Nja,egna ideer... de har tagit till vara på gamla målares kunskaper och i stort kan jag bara hålla med.
Har prövat deras färg och den är bättre än konkurrenternas på strykförmåga,utflytning m.m.De använder dessutom en linolja som är befriad från proteiner,(avslemmad) och som ger färgen nya egenskaper,torkar fortare,växer mindre på den m.m.
Det som skiljer mig från Hans/Sonja är att jag inte riktigt håller med om spädning m.m.
Jag har lärt mig dels av mina kollegor under min lärlingsutbildning för 40 år sedan och dels genom litteratur som jag samlat på mig,(äldsta boken från 1700-talet) att man målar linoljefärg från mager till fet,dvs att man börjar med en färg som är spädd och avslutar med en ospädd.Anledning till det är att det annars kan bli vidhäftningsproblem mellan lagren.
Det som flera av dagens tillverkare säger är att spädning är onödigt.Jag låter det vara en öppen fråga tills vidare,dock kan man då fråga sig varför det var så viktigt med spädning förr.
Tills vidare kör jag med gamla metoder och avvaktar.
Men ett trevligt program som ånyo visar på hur snabbt gammal kunskap försvinner,inte bara i Sverige. Ulf