Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omärkta får  (läst 9664 gånger)

elisabeth-nilsson

• Gäst
Omärkta får
« skrivet: 07 jun-14 kl 19:55 »
Tänkte höra här om någon vet hur man gör med omärkta får. Har fått erbjudande av en äldre man som vill bli av med sina får. Han bor mitt ute i skogen och har haft dem hela deras liv. Dessvärre är de omärkta. Kan man på efterhand märka äldre får? Krävs veterinärbesiktning när det görs, eller hur går det till?

Jag har produktionsplatsnummer och vill ha allt i sin ordning när det kommer får hit. (Har inga får just nu).

Jag vet att jag kan köpa märkta får med alla papper i ordning, men nu vill jag (om det är möjligt) hjälpa gubben med fåren.

zeina66

• Värmland
SV: Omärkta får
« Svar #1 skrivet: 07 jun-14 kl 20:30 »
Hej, vad gulligt av dig att hjälpa honom....och fåren. Jag tycker du ska ringa länsstyrelsen, prata med någon på registerenheten så löser det sig säkert på något sätt. Tror inte du får relevanta svar här såvida det inte finns någon som jobbar med sånt här - mkt regler & sånt liksom...Lycka till
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 jun-14 kl 20:32 »
Jag tror inte det går att göra rätt tyvärr, systemet bygger helt på att djuren är nummrerade från ursprungsgården.

Men jag skulle ha gjort så här. Skaffa SE-nummer, sedan beställer du brickor och stalljournal och märker upp djuren med ditt gårdsnummer och skriver du i journalen att de är födda på gården. En fuling men slipper du besök i ett par år från Länsstyrelsen så är det ju grönt sedan.. De lär intebörja rota i en eventuell jungfrufödsel flera år senare.. :)

elisabeth-nilsson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 jun-14 kl 21:26 »
Tack snälla för svar!
Jag har redan SE-nummer, men har inte skaffat får ännu. Får fundera lite över om det är värt att köra "en fuling" eller om jag ska ringa Länsstyrelsen och höra med dem. Ärlighet brukar vara längst...

Halte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 jun-14 kl 21:39 »
Tack snälla för svar!
Jag har redan SE-nummer, men har inte skaffat får ännu. Får fundera lite över om det är värt att köra "en fuling" eller om jag ska ringa Länsstyrelsen och höra med dem. Ärlighet brukar vara längst...
Kolla med dem, men säg inget om vem du är.. :) då kan du köra min variant pm svaret inte faller dig i smaken. :)

elisabeth-nilsson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 jun-14 kl 21:51 »
Ja, det kan ju vara ett alternativ :) Får fundera till måndag.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 08 jun-14 kl 10:10 »
Om gubben har SE-nummer kan han ju registrera dem i efterhand. En nackdel att köpa in okända djur är att du inte får någon MV-status utan får börja om från början.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

elisabeth-nilsson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 jun-14 kl 07:51 »
Om gubben har SE-nummer kan han ju registrera dem i efterhand. En nackdel att köpa in okända djur är att du inte får någon MV-status utan får börja om från början.

Men då måste jag också kunna registrera dem i efterhand, eller?

Jo, jag vet att det är många nackdelar med att köpa in "okända" djur, bla MV-statusen...
Tror det blir ett samtal till länsstyrelsen idag.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 09 jun-14 kl 08:06 »
Men då måste jag också kunna registrera dem i efterhand, eller?

Jo, jag vet att det är många nackdelar med att köpa in "okända" djur, bla MV-statusen...
Tror det blir ett samtal till länsstyrelsen idag.

Jodå det går att göra i efterhand men, blir dyrare och tar flera år.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

siken

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 09 jun-14 kl 20:13 »
Eftersom fåren verkar vara födda på den gården de befinner sig på nu så är det inget större problem. Kolla först med mannen om han har något SE-nummer på gården. Om han inte vet kan du kolla med registerenheten på jordbruksverket.

Om han har nummer: be honom beställa hem brickor på djuren och sätt i brickorna innan djuren flyttas.

Om han inte har nummer: be honom skaffa ett nummer, och sedan skaffa brickor.

Om han inte har nummer och inte vill skaffa det: Du köper djuren, men du hämtar inte dem. Då blir du ju djurägare på hans fastighet. Anmäl till jordbruksverket att du vill ha ett produktionsplatsnummer till dina får på hans fastighet. När du fått numret så beställer du brickorna, sätter i dem, hämtar fåren, rapporterar förflyttningen ut från mannens gård, och rapporterar in dem på din egen (till jordbruksverket) och sedan anmäler du till jordbruksverket att djurhållningen på mannens gård har upphört, och att du därmed inte längre är djurhållare där.

Märkningsbeställning för djur som är kvar där de föddes är aldrig något problem. Däremot kanske du skall tänka dig för om du köper djur som inte är MV-fria. Då får du börja från början med att ta blodprov om du nu skulle vilja få dem friförklarade. Det tar minst 2 år och få dem godkända om de inte bär på någon smitta, men har du inte tänkt sälja livdjur under den tiden så är ju inte heller det något problem.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Halte

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 jun-14 kl 09:14 »
Märkningsbeställning för djur som är kvar där de föddes är aldrig något problem. Däremot kanske du skall tänka dig för om du köper djur som inte är MV-fria. Då får du börja från början med att ta blodprov om du nu skulle vilja få dem friförklarade. Det tar minst 2 år och få dem godkända om de inte bär på någon smitta, men har du inte tänkt sälja livdjur under den tiden så är ju inte heller det något problem.
I sådantfall kan man väl gör adet minst krångliga och bara hämta djuren, beställa brickor för sin egen produktionsplats och klämma i öronen på dem.. Har man nu inte den extrema oturen att möta en inspektör från Länsstyrelsen i avlastningsögonblicket så är det ju lugnt i så fall.

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 10 jun-14 kl 10:23 »
I sådantfall kan man väl gör adet minst krångliga och bara hämta djuren, beställa brickor för sin egen produktionsplats och klämma i öronen på dem.. Har man nu inte den extrema oturen att möta en inspektör från Länsstyrelsen i avlastningsögonblicket så är det ju lugnt i så fall.
Frågan är hur du vid en inspektion på gården ska förklara hur du har äldre får födda på gården utan att du rapporterat att du haft dom där...
Varför försöka slingra sig runt alla bestämmelser?!?
Jag har själv köpt får av en gammal farbror som bodde mitt ute i ingenstans ;)
och inte orkade med dem längre.
Han fick hjälp av en granne att fixa prodplatsnr och beställa märken (annars hade jag kunnat hjälpa honom) och var överlycklig att en del av fåren skulle få leva vidare.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Halte

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 jun-14 kl 10:48 »

Han fick hjälp av en granne att fixa prodplatsnr och beställa märken (annars hade jag kunnat hjälpa honom) och var överlycklig att en del av fåren skulle få leva vidare.
Mvh
Charlotte
Jag kan inte förstå hur det blir någon direkt reell skillnad.. Om han gubben kan beställa ett prodplatsnr och registrera in gamla får så kan väl man själv lika gärna köpa dem "svart" och göra samma sak? Vari blir skillnaden förutom att man slipper krångla med att gubben ska skaffa se-nummer..
Du skrev "Frågan är hur du vid en inspektion på gården ska förklara hur du har äldre får födda på gården utan att du rapporterat att du haft dom där...", det problemet måste ju uppstå även för "din" gubbe?

Nåväl, skitsamma.. Det är klart att om gubben själv vill stå med "risken" så är ju det givetvis bättre för TS.

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 10 jun-14 kl 11:01 »
"Gubben" ska ju uppenbarligen sluta med får och TS ska börja, att inleda sin djurhållarkarriär med myndighetskrångel känns ju onödigt för mig i alla fall..
När jag köpte mina får var det fortfarande okej att ha omärkta får så länge dom bodde kvar på sin födelseproduktionsplats. Men om "gubben" gör om och gör rätt lär det nog vara mindre illa än att fuska helt redan från början.
Mvh
Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

elisabeth-nilsson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 jun-14 kl 08:04 »
Tack för alla svar och tips! Jag har en del att fundera över innan helgen. Som någon skrev - dumt att börja och riskera myndighetskrångel.

Liten följdfråga:
Om jag nu tar dessa djur utan MV-status och de får gå här och beta och göra nytta tills de dör, hur länge ska marken (och stallet) vara fårfritt innan jag kan köpa MV-3 djur som får bibehålla sin MV-3 status?

elisabeth-nilsson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 jun-14 kl 12:02 »
Eftersom fåren verkar vara födda på den gården de befinner sig på nu så är det inget större problem. Kolla först med mannen om han har något SE-nummer på gården. Om han inte vet kan du kolla med registerenheten på jordbruksverket.

Om han har nummer: be honom beställa hem brickor på djuren och sätt i brickorna innan djuren flyttas.

Om han inte har nummer: be honom skaffa ett nummer, och sedan skaffa brickor.

Om han inte har nummer och inte vill skaffa det: Du köper djuren, men du hämtar inte dem. Då blir du ju djurägare på hans fastighet. Anmäl till jordbruksverket att du vill ha ett produktionsplatsnummer till dina får på hans fastighet. När du fått numret så beställer du brickorna, sätter i dem, hämtar fåren, rapporterar förflyttningen ut från mannens gård, och rapporterar in dem på din egen (till jordbruksverket) och sedan anmäler du till jordbruksverket att djurhållningen på mannens gård har upphört, och att du därmed inte längre är djurhållare där.

Ringde precis Länsstyrelsen, det är så som Siken skriver jag får göra om det ska gå "rätt till". Så det verkar ju gå att lösa :)

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 12 jun-14 kl 12:26 »
Ringde precis Länsstyrelsen, det är så som Siken skriver jag får göra om det ska gå "rätt till". Så det verkar ju gå att lösa :)
Härligt :)

zeina66

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 12 jun-14 kl 19:30 »

Liten följdfråga:
Om jag nu tar dessa djur utan MV-status och de får gå här och beta och göra nytta tills de dör, hur länge ska marken (och stallet) vara fårfritt innan jag kan köpa MV-3 djur som får bibehålla sin MV-3 status?

Stallet ska städas/skuras med VirkonS och stå tomt minst 14 dar och en veterinär ska intyga att det är rent & tomt. Hagar ska varit tomma 14 dar.
Detta enligt instruktioner fr MV-prodrammets admin.

Jag hade en "gammal" flock utan status som jag slaktade ut i september - det hade inte varit i lagården på hela sommaren - som blev skurad på vårkanten. Har "får-tomt" på gården tills i november då mina mv-fria nya får kom, de fick gå in i en hage som ej var använd på 6 månader. Men mv-fri djur har jag kunnat sälja livdjur till mkt bättre pris och även om min flock behöver provtas var tredje eller femte år tycker jag att det är värt varenda krona :)

Bra beslut från din sida att gå den "lagliga" vägen  ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

elisabeth-nilsson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 jun-14 kl 20:05 »
Stallet ska städas/skuras med VirkonS och stå tomt minst 14 dar och en veterinär ska intyga att det är rent & tomt. Hagar ska varit tomma 14 dar.
Detta enligt instruktioner fr MV-prodrammets admin.

Jag hade en "gammal" flock utan status som jag slaktade ut i september - det hade inte varit i lagården på hela sommaren - som blev skurad på vårkanten. Har "får-tomt" på gården tills i november då mina mv-fria nya får kom, de fick gå in i en hage som ej var använd på 6 månader. Men mv-fri djur har jag kunnat sälja livdjur till mkt bättre pris och även om min flock behöver provtas var tredje eller femte år tycker jag att det är värt varenda krona :)

Bra beslut från din sida att gå den "lagliga" vägen  ;)

Tack för svar!
Då får dessa får hänga med så länge de kan och sen kommer jag att skaffa mv-fria djur. Vi har dessvärre björn runt knuten, men jag hoppas att den håller sig härifrån. Den kan väl ge sig på grannens renar istället ;) Andra grannar har haft får tidigare och det har inte varit några problem för dem med rovdjur, så jag håller tummarna och har ordentliga staket med rejäl ström!

Johan1983

• Halland
« Svar #19 skrivet: 22 jun-14 kl 22:29 »
Rent tekniskt sett. Vad skulle hända om någon från länsstyrelsen skulle komma och se omärkta får?

Vad blir påföljden?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1242 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser