Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalvar för kött. Nybörjarfrågor  (läst 12993 gånger)

Anders Plogen

• -
Kalvar för kött. Nybörjarfrågor
« skrivet: 10 mar-07 kl 14:08 »

Jag är lite sugen på att skaffa ett par köttdjur, men har ingen erfarenhet av vad som krävs och hur det går till.   Några frågor....

• Jag har ett oisolerat timrat "fjöse" på kanske 20 kvadrat. Duger det som vinterbostad?

• Hur länge behöver man ha djuren om man vill köpa dem när de är avvänjda och slakta dem då man får en rimlig slaktvikt? Måste man utfodra dem en hel vinter, eller går de t.ex. att slakta till jul?

• Kan de klara sig på grovfoder + lite foderbetor och liknande eller är spannmål ett krav? Jag har ingen egen produktion av kraftfoder och det är tråkigt att behöva köpa.

• När på året ska man leta kalvar? Senvår antar jag?

• Blir tjurar oregerliga när de blir könsmogna? Vid vilken ålder i sådana fall? Behöver man t.ex. kastrera?
Jag har haft getter och grisar och har umgåtts en del med mjölkkor, men det känns lite läskigt att ha buffliga tjurar att brottas med....

MVH
Anders

gunnar_S

• Gäst
Re:Kalvar för kött. Nybörjarfrågor
« Svar #1 skrivet: 10 mar-07 kl 19:09 »
Hej!

Om fjöset duger är svårt att säga. Alla djur mår bra av att gå ute så ha dom i första
hand ute med fritt val om dom vill gå in. Kyla klarar alla djur men inte väta! Idisslare behöver ligga ner.

När dom kan slaktas är beroende på hur mycket kött du vill ha. Aldrig hört talas om
gödkalv? Om inte så går dom 1.5 år och då ska dom väga 350 slaktat, vilket nog
inte blir fallet för dig.   :)

Det går utmärkt att ge dom enbart grovfoder vilket oxå är det naturligaste. Hereford
är bränslesnål och Highland Cattle med.

Om dom blir stingsliga eller inte beror på individen och hur mycket du hanterar dom.

Lycka till!

Anders Plogen

• -
« Svar #2 skrivet: 11 mar-07 kl 11:42 »

Tack för hjälpen Gunnar! Jag har tänkt ha dem helt lösa i hagen med möjlighet att gå in. Huset är torrt och vindtätt, så det borde ju gå bra. En gödkalv skaffar man alltså på våren och slaktar på hösten året därpå? Det innebär alltså att man har dem på foder en vinter. Ungefär hur mycket hö äter ett sådant ungdjur under en vinter? Kan man ha dem tillsammans med t.ex. några får eller getter? Är det tillåtet, och kommer de överens?

Eftersom jag framförallt ska ha dem för att få eget kött, så låter 350 kg lite väl i överkant....  Finns det raser som är minde / inte växer så fort?

pertorparn

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 11 mar-07 kl 12:16 »
Hej det jag tycker är det tråkiga (jobbigast tidskrävande ) är allt pappers arbete det ska registreras på CDB mm mm . Glöm inte att titta på jordbruksverkes sida ! Herreford är treviga o billiga i drift

Anders Plogen

• -
« Svar #4 skrivet: 11 mar-07 kl 12:29 »

Är inte reglerna/byråkratin lite enklare om man ska ha allt kött själv?

pertorparn

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 11 mar-07 kl 12:39 »
Jag tror att allt är samma det finns en rad för hemslakt för eget bruk på CDB och ALLA måste vara öronmärkta med godkända märken.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 11 mar-07 kl 13:31 »
Får man ens hemslakta nöt för eget bruk? Vet ju att det förekommer men vad säger lagen egentligen?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 mar-07 kl 14:40 »
Får man ens hemslakta nöt för eget bruk? Vet ju att det förekommer men vad säger lagen egentligen?

Grimla skrev i en tråd om hemslakt nyligen att man får slakta två nöt per år åt sig själv.

[leta, leta]

gunnar_S

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 mar-07 kl 16:23 »
Hej

Hemslak: Jag har får ich grannen kor. vi slaktar friskt hemma och det går bra.
Jag tror 2 not per år är ingen fast gräns. Många djur som blir sjuka går utmärkt
att äta upp även om inte slakteriet tar dom.

Det finns en gräns på 5 djurenheter. Under denna behövs inga tillstånd alls?

Får är ialla fall lättare att hålla utanför systemet och är nog att föredra. Lätta
att slakta med.

En ko äter mycket olika beroende på ras, dräktighet, viktökning osv. Ger man dom
för lite så växter dom inte!

En gödkalv äter du på hösten = inget vinterforder!

Lamm slaktar du alltid på hösten. Vikt 12-24 kilo slaktat.

6 tackor motsvara ungefär en ko. 6 tackor ger 10-12 lamm ger 180 kilo
kött på hösten.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 11 mar-07 kl 17:12 »
Hemslakt: Jag tror 2 not per år är ingen fast gräns.
Det finns en gräns på 5 djurenheter. Under denna behövs inga tillstånd alls?
Och till det här har du givetvis en seriös källhänvisning !?

När dom kan slaktas är beroende på hur mycket kött du vill ha. Aldrig hört talas om gödkalv?
Om inte så går dom 1.5 år och då ska dom väga 350 slaktat, vilket nog inte blir fallet för dig.   :)

Men stopp nu !!!!!!!!

Gödkalv är en kalv som föds upp på nästan bara mjölk och pyttelite hö...
den slaktas sedan vid 3 månaders ålder !

En tjur som slaktas vid 1.5 år är en ungtjur
och väger den då 350 kg slaktad är den uppfödd på en maximalt uträknad utfodring
av ensilage hö och kraftfoder.

Källa:egen erfarenhet och allmänt kända fakta

/Rosa
« Senast ändrad: 11 mar-07 kl 17:49 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 11 mar-07 kl 17:46 »
• Hur länge behöver man ha djuren om man vill köpa dem när de är avvänjda och slakta dem då man får en rimlig slaktvikt? Måste man utfodra dem en hel vinter, eller går de t.ex. att slakta till jul?
• Kan de klara sig på grovfoder + lite foderbetor och liknande eller är spannmål ett krav?
• När på året ska man leta kalvar? Senvår antar jag?
• Blir tjurar oregerliga när de blir könsmogna? Behöver man t.ex. kastrera?
det känns lite läskigt att ha buffliga tjurar att brottas med.... MVH Anders

Enklast är att du slaktar dem till Jul, så slipper du ha dem över vintern.
Då slipper du ha dem när de blir stora o buffliga.
Och varför ska du ha dem så längre, om du ändå inte vill att de ska bli så stora viktmässigt?
8 månade får du räkna med att ha dem, har du då utfodrat dem bra med ensilage o kraftfoder så väger dom 120-130 kg slaktad. (max 150 kg)

(Kraven är dessutom hårda för utedjur, de får inte trampa upp fållan de ska gå i och du ska ha hårdgjort där foderhäcken ska vara.
Massor av strö behävs i ligghallen och de får inte bli smutsiga.)

Kastrerar du så växer dom mycket saktare och blir inte svällande i formerna.  :-\

Ungefär hur mycket hö äter ett sådant ungdjur under en vinter?
Kan man ha dem tillsammans med t.ex. några får eller getter?
Är det tillåtet, och kommer de överens?
Ska man hinna få 140 kg kött på kalven på 8 månader, så krävs en bra utfodring av den.
Man brukar räkna med ca:
570 kg fodersäd
240 kg koncentrat
110 kg ts hö. (obs kg ts inte kg)
i stort sett fri tillgång på kraftfoderblandning alltså  ;) +  1½ kg hö per dag i början när de är ca 4 mån sen ökande högiva.

Jag skulle aldrig ha mina egna får, med tjurar....
dom brukar bli stångade, sparkade och dessutom nedsmutsade  :-\

/Rosa
« Senast ändrad: 11 mar-07 kl 18:14 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

• -
« Svar #11 skrivet: 12 mar-07 kl 14:06 »
Hej

Får är ialla fall lättare att hålla utanför systemet och är nog att föredra. Lätta
att slakta med.

En ko äter mycket olika beroende på ras, dräktighet, viktökning osv. Ger man dom
för lite så växter dom inte!

En gödkalv äter du på hösten = inget vinterforder!

Lamm slaktar du alltid på hösten. Vikt 12-24 kilo slaktat.

6 tackor motsvara ungefär en ko. 6 tackor ger 10-12 lamm ger 180 kilo
kött på hösten.

Och vad skulle vara fördelen med att ha fåren "utanför systemet"?

Lamm kan man slakta närsom, mina går till slakt i slutet på april/början av maj.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 18 mar-07 kl 10:36 »
Hereford är bränslesnål och Highland Cattle med.
Och dessutom så blir den första blir lätt jättefet och den andra blir pytteliten  :-X
Hursom hellst kan man inte köpa HC el Hereford kalvar förrän dom är 6 månader (dvs efter diperioden med mamman).
Blandraskalvar med hälften mjölkras, går ju att hitta men då är dom utan "gunnars bränslesnålhet"  ;)
Men jag antar att Anders Plogen syftade på vanliga mjölkras kalvar (SRB SLB tjurar) ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Anders Plogen

• -
« Svar #13 skrivet: 20 mar-07 kl 00:49 »
Jag syftar inte på någon speciell ras eftersom jag inte är speciellt bevandrad när det gäller nötboskap... Men det viktiga är att jag slipper åka 20 mil för att få tag på kalvar, att de är hyfsat billiga och tål att gå ute och inte måste äta importerat superfoder. Behöver inte bli speciellt stora heller, det verkar bli rejält med kött ändå. Tar tacksamt emot tips på vilken ras som har det signalementet...

Det verkar som om många av er här på forumet har rätt många djur i stor skala. För mig är läget lite annorlunda. Jag vill ha ett par djur för att försörja familjen med kött. Jag kan själv odla hö och korn eller havre i liten skala på gården. + riktigt fint bete. Det vore bra om  jag slapp köpa något annat foder (förutom mineraler och sådant förstås). Vad är koncentrat?

Jag märker att många här försöker "lobba" för får. Jag älskar får och mina föräldrar hade en besättning på ca 40 tackor när jag växte upp. Det är bara det att jag verkligen älskar nötkött. Jag äter mest lamm, killing, fläsk och vilt, för det har jag bra tillgång till, men jag drömmer om en frys fylld av kossa.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #14 skrivet: 20 mar-07 kl 07:33 »
titta vilka mjölkbönder du har i närheten...
kanske du har någon mindre som kan sälja dig ngra tjurkalvar...
som då är avvanda då är de oftast ca 3månader o äter hö och nåt kilo krfatfoder ..om dan...

köper du dem på våren så kan du ju ha dem ute på sommaren...

då får sedan kanske 60- 0 kg kött till jul...
gott kalv kött...

så brukar vi göra.. slakta nån som är under ett år...
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #15 skrivet: 20 mar-07 kl 13:41 »
tål att gå ute och inte måste äta importerat superfoder.Tar tacksamt emot tips på vilken ras som har det signalementet...
Vad är koncentrat?
Alla koraser kan gå ute!
(kanske inte Jersey i kallaste Norrland?)

Vad menar du med "superfoder" förresten? menar du soja eller ?
Protein behövs för att djur av alla raser ska växa! snålar man på det blir resultatet då därefter  :-\
Om ras så säger jag som Grimla och Gimskogen...
vanliga mjölkrastjurkalvar låter som det du söker SRB el SLB.

"Koncentrat" är ett proteinfoder du ska blanda med säd
tillskillnad från "färdigfoder" som redan är blandat protein+säd.

/Rosa
« Senast ändrad: 20 mar-07 kl 13:48 av Rosa »

gunnar_S

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 20 mar-07 kl 20:04 »
Hej anders_plogen,

Det låter mysigt där där du bor. Att slakta en ung tjur eller ko är ju inte så svårt,
däremot en fullvuxen tjur på 1.2 ton är ju annorlunda. Då behöver allt vara stort,
typ motorsåg för att dela den osv.

Tipset om lokal mjölkbonde är ingen dum ide!

Lycka till.

Anders Plogen

• -
« Svar #17 skrivet: 20 mar-07 kl 21:07 »

Med "superfoder" menar jag soja, majs och vad det nu kan vara i köpefoder... Det borde väl gå att tillfredställa ett normalt proteinbehov med spannmål + bete. Korn innehåller väl en 10-12% protein i alla fall... Och klöver är väl proteinrikt. Om det är absolut nödvändigt kan jag odla ärter eller åkerbönor..

Vi har ett jättebra lokalt litet slakteri på nära håll, så hemslakt är inte aktuellt. Har slaktat grisar och killingar hemma, men jag är ärligt talat glad om jag slipper.

Ska börja förbereda hus, hagar och odlingar så att jag kan hysa ett par kalvar nästa säsong. Tack för all hjälp!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #18 skrivet: 25 mar-07 kl 11:32 »
Jag delar inte din optimistiska åsikt om det Anders.
Till det har jag för mycket erfarenhet  ;D

Vilket inte betyder att jag vill hindra dig på något vis.

/Rosa

Charlotte

• -
« Svar #19 skrivet: 05 apr-07 kl 19:53 »
Nyttig länk om Köttdjur:
http://www.taurus.mu/
         Mvh
       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 2 användare
torbjorn, limma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser