Är det någon som har information om loodjur eller var man kan hitta information om det?
Min inställning är att vi alla lever här på jorden på samma villkor. Människan bör därför också sortera under benämningen rovdjur. I mina trakter - Västerbotten - har vi gott om rovdjur, men jag har aldrig upplevt dom som ett hot. Deras existensberättigande är lika stort som vårt. Jag är själv jägare, om min jakthund skulle bli taget av ett rovdjur, te.x. lo , so be it ! Vi , människan , är ändå det största rovdjuret av alla. Men till skillnad från rovdjuren tar vi kronviltet , inte svaga och sjuka indidivider som rovdjuren tar. Jag har under senaste året sett ; lo, björn och vargspår, och det gläder mig! Vi är alla en del av ekosystemet, och har vår givna plats där. Jag jagar utifrån devisen; att försöka hålla viltstammen livskraftig och sund. Fridlyst villt är inget hot. Det som bekymkrar mej är att älgstammen har minskat kraftigt, och det är nog vi jägare som bär skulden till det. Avskjutningen är inte i paritet med tillgången
Och vad gäller älgjakten så skjuts över hälften av alla älgar som jagas världen över (gamla sovjet, USA och Canada inberäknat) i lilla Sverige så jo visst jagas det älg alltid.Dock har det varit en nödvändighet att göra så då de rovdjursstammar som är kapabel att ta älg under lång tid varit nästan obefintlig.Detta innebär i sin tur att överpoppulationerna på älg varit enorma under en ganska lång tid bakåt.Detta har i sin tur givit att de flesta jägarna enbart jagar älg vilket inte är så bra.