Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baklängesväxellåda med kedjedrift för bil  (läst 3029 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Baklängesväxellåda med kedjedrift för bil
« skrivet: 23 apr-14 kl 14:31 »
Tjopp! För en gångs skull har mina vilda idéer inget med ecodriving att göra, men de är som vanligt ganska alternativa.  ;D

Ett av mina mer envis efterhängsna funderingsprojekt innebär bland annat att flytta framaxeln en god bit framför motorn och för detta finns några besvärande förutsättningar för att det inte ska bli ideologiskt/konceptmässigt fel: Framvagn, drivaxlar, motor och växellåda MÅSTE komma från Saab 96. V4 eller tvåtakt spelar däremot ingen roll. Det för saabarna typiska frihjulet måste fungera. Ingenting får skjuta ut framför framhjulen, helst ska transmissionsdelarna inte ens närma sig däckens framkant. Styrning, bromsar och bärarmar/fjädring måste fungera på ett besiktningsmöjligt sätt.

Det bästa jag hittills kommit på är att behålla motor och växellåda i sitt ursprungliga läge och bygga om de inre drivknutarna till nav för kraftigare MC-drev (bakdrev). Drivkraften kopplas sedan från differentialen framåt via en kedja på vardera sidan om motorn framför denna där en andra urslaktad saablåda sitter som lagerhus/hållare för ytterligare två drivknutar med kedjedrev. I dessa främre drivknutar sitter sedan drivaxlarna till framhjulen. Den främre extralådan är tom sånär som på en differential vars kronhjul säkert är bra för att skopa upp olja till lagren. Jag har sett tung MC byggd av VW-delar där bakhjulsdrivningen var ordnat på ett liknande sätt med kedjedrev på drivknuten.

Problemen jag ser är dels att drivkedjorna måste ut ganska långt för att passera förbi motorn, i synnerhet den bredare V4-motorn. Troligen tvingar detta mig att välja den betydligt nättare tvåtaktsmotorn. Ju längre ut från centrumlinjen kedjedreven hamnar, desto större blir brytkrafterna i drivknutarna. Dessa radiella krafter finns i stort sett inte alls när växellådan är kopplad direkt till drivknutarna. Situationen förvärras av att drivknutarna är glidlagrade mot differentialen men så är även fallet med de koniska kugghjulen i en differential. Om fodonet körs relativt lugnt när det svänger blir kanske inte slitaget så illa, i synnerhet inte om fordonets vikt är kanske hälften mot en komplett Saab 96? Vid färd rakt fram utan att ett hjul slirar mer än det andra blir det ju inget slitage alls.
Det är heller inget fordon tänkt för bruksbruk året runt utan blir mer av en sommarleksak för vacket väder.

Bakvänd växellåda vore en enkel lösning, men saabarna har hypoiddrev i slutväxeln så att bara vända diffen som på gamla VW är inte möjligt. Att vända hela växellådan uppochner ger förstås även det omvänd rotationsriktning på drivaxlarna men eftersom det är någon
decimeters offset mellan diffcentrum och lådans ingående axel måste motorn i så fall sänkas drygt 20 cm. Inte ens tvåtaktarens slimmade vevhus går då fritt från gatans knölar... Det är också osäkert hur smörjningen av lådan kommer fungera, i synnerhet då saabarnas frihjul som är en känslig manick med en speciell oljekanal i lådans primäraxel, oljeskopande utsprång i växelhuset m.m. Det blir också garanterade problem med lådans täthet och växellänkaget som tittar ut på helt fel ställe. 

Vågar jag tro på konceptet med MC-kedjorna trots radiella krafter och glidlagring kan jag överväga att bygga en funktionsprototyp. Faller den väl ut kör jag "fullt ut" med SFRO och klassificeringen Ombyggt Fordon.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Kronhjort

  • Inlägg: 43
    • Skåne
SV: Baklängesväxellåda med kedjedrift för bil
« Svar #1 skrivet: 10 okt-14 kl 21:27 »
Jag har läst inlägget tre gånger och jag erkänner att jag inte riktigt förstår upplägget. Kanske hade någon form av ritning underlättat. Mitt svar gäller mc kedjorna och inget annat. Jag vet ett par bilprojekt med mc kedjor och det har varit med blandade resultat. En mckedja tål mycket i drag men lite i sidleds krafter. I mitt jobb säljer vi motorcykelkedjor dagen i ända. Det är till hojar med allt från en häst till värsta dragracinghojar med 400+hästar. För något år sedan kom vi in på radicalracing och det är bara 200 hästar i dessa men ändå drar de av kedjor som ska tåla 4000kg dragvikt. Grejen är att om man drar på max med en motorcykel så antingen spinner bakhjulet eller slår hojen runt. En bil har två däck och den kan inte slå runt vilket gör att påfrestningen blir mycket större. Kedjorna smäller nästan alltid av i starten. Viktigt är också att kedjan absolut inte tar i någonstans utan att den löper fritt runt om. En kedja rör sig mycket mer än vad man tror när man drar på med fordonet. Hade jag kunnat hade jag inflikat lite youtubeklipp som visar vad jag menar. Viktigt är också att du har skydd runt kedjorna då en kedja som går kan göra mer skada än vad du kan ana. Hör gärna av dig om du har frågor om kedjor och drev så ska jag försöka hjälpa dig. I övrigt får du fråga någon annan. :-)

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Baklängesväxellåda med kedjedrift för bil
« Svar #2 skrivet: 10 okt-14 kl 21:35 »
Att vända på kronhjul och differential fungerar utmärkt även om slutväxeln är en hypoidväxel. Det fungerar på både VW och Citroën GS-växellådor (jag vet en som har monterat ihop en sådan fel av misstag och blev mycket förvånad när han skulle backa ut ur garaget).

Om man skulle vända på ett Saab-drivpaket med tvåtaktsmotor så är det väl egentligen inte så svårt att byta rotationsriktning på motorn - det blir väl huvudsakligen frågan om att ändra tändinställningen och bygga om fördelaren så att centrifugaltändförställningen går åt andra hållet. Om man inte vill veva eller rulla igång ekipaget får man förstås bygga om (eller vända på) startmotorn också. Det kan också vara värt att kolla om kylvattenpumpen har en chans att fungera i fel riktning, och om man har kvar likströmsgenerator får man polvända fältlindningen.

På tal om att förstöra kedjor så har jag en bekant som för ca 10 år sedan skulle bygga en elcykel av en gammal brevbärarcykel, han använde en likströmsmotor + motorstyrning från en städmaskin. Vid första provkörningen - med bakhjulet i luften - slet den av kedjan! Han fick ställa ner strömbegränsningen litegrann :)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Baklängesväxellåda med kedjedrift för bil
« Svar #3 skrivet: 15 okt-14 kl 08:18 »
Det har för länge sedan byggts mittmotorracers med Saab tvåtaktsmotorer där man vänt rotationsriktningen. För att inte tappa drivningen vänder man också frihjulets nav så spärrulllarna greppar åt andra hållet. Om det sedan är bra för växellådan i längden är tveksamt, axialkrafterna från de snedskurna kugghjulen byter riktning även de.

Mitt "bakommotorprojekt" är lagt på is ett tag eftersom jag ihop med sonen bestämt oss för att bygga A-traktor av bilen jag fulfixat med som stilstudie. Vi bygger vidare på ratrodstuket med framflyttad framaxel och i stället för kedjedrift har vi en transmissionsaxel med kedje- eller remdrift. Växellådans ingående axel hamnar längst fram mellan framhjulen innanför en kåpa. En liten industridiesel placeras mellan växellådans bakkant och torpedväggen.

Utsticket framåt blir på detta vis kortare och växlingslänkaget kan fungera som vanligt efter att ha förlängts.

Även till den "skarpa versionen" av konceptet passar iden med den längsgående transmissionsaxeln utmärkt. Här placeras kopplingen framme i växellådan på ett ordentligt lättat svänghjul som drivs med kuggrem eller kedja från mellanaxeln. Bakom växellådan får TVÅ Saab tvåtaktsmotorer plats med lite tur! 8)
Motorerna kan vara fast kopplade med kuggrem, men det blir mer intressant och flexibelt om de har var sin koppling där så de kan köras var för sig och ganska grovt fasas in vid samtidig drift. Alternativt kan de ha aningen olika utväxling för att ge ett mycket unikt motorljud. Ena motorn kan vara standard, den andra högtrimmad. Viktigast av allt är att det blir vulgärt, det ska ju bli en ratrod!  ;D
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Baklängesväxellåda med kedjedrift för bil
« Svar #4 skrivet: 15 okt-14 kl 08:20 »
Några bilder:
http://ssra.org/ssra_forum/download/file.php?id=21480&mode=view
http://ssra.org/ssra_forum/download/file.php?id=21481&mode=view

Eftersom det ska bli A-traktor av det första rodbygget ska vi korta karossen rejält bakom dörrarna och bakaxeln ska flyttas ca 40 cm framåt. Med det vi lär oss av traktorbygget blir det kanske senare en personbilsklassad version ganska exakt som på bilderna. Det lär i så fall ta några år.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Baklängesväxellåda med kedjedrift för bil
« Svar #5 skrivet: 15 okt-14 kl 08:33 »
@Kronhjort: Tack för bra input om MC-kedjor! Där det är tekniskt möjligt antar jag att kuggremmar ofta är överlägsna kedjorna. Kedjor råkar lätt i självsvängning och jag kan tänka mig att sådana resonansfenomen ibland kan öka belastningen rejält på länkarna. Och smäller en grov MC-kedja av i hög hastighet kan jag ana den förödande kraften. Här är det en viss tröst att en klenare kedja kan väljas till en primärtransmission än vad som krävs vid drivhjulen. Å andra sidan piskar det på betydligt fortare vid motorns vevaxel... Kuggrem känns som sagt vettigare för en primärtransmission med höga hastigheter men lägre moment.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 2 användare
Gröfre Slissing, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser