Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ändringar februari 2014  (läst 4719 gånger)

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
Ändringar februari 2014
« skrivet: 20 feb-14 kl 13:56 »
Nu är februarinumret av Åter utskickat och ännu inte mycket att göra på gården. Läge att pyssla med hemsidan.
Under året har en del förändringar önskats och jag tänkte lista de jag åtgärdar här, annars kanske ni inte märker att det känns ovant  ;)

Skämt åsido, kom gärna med synpunkter om något inte blev bra.

Det här är det som syns utåt eller påverkar funktioner
  • Fixade bredden på sidan så det inte blir massa onödigt brunt papper till höger när man kollar på en surfplatta.
  • Fixade snabbsvarsrutan som var på tok för lång.
  • Tog bort den blå profilgubben till höger om inläggen. Klicka på namnet istället.
  • Tog bort gröna knappen framför namnet, nu ser man om personen är inloggad genom att pm-bubblan blir grön istället.
  • Tog bort "Forumveteran", "Nykomling" osv.
  • Tog bort Alternativ.nu informationscenter på indexsidan, som ändå bara visade vilka som är inloggade.
  • Tog bort "Gå upp, gå ned" på varje sida, det finns pilar på tangentbordet för det om man inte vill skrolla.
  • Tog bort Meddelandeikoner på tavelindex.
  • Tog bort "Moderator:xxx" från brödsmulorna, det syns i forumindex.
  • Ändrade "Anmäl till moderator" till "Anmäl" och tog bort "Loggat" och loggsymbol vid varje inlägg.
  • Sidospalten göms automatiskt vid smal fönsterbredd för att ge plats åt innehållet. Går inte fälla in längre.
  • Flyttade "Oläst" ett hack bort från "Logga ut"
  • Ändrade blocket "Nya annonser" i sidospalten så att det visar de nyaste skapade annonserna, istället för senaste annonsen någon svarat i. Skylten "Nytt" försvinner därigenom. Dessutom ser man landskapsprefixet och aktuell tavla i stället för namnet på trådstartaren.

Che Guevara

• Gäst
SV: Ändringar februari 2014
« Svar #1 skrivet: 20 feb-14 kl 14:33 »
7 skulle ja vela haft kvar för den är snabbare än att sitta och scrolla.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 20 feb-14 kl 15:20 »
Håller med där, det var ättre med Gå upp och Gå ner.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 feb-14 kl 08:37 »
OK, då får jag kanske lägga tillbaks det. Men jag inväntar synpunkter från fler först. Det kanske bara är ni två som vill ha kvar det  ;)

Che Guevara

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 feb-14 kl 08:56 »
OK, då får jag kanske lägga tillbaks det. Men jag inväntar synpunkter från fler först. Det kanske bara är ni två som vill ha kvar det  ;)
Ska det ta två år nu igen  ;)

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 21 feb-14 kl 08:57 »
Nej, nu ska det gå undan. Bara det blir gjort innan vårbruket börjar.  ;)

Är det några fler önskemål, smått och stort så passa på nu.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 feb-14 kl 08:58 »
Nej, nu ska det gå undan. Bara det blir gjort innan vårbruket börjar.  ;)
Det får vi hoppas på  :)

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 21 feb-14 kl 09:03 »
Jag kan passa på att fråga om « föregående   nästa »
Är det något som används?
Anledningen till rensningen av småsaker är att många upplever sidan som lite plottrig och svår att hitta på, särskilt om man surfar in på desktop-temat med en mobil eller mindre surfplatta.

Förresten, finns det någon kunnig hemsideprogrammerare som vill hjälpa till så skulle jag behöva ett handtag.  :)

johe71

« Svar #8 skrivet: 21 feb-14 kl 10:42 »

hade inte en aning om att de ens fanns... så jag saknar dem inte :)

scrolla på platta/telefon gör man med "swipe", i webbläsaren scrollar jag så gott som alltid med hjulet på musen (finns det folk som har möss utan det...? det är ju typ det bästa sedan skivat bröd :)) eller i de fall som de ska scrollas riktigt långt så tar jag tag i scrollisten och drar den så sidan hamnar där jag vill

Jag kan passa på att fråga om« föregående nästa »
Är det något som används?

använder aldrig... hmmm... de verkar ta mig till nästa tråd i samma avdelning? jag personligen ser inget behov av dem - när jag läser forumet så klickar jag antingen
* direkt på länkarna i högerspalten (och nästa tar mig ju du inte till nästa i högerspalten utan till nästa i den avdelningen jag råkade hamna i)
* på olästa sedan senaste besök (samma sak, nästa tar mig inte till nästa olästa i den lista)
* eller så klickar jag mig fram till en avdelning och öppnar de rubrikerna jag är intresserad av i nya flikar (mha klick på mittenknappen på musen) ... och då har jag redan öppnat de länkarna jag är intresserad av och har inget behov av nästa/föregående

men det finns säkert folk som navigerar på forumet på andra sätt :)

Förresten, finns det någon kunnig hemsideprogrammerare som vill hjälpa till så skulle jag behöva ett handtag.  :)

kunnig, ja... vill... tja :) jag har tre barn under 6 år så jag känner inte riktigt att jag har tid att ta på mig något sådant

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #9 skrivet: 21 feb-14 kl 10:56 »

Det där var en bra funktion.   Dumt att ta bort
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

PantaRei

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 feb-14 kl 21:28 »
Jag vill ha tillbaka högerspalten! Surfar mobilt och har aldrig upplevt den som ett problem, utan sidospalt är det mycket jobbigare att se nya inlägg medans man är inloggad.

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 23 feb-14 kl 10:27 »
Jag vill ha tillbaka högerspalten! Surfar mobilt och har aldrig upplevt den som ett problem, utan sidospalt är det mycket jobbigare att se nya inlägg medans man är inloggad.

Skumt, för mig syns högerspalten även i mobilen.

Men tanken var att den inte skulle synas i mobil just för att texten i huvudspalten skulle bli större vid små skärmstorlekar. Men är det många som saknar den kan jag lägga tillbaks den.
Har du provat mobiltemat? Under menyknappen finns länkar till både olästa, svar på dina inlägg och senaste inläggen.

PantaRei

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 feb-14 kl 12:39 »
Jag har testat mobiltemat men gillar det inte alls. Tycker att det är svåröverskådligt och upplever det som långsammare än det vanliga, att scrolla i mobiltemat tar en evighet för mig.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #13 skrivet: 24 feb-14 kl 13:30 »
Passar på att åter igen önska mig en klick funktion som leder mig till fler "nya annonser". Alltså nånstans man kan kolla alla de senaste skapade annonserna utan att gå in på resp tavla....
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 24 feb-14 kl 17:43 »
Passar på att åter igen önska mig en klick funktion som leder mig till fler "nya annonser". Alltså nånstans man kan kolla alla de senaste skapade annonserna utan att gå in på resp tavla....

Är det inte det du får fram genom att klicka på Olästa inlägg vid Annonser på forumindex?
Se bild. Direktlänk: http://www.alternativ.nu/index.php?action=unread;c=8

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 24 feb-14 kl 18:16 »
Jag har testat mobiltemat men gillar det inte alls. Tycker att det är svåröverskådligt och upplever det som långsammare än det vanliga, att scrolla i mobiltemat tar en evighet för mig.

Inte bra, tanken med mobiltemat är ju att det ska vara snabbare och enklare på mobiler än det vanliga.
Egentligen var min önskan att bara ha ett tema och göra det responsivt, men jag har inte fått tag i någon som klarar det och därför har mobiltemat fått bli en tillsvidare-lösning.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #16 skrivet: 24 feb-14 kl 21:29 »
Nej. Där får man upp allsköns flamsiga kontaktannonsinlägg och/eller debatter om bästa slungmått etc. En senaste skapade annonser funktion hade jag velat ha... Eller annonser sedan sist inlogg...
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 24 feb-14 kl 22:01 »
OK, jag tolkar det som att du inte vill se om det kommit nya svar i annonserna utan bara om det startats nya annonser.
Alltså den funktion som är blocket "Nya annonser" i högerspalten?
Där visas bara de senaste skapade annonserna, även om någon svarat i en äldre annons. Tyvärr är det ju bara de 10 senaste, vilket just nu innebär de som lagts till den närmsta fyra timmarna.

johe71

« Svar #18 skrivet: 24 feb-14 kl 23:07 »
Skumt, för mig syns högerspalten även i mobilen.

jag antar att det beror på vilken upplösning man har på mobilskärmen... jag misstänker att - om man har låg upplösning - kan få fram högerspalten genom att vrida mobilen 90 grader...

men när det kommer till att läsa alternativ [och andra forum] i mobilen så skulle jag aldrig någonsin göra det på något annat sätt än via appen tapatalk... jag surfar aldrig till alternativ.nu från min mobil

fleming

"Upp" och "Ned" symbol
« Svar #19 skrivet: 10 mar-14 kl 10:24 »
Varför finns inget "upp" längst ned på sidan Och "Ned" överst så man slipper skrolla hela tiden?

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 4 användare
Stengrim, gorlan, beekeepern, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser