia?

Med all respekt, gå (minst!) en kurs och läs på ordentligt innan du skaffar djur. Forum är bra för diskussioner men det är lite vanskligt att ha som enda kunskapskälla...

Lycka till!

Tack för bra svar, jag har köpt några lamm för 500 kronor styck. Födda i början på april och dom kommer att levereras till mig i början eller mitten av juli. Jag har hittat många som säljer lamm för runt 500 lappen och det känns väl överkomligt?

Jag vet att kött är gjort av djur som i sin tur har tankar och känslor samt instinkter. Det är väl mest om man har ryggrad nog att själv smutsa ner sina händer för att få mat på bordet.
Kanske jag slaktar alla lammen till hösten, kanske jag behåller dom och skaffar fler till våren.
Det som är skönt är ju att man kan avsluta sitt lamminnehav rätt så enkelt om jag upptäcker att det inte är något för mig i och med att man kan slakta dom.

Hur mycket tycker du att man borde betala för tjurkalvar?

Om man har ett hektar bete, hur många kalvar borde det passa för? 1-2?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1730 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser