Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor ang betesmark och stängsel  (läst 2820 gånger)

Vild

• -
Frågor ang betesmark och stängsel
« skrivet: 29 apr-14 kl 18:17 »
Vi börjar sakta men säkert titta runt lite på gårdar då vi planerar att köpa en gård för att kunna hålla lite höns, kaniner och getter för självhushåll. Hur många getter vi kommer att behöva vet vi ännu inte, vi ska ha dem för lite mjölk och kött till det egna hushållet. Vi har tänkt oss en lösdrift där djuren ska gå ute året runt.

Nu undrar jag hur mycket mark getter behöver för att den ska hålla? Det beror förstås på vad för typ av mark men jag hoppas på en uppskattning så att jag har något att gå efter. På sommaren vill jag givetvis att de ska kunna beta, helst maj-oktober.
Vad är lämpligast att stängsla med när man bygger en lösdriftshage för getter?
Vad kostar det i snitt per 100m att stängsla med det?

Vild

• -
SV: Frågor ang betesmark och stängsel
« Svar #1 skrivet: 29 apr-14 kl 22:06 »
Vi har hittat en liten gård med 6,4 ha mark, varav lite mer än hälften är bete och resten skog. Är detta för litet för ett 10-tal getter?

olivia.k

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 30 apr-14 kl 11:47 »
Vi har hittat en liten gård med 6,4 ha mark, varav lite mer än hälften är bete och resten skog. Är detta för litet för ett 10-tal getter?

Eftersom getter inte bara går och äter gräs som får, så är det inte lika lätt att säga hur många hektar som behövs. För får räcker det med 1 hektar bete per 6-8 får, medans många stänger in sina getter på små ytor och sedan stödutfodrar hela sommaren med hö och sly. Getterna kanske inte behöver en stor hage pga betet utan för att de vill ha lite yta att röra sig på.

Har du drygt 6 hektar mark kan du ha getterna på både skog och bete, och är något av det där betet åker så kan du ta eget hö också på någon hektar. Jag tror många har höga kostnader för sina djur pga att de köper in hö för hela vintern. Börja med ett mindre antal getter, kanske 4-5st, sen utökar du med fler getter om du ser att betet räcker till.

Tänk på att köpa en fastighet på minst 4hektar bete/åker så du kan söka EU-stöd. Jag får runt 10 tusen i EU-stöd per år, med enda kravet att det betas eller slås och söker bara för 4hektar.
« Senast ändrad: 30 apr-14 kl 14:22 av olivia.k »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 01 maj-14 kl 16:58 »
Ja, getter har inget emot att själva se till att de blir flera, så inte behöver du köpa en hel grupp från första början!  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vild

• -
« Svar #4 skrivet: 02 maj-14 kl 07:49 »
Tack! Nä vi hade tänkt oss att börja med kanske 4 stycken och sen får de bli fler. ;) Vi vill ju ha killingar också för att kunna slakta för kött litegrann. Men då borde 6 ha räcka alltså. :)

slainte

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 02 maj-14 kl 13:27 »
Getter gillar att gnaga bark och älskar sly, så ska du ha dem i skogen ska de inte gå där du är rädd om växtligheten. De bör också ha olika hagar som de kan växla mellan då de annars kan få problem med parasiter.

Jag hade mina getter på ca 1 ha mark med blandat sly, snårskog och äng. Vintertid bodde de inomhus, men jag bor så till att det kan bli jävligt kallt på vintern. Hade som mest tre getter och en bock + killingar. Slaktade ut allt som inte skulle säljas vidare eller vara kvar på senhösten då bockkillingarna hunnit lägga på sig lite.

Angående stängsel vet jag inte riktigt vad som skulle fungera riktigt bra, vill de ut går de ut! Svärfar har löst det genom att ha ett ganska högt stängsel med många eltrådar. Han bor i ett vargrevir så han har inte så mycket val... Hans stängsel består av ett fårstängsel 1 meter högt med tre eltrådar över med ca 15 cm mellanrum + en eltråd på utsidan hagen 20 cm ovanför marken och 15 cm från stängslet. Han har än så länge fått ha getterna ifred. Använd gärna grova stolpar och ha inte för långt mellan dem, då blir det svårt att få bra spänst på nätet.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 05 maj-14 kl 07:34 »
Gör en vinterhage med bra staket och sen sommarhagar med el. gör man det från början så skulle jag ha 5 eltrådar. Sen så är det bra blandning i hagen som gäller sly, stenar, berg, och lite gräs. Gör en hage där ni vill göra fint så tar getterna hand om ogräs och sly. Börja runt gården och jobba er bort så har ni snart en vakert kulturlandskap runt er.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Dela detta:

* Inloggade just nu

1680 gäster, 3 användare
Lilla i, Själv är bäste dräng, Stektatomater

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser