Tjopp! För en gångs skull har mina vilda idéer inget med ecodriving att göra, men de är som vanligt ganska alternativa.

Ett av mina mer envis efterhängsna funderingsprojekt innebär bland annat att flytta framaxeln en god bit framför motorn och för detta finns några besvärande förutsättningar för att det inte ska bli ideologiskt/konceptmässigt fel: Framvagn, drivaxlar, motor och växellåda MÅSTE komma från Saab 96. V4 eller tvåtakt spelar däremot ingen roll. Det för saabarna typiska frihjulet måste fungera. Ingenting får skjuta ut framför framhjulen, helst ska transmissionsdelarna inte ens närma sig däckens framkant. Styrning, bromsar och bärarmar/fjädring måste fungera på ett besiktningsmöjligt sätt.
Det bästa jag hittills kommit på är att behålla motor och växellåda i sitt ursprungliga läge och bygga om de inre drivknutarna till nav för kraftigare MC-drev (bakdrev). Drivkraften kopplas sedan från differentialen framåt via en kedja på vardera sidan om motorn framför denna där en andra urslaktad saablåda sitter som lagerhus/hållare för ytterligare två drivknutar med kedjedrev. I dessa främre drivknutar sitter sedan drivaxlarna till framhjulen. Den främre extralådan är tom sånär som på en differential vars kronhjul säkert är bra för att skopa upp olja till lagren. Jag har sett tung MC byggd av VW-delar där bakhjulsdrivningen var ordnat på ett liknande sätt med kedjedrev på drivknuten.
Problemen jag ser är dels att drivkedjorna måste ut ganska långt för att passera förbi motorn, i synnerhet den bredare V4-motorn. Troligen tvingar detta mig att välja den betydligt nättare tvåtaktsmotorn. Ju längre ut från centrumlinjen kedjedreven hamnar, desto större blir brytkrafterna i drivknutarna. Dessa radiella krafter finns i stort sett inte alls när växellådan är kopplad direkt till drivknutarna. Situationen förvärras av att drivknutarna är glidlagrade mot differentialen men så är även fallet med de koniska kugghjulen i en differential. Om fodonet körs relativt lugnt när det svänger blir kanske inte slitaget så illa, i synnerhet inte om fordonets vikt är kanske hälften mot en komplett Saab 96? Vid färd rakt fram utan att ett hjul slirar mer än det andra blir det ju inget slitage alls.
Det är heller inget fordon tänkt för bruksbruk året runt utan blir mer av en sommarleksak för vacket väder.
Bakvänd växellåda vore en enkel lösning, men saabarna har hypoiddrev i slutväxeln så att bara vända diffen som på gamla VW är inte möjligt. Att vända hela växellådan uppochner ger förstås även det omvänd rotationsriktning på drivaxlarna men eftersom det är någon
decimeters offset mellan diffcentrum och lådans ingående axel måste motorn i så fall sänkas drygt 20 cm. Inte ens tvåtaktarens slimmade vevhus går då fritt från gatans knölar... Det är också osäkert hur smörjningen av lådan kommer fungera, i synnerhet då saabarnas frihjul som är en känslig manick med en speciell oljekanal i lådans primäraxel, oljeskopande utsprång i växelhuset m.m. Det blir också garanterade problem med lådans täthet och växellänkaget som tittar ut på helt fel ställe.
Vågar jag tro på konceptet med MC-kedjorna trots radiella krafter och glidlagring kan jag överväga att bygga en funktionsprototyp. Faller den väl ut kör jag "fullt ut" med SFRO och klassificeringen Ombyggt Fordon.