Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omärkta får  (läst 9692 gånger)

Guran

• Lappland
SV: Omärkta får
« Svar #20 skrivet: 06 jul-14 kl 18:36 »
Är det får av allmogeras? Tänker att om så är fallet kan du kanske, förhoppningsvis, få hjälp av föreningen allmogefår. Hoppas det blir bra! :-)

elisabeth-nilsson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 07 jul-14 kl 11:01 »
Rent tekniskt sett. Vad skulle hända om någon från länsstyrelsen skulle komma och se omärkta får?

Vad blir påföljden?

Ingen aning. Har aldrig läst om att det skulle ha blivit någon allvarlig påföljd. Lite böter kanske?

Är det får av allmogeras? Tänker att om så är fallet kan du kanske, förhoppningsvis, få hjälp av föreningen allmogefår. Hoppas det blir bra! :-)

Inte får av allmogeras. Vanliga korsningstackor av okänd härstamning. Men de är helt underbara och deras lamm kommer säkerligen att smaka gott  ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #22 skrivet: 07 jul-14 kl 12:40 »
Ingen aning. Har aldrig läst om att det skulle ha blivit någon allvarlig påföljd. Lite böter kanske?

Omärkta kor var de ute och sköt på plats för några år sedan. Vet inte om det hänt med får också.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Guran

• Lappland
« Svar #23 skrivet: 08 jul-14 kl 09:43 »

Inte får av allmogeras. Vanliga korsningstackor av okänd härstamning. Men de är helt underbara och deras lamm kommer säkerligen att smaka gott  ;)

Ok. Känner till att det finns/funnits får i BD-län som kan vara av gammal lantras men där det av olika anledningar inte blivit något av bevarandearbetet.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #24 skrivet: 11 jul-14 kl 00:03 »
Rent tekniskt sett. Vad skulle hända om någon från länsstyrelsen skulle komma och se omärkta får?

Vad blir påföljden?

"Du kan få avdrag på dina stöd om du håller djur och inte har
märkt djuren med en unik identitet
journalfört djuren på rätt sätt
rapporterat djuren på rätt sätt.
Du kan också få krav på dig att åtgärda felen vid vite. Det innebär att du kan bli tvungen att betala om du inte åtgärdar felen. Det gäller oavsett om du har stöd eller inte. Dessutom kan Jordbruksverket besluta om att du inte får flytta dina djur om de inte är märkta, journalförda eller rapporterade på rätt sätt. Ett beslut om att du inte får flytta dina djur innebär att djur inte får lämnas till slakt eller flyttas till andra produktionsplatser. Jordbruksverket kan besluta om att du inte får flytta dina djur även om du inte har eller söker stöd."

citat fr länken nedan

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering/omduintefoljerbestammelserna.4.7409fe2811f8e7990b88000143.html

tessg

• -
« Svar #25 skrivet: 01 sep-14 kl 13:21 »
Omärkta kor var de ute och sköt på plats för några år sedan. Vet inte om det hänt med får också.

I närheten av där jag bor finns en bonde som har omärkta kor, han har haft kontroller och påpekanden men han har bara bett inspektören om hjälp med att märka korna, och då har det inte blivit någon fortsättning på det hela. Han har otama Highland Cattle...
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

johan svensson

« Svar #26 skrivet: 24 okt-14 kl 18:50 »

Vad blir påföljden?
Man kan tro att det blir fängelse eller avdrag av eu stöd..Men det händer inte ett skit.
Prata och sätta regler är en sak ,verkställa är en helt annan sak .
Det är som vanvård av djur ,man får chans på chans på chans innan någon åtgärd sätts in..
Johan

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #27 skrivet: 26 okt-14 kl 20:55 »
De 2 får som någon satte av i min fårhage mitt i natten .När jag ringde sa sjv att jag skulle sätta dit mina märken .
De ville inte komma ut och titta och ta dem med sig eller avliva dem ,för de var i dåligt skick eftersom de varit hos någon som tröttnat på dem.
Man kan undra vem som fick hästen för fåren luktade mer häst än får.

Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Guran

• Lappland
« Svar #28 skrivet: 28 okt-14 kl 08:28 »
De 2 får som någon satte av i min fårhage mitt i natten .När jag ringde sa sjv att jag skulle sätta dit mina märken .
De ville inte komma ut och titta och ta dem med sig eller avliva dem ,för de var i dåligt skick eftersom de varit hos någon som tröttnat på dem.
Man kan undra vem som fick hästen för fåren luktade mer häst än får.
:o
Vem/vilka gör sådant egentligen?

kurt

« Svar #29 skrivet: 28 okt-14 kl 10:05 »
:o
Vem/vilka gör sådant egentligen?

Det lämnas ju tusentals djur varje år, inget konstigt att det också sker med får. Minns t ex den vilda geten Jeltsin som levde några år utanför Kungälv!

Guran

• Lappland
« Svar #30 skrivet: 28 okt-14 kl 16:00 »
Kanske det är vanligare neröver än här. Har aldrig hört talas om att folk helt plötsligt har fler djur. Kanske tvärtom dock. Att det saknas djur alltså.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #31 skrivet: 28 okt-14 kl 18:03 »
Det lämnas ju tusentals djur varje år, inget konstigt att det också sker med får. Minns t ex den vilda geten Jeltsin som levde några år utanför Kungälv!

Ja just det. Geltzin hette han och var en följetong i tv-programmet "Landet Runt". Man kan undra vad han dog av, ifall han bara blev gammal och dog en naturlig död, blev avlivad, fick fel utfodring? I sista avsnittet om honom så sa de att han dog.

Har för övrigt en egen tråd här:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=77594.0

Dela detta:

* Inloggade just nu

1715 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser