OK, då får jag kanske lägga tillbaks det. Men jag inväntar synpunkter från fler först. Det kanske bara är ni två som vill ha kvar det 
hade inte en aning om att de ens fanns... så jag saknar dem inte

scrolla på platta/telefon gör man med "swipe", i webbläsaren scrollar jag så gott som alltid med hjulet på musen (finns det folk som har möss utan det...? det är ju typ det bästa sedan skivat bröd

) eller i de fall som de ska scrollas riktigt långt så tar jag tag i scrollisten och drar den så sidan hamnar där jag vill
Jag kan passa på att fråga om« föregående nästa »
Är det något som används?
använder aldrig... hmmm... de verkar ta mig till nästa tråd i samma avdelning? jag personligen ser inget behov av dem - när jag läser forumet så klickar jag antingen
* direkt på länkarna i högerspalten (och nästa tar mig ju du inte till nästa i högerspalten utan till nästa i den avdelningen jag råkade hamna i)
* på olästa sedan senaste besök (samma sak, nästa tar mig inte till nästa olästa i den lista)
* eller så klickar jag mig fram till en avdelning och öppnar de rubrikerna jag är intresserad av i nya flikar (mha klick på mittenknappen på musen) ... och då har jag redan öppnat de länkarna jag är intresserad av och har inget behov av nästa/föregående
men det finns säkert folk som navigerar på forumet på andra sätt

Förresten, finns det någon kunnig hemsideprogrammerare som vill hjälpa till så skulle jag behöva ett handtag. 
kunnig, ja... vill... tja

jag har tre barn under 6 år så jag känner inte riktigt att jag har tid att ta på mig något sådant