Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  TV-program om Linoljefärg för fönster!  (läst 2753 gånger)

Humle

• Västerbotten
TV-program om Linoljefärg för fönster!
« skrivet: 17 maj-14 kl 13:04 »
Ett trevligt litet program om två svenskar som blir inbjudna till Versailles i Frankrike för att hjälpa dem med deras gamla fönster :). Är inte sakkunnig i ämnet men de verkar ha egna ideer. http://www.svtplay.se/video/2044376/hans-och-sonja-malar-om-versailles
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

malarmaster

• Gäst
SV: TV-program om Linoljefärg för fönster!
« Svar #1 skrivet: 17 maj-14 kl 14:11 »
Nja,egna ideer... de har tagit till vara på gamla målares kunskaper och i stort kan jag bara hålla med.
Har prövat deras färg och den är bättre än konkurrenternas på strykförmåga,utflytning m.m.De använder dessutom en linolja som är befriad från proteiner,(avslemmad) och som ger färgen nya egenskaper,torkar fortare,växer mindre på den m.m.
Det som skiljer mig från Hans/Sonja är att jag inte riktigt håller med om spädning m.m.
Jag har lärt mig dels av mina kollegor under min lärlingsutbildning för 40 år sedan och dels genom litteratur som jag samlat på mig,(äldsta boken från 1700-talet) att man målar linoljefärg från mager till fet,dvs att man börjar med en färg som är spädd och avslutar med en ospädd.Anledning till det är att det annars kan bli vidhäftningsproblem mellan lagren.
Det som flera av dagens tillverkare säger är att spädning är onödigt.Jag låter det vara en öppen fråga tills vidare,dock kan man då fråga sig varför det var så viktigt med spädning förr.
Tills vidare kör jag med gamla metoder och avvaktar.
Men ett trevligt program som ånyo visar på hur snabbt gammal kunskap försvinner,inte bara i Sverige.  Ulf

hans

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 18 maj-14 kl 08:17 »
Jag har väldigt god erfarenhet av Linolja och även motsatsen .Det finns en hel del linoljetillverkare och diskuterar man med dessa så är det alltid en sorts mystik kring färgen och underförstått är deras färg alltid bäst.Färgen i inslaget har jag ingen aning om då jag inte prövat den men andra mindre tillverkare bla. från Göteborg har utvändigt varit totalkatastrof riktig skit faktiskt som förstört och ruttnat trä samt haft en väldig påväxt.Jag har följt upp ett hus jag målade för 4år sedan med Engvall och Classon och det står förbluffande bra absolut ingen påväxt trots alla förutsättningar med mycket träd mot huset och massor av svalbo dock är det som malermäster säger spädning och att tekniskt måla ut .....stryka ut linoljefärgen är a och o. 

Humle

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 18 maj-14 kl 13:45 »
Det där med avslemmad linolja undrar jag hur man/de får till? Är det inte standard i branchen?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

malarmaster

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 maj-14 kl 15:48 »
Vet inte hur processen går till men kvaliten på linolja skiljer stort mellan fabrikanterna.
Standard oljan i butikerna, den "vanliga" kokta linoljan är av låg kvalitet,och oftast importerad.Är den dessutom varmpressad så duger den knappt till färgtillverkning.
Kvalitetsfärgerna innehåller svenskodlad,kallpressad linolja och recepturen skiljer sig också mellan fabrikerna,en del kör med iblandning av rå linolja. Till vit färg kan man använda blekt linolja och det fördyrar den ytterligare,fördelen är att färgen gulnar mindre än standardfärgen gör.
kort sagt,oljekvaliten är av stor betydelse för hållbarheten.Svårigheten är att hitta en bra olja i butikerna,även linolja är idag svårt att hitta i handeln. Ulf   

Dela detta:

* Inloggade just nu

1245 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser