Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Loodjur  (läst 7689 gånger)

Johnny

• Värmland
Loodjur
« skrivet: 18 jul-04 kl 20:31 »
Är det någon som har information om loodjur eller var man kan hitta information om det?

Jag har haft ett lodjur runt i området cirka 1 år.
Sett flertal spår och kommit på slagna rådjur.

Jag har även haft strövare av varg och och björn i området.

Visst är det roligt att se loodjur fritt men problemet är att loodjuret har kommit fram på gården och verkar inte ha någon större skräck för mig.
Är rädd att han skall ta katten eller ge sig på hästarna jag har.

Är det någon som har information om loodjur eller har samma "besvär"?

Johnny

Camilla

• Gäst
Re:Loodjur
« Svar #1 skrivet: 18 jul-04 kl 23:27 »
Är det någon som har information om loodjur eller var man kan hitta information om det?

Hej Johnny,

Rovdjurscenter "The Big Four" har en hel del information om lodjur (beteende mm):
http://www.rovdjurscenter.se/4stora/4storalo.asp

På Viltskadecenters hemsida finns lite om hur man kan förebygga rovdjursangrepp. Den sidan hittar du här:
http://www.viltskadecenter.com/

Susanne

« Svar #2 skrivet: 19 jul-04 kl 21:48 »
Visst händer att lodjur passerar här också, även om det är mycket sällsynt att den tar vägen runt knutarna. Men det är bara ett uppskattat inslag, även om jag undrar om någon i byn sett själva katten och inte bara dess spår. Jag har iallafall fått nöja mig med bara spåren.

Lodjur kan mycket väl talösspringande tamkatter. Är du orolig så får du bygga en rastgård åt den. Annars så dödar trafiken bra många fler katter än vad lodjuren gör, så bilar är nog ett större hot och en större anledning till oro.

Men hästar vet jag inte om lodjuren går på? Det beror väl på hur stor hästen är kanske? Har hänt att en och annan ko fallit offer, men även tamboskap går ju att skydda med rovdjurssäkra elstängsel.

Ett tips är boken "Lodjuret - Viltet, Ekologin och Människan" av Olof Lidberg. ISBN 91-88660-24-9. Den täcker det mesta om lodjurets liv, allt från födsel till död, beteende, livscykel, livsmiljö, bytesval, konflikter med människan, m.m.

Johnny

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 20 jul-04 kl 21:50 »
Hej Susanne.

Det gick bra jag fick lodjuret i rasthage, men det var lite problem.

Skojar ;).

Diskuterade med katten och han vill inte gå i rasthage efter 11 år.
 Vi kom överens att fortsätter han att ta råtter och möss så slipper han få konkurens med Anticimex.
Bilar har vi inga problem med här i skogen.

Jag får hålla ögat på älgen som brukar stå i trädgården när jag skall ut så får katten hålla koll på lodjuret.

Susanne

« Svar #4 skrivet: 20 jul-04 kl 22:52 »
Nej, jag hade inte heller stängt in katten. Håller med om att den ska få jaga råttor utan konkurrens från Anticimex.  ;) Men då får man också räkna med att något kan hända när den inte befinner sig i skyddad verkstad. Men är inte ett kattliv värt att få springa och jaga råttor och sork mot de risker det kan innebära med friheten?

tegenmattis

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 aug-04 kl 00:15 »
Hej!
Har precis haft en liknande upplevelse med en lokatt. Hon kom fram till huset för att ta en av våra katter. Katten såg inte lodjuret så vi gick ut på gården för att skrämma loet. Hon satt bara kvar ca 20 meter bort och tittade ointresserat på Mia och mej när vi ropade på Tvåan (katten). Efter några minuter gick hon in en bit i skogen och fortsatte kolla...katten började spåra loet och gick också in i skogen. Jag fick tag på katten men loet rörde sig inte. Jag hämtade kameran och tog några bilder...lodjuret gäspade och tvättade sig..så jag satte mej i skogsbrynet och mediterade lite på vad detta möte kunde innebära. Efter kanske 10 minuter gick hon lugnt ut ur skogen och lunkade bort med vägen och markerade revir medans jag tog fler bilder och gick med henne en bit bakom. Det var en fantastisk upplevelse och jag vet attt hon sovit under vår lada och gått omkring i odlingarna. Vi har även sett ett slaget rådjur som var halvätet. Har också sett vargspår på tomten. Spännande med naturen så tätt inpå huset med också en del oro för framtida djurhållning.

Johnny

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 04 sep-04 kl 21:08 »
Hej Tegenmattis.

Tror ej att jag vågar följa efter ett lodjur så som du gjorde.
Läste i en tidning att en kvinna såg ett lodjur i trädgården och gick ut för att ta kort.
Lodjuret anfall men mannen i hustet sköt lodjuret.
Detta hände i Filipstad.

/Johnny

hasteus

« Svar #7 skrivet: 05 sep-04 kl 10:54 »
Du kan läsa en del på rovdjursföreingssida oxå
www.rovdjur.se

Lodjur är normalt väldigt skygga, som alla vilda djur. Jag avundas dig tegenmattis för din upplevelse, lodjur är otroligt vackra, men jag hade oxå varit lite försiktig, alla djur försvarar sig om dom blir trängda spec om det finns ungar inblandade.

När det gäller "det anfallande" lodjur så är jag skeptisk, för det första är en journalist inblandad men framförallt så tror jag snarare han ville skjuta från början, blev hon skadad? nej, mao måste han hämtat och laddat geväret innan hon blev "anfallen". Visst frun kan blivit rädd men sånt går att lösa med varningskott, och ett lodjur anfaller knappast två människor som schasar bort henne. Tro inte att jag är jägarfientlig för det, jag är själv jägare.

tegenmattis

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 sep-04 kl 12:09 »
Jaa..jag hade aldrig vågat följa efter om hon inte varit så lugn. Hon satt ju och tvättade sig o gäspade och kikade på oss en lång stund...hon till och med gäspade o blundade stundvis...väldigt avslappnad.

Först, när vi kom ut på gården, var både jag o Mia jätteskraja...jag tog en pinne o gick för att hämta katten. Kände alla rädslor som for genom skallen. Tänkte att Loet var sjukt eller skadat och att det var tvungen att komma fram så nära gården. Sen fattade jag att hon var mest nyfiken eller hungrig.

Antagligen en unge men hon var ganska stor. När hon låg i skogen var det som ett under. jag satte mej faktiskt och bara andades och mediterade o sa hej till loet. Hon såg på mej o verkade nästan uttråkad. Jag har kunnat kommunicera lite med djur tidigare genom tankebilder så jag berättade för henne om oss o sa att vi inte skulle skada henne och bad henne  låta bli våra  två katter. när jag gick bakom henne pratade jag o gjord såna mysläten som katter gör när de säger hej o visar kärlek o uppskattning. Loet reagerade lite på mina purranden, jamningar o pip....=) Tja, kanske var det dumt, men jag såg att hon inte kände sig trängd...vi bor 1.2 km in i skogen så här är inga bilar eller vägar eller andra hus. Närmsta granne bor en km bort. Vi är bara sex gårdar i vår by.

Ser det som en fantastisk gåva att få uppleva ett sånt möte......hoppas bilderna blev ok, det var skymning o skog o jag var nog lite darrig trots allt!

Ludde

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 jan-05 kl 11:08 »
Jag har en bra ide;

Eftersom sunt förnuft inte råder i politik och samhällelig debatt får Du ta saken i egna händer.

Skaffa en hoper riktigt skarpa hundar, t.e.x några Sydafrikanska Boerboel, ett gäng coonhounds och några mycket skarpa spetshundar typ Karelsk Björnhund eller liknande. Ha dom lösa på gården, se bara till att de lyder Dig och inte lämnar gården. Du får garanterat inga besök av vare sig rovdjur eller överurbaniserade. Det kan räcka med 2 hundar av ovan typer för att mota det mesta.

Sia

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 24 jul-06 kl 01:28 »
Jag tror inte på "rovdjurs-säkra stängsel", besök närmsta djurpark och titta på deras hägn, där finns dom enda staketen som håller rovdjur inne/ute!!!

Stäng in katten i huset på natten, så lever den mycket säkrare från lo, det är den humanaste metoden för alla parteri längden.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #11 skrivet: 06 okt-06 kl 21:35 »
rovdjurcentret själva skriverju i sina rekomendationer att man numera inte rekomenderar rovdjursstängsel mot lo....
utan har du problen med lodjur så var skyddsjakt är bästa metoden....

beroende på att det är i princip omöjligt att få ett rovdjursstängsel funka för lo... som kn hoppa flera meter högt, klättrar i träd och kryper under...trådarna...

fick mitt rovdjrsstängsel beviljat nu i sommar... där stod detta.

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Sia

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 06 okt-06 kl 23:26 »
Intressant...  :)
hur fungerar det med skyddsjakt då?
Hur får man det beviljat? av vem och hur snabbt?
Eller ska man kanske vända sig till länsstyrelsen om man vill veta mer...
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #13 skrivet: 06 dec-06 kl 19:51 »
Det är nog länsstyrelsen och naturvårdsverket som vet det senaste när det gäller skydds jakt...

Tyvär brukar det ta väldit lång tid att få skydds jakt beviljad... veckor och mer vad jag hört...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Sia

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 07 dec-06 kl 20:59 »
Tur att man inte har nåra djur som behöver skyddas mot lo, (hönsen går ju att stänga in på nätterna  ;D )
Har inte sett nåt lo sen förra sommaren, så dom håller sig väl i skogen...

A.Viking

« Svar #15 skrivet: 26 apr-07 kl 19:27 »
Min inställning är att vi alla lever här på jorden på samma  villkor. Människan bör därför också sortera under benämningen rovdjur. I mina trakter - Västerbotten - har vi gott om rovdjur, men jag har aldrig upplevt dom som ett hot. Deras existensberättigande är lika stort som vårt. Jag är själv jägare, om min jakthund skulle bli taget av ett rovdjur, te.x. lo , so be it ! Vi , människan , är ändå det största rovdjuret av alla. Men till skillnad från rovdjuren tar vi kronviltet , inte svaga och sjuka indidivider som rovdjuren tar. Jag har under senaste året sett ; lo, björn och vargspår, och det gläder mig! Vi är alla en del av ekosystemet, och har vår givna plats där. Jag jagar utifrån devisen; att försöka hålla viltstammen livskraftig och sund. Fridlyst villt är inget hot. Det som bekymkrar mej är att älgstammen har minskat kraftigt, och det är nog vi jägare som bär skulden till det. Avskjutningen är inte i paritet med tillgången

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 14 maj-07 kl 23:04 »
Min inställning är att vi alla lever här på jorden på samma  villkor. Människan bör därför också sortera under benämningen rovdjur. I mina trakter - Västerbotten - har vi gott om rovdjur, men jag har aldrig upplevt dom som ett hot. Deras existensberättigande är lika stort som vårt. Jag är själv jägare, om min jakthund skulle bli taget av ett rovdjur, te.x. lo , so be it ! Vi , människan , är ändå det största rovdjuret av alla. Men till skillnad från rovdjuren tar vi kronviltet , inte svaga och sjuka indidivider som rovdjuren tar. Jag har under senaste året sett ; lo, björn och vargspår, och det gläder mig! Vi är alla en del av ekosystemet, och har vår givna plats där. Jag jagar utifrån devisen; att försöka hålla viltstammen livskraftig och sund. Fridlyst villt är inget hot. Det som bekymkrar mej är att älgstammen har minskat kraftigt, och det är nog vi jägare som bär skulden till det. Avskjutningen är inte i paritet med tillgången
Nja....att rovet enbart tar de sjuka och svaga djuren är nog en lika stor skröna som att alla jägare söker kronviltet.
Men visst det finns både jägare som enbart jagar för hornen och ungrov som främst riktar in sig på antingen väldigt unga eller äldre skadade djur.

Lon tar dock allt den smyger sig på och är en mycket duktig jägare. Ofta bryr den sig inte om att äta mer än några tuggor på sitt byte om den får vittring på nytt.
Inte alls ovanligt att ett lo hinner slå fyra fem rådjur på en natt. Och den letar inte efter skadade och/eller sjuka djur. Har den vindriktningen till sin fördel och tar rådjuren i sina legor så väljer den tvärt om ut de största starkaste bytena.

Misstolka inte mitt inlägg......jag tycker liksom du att starka rovdjursstammar är något som är en fördel för ballansen i naturen.
Ville bara poängtera att rovet i sig inte jagar så värst mer urskiljande än vi själva.....tvärt om.

Och vad gäller älgjakten så skjuts över hälften av alla älgar som jagas världen över (gamla sovjet, USA och Canada inberäknat) i lilla Sverige så jo visst jagas det älg alltid.
Dock har det varit en nödvändighet att göra så då de rovdjursstammar som är kapabel att ta älg under lång tid varit nästan obefintlig.
Detta innebär i sin tur att överpoppulationerna på älg varit enorma under en ganska lång tid bakåt.
Detta har i sin tur givit att de flesta jägarna enbart jagar älg vilket inte är så bra.

mvh/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

halle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 14 maj-07 kl 23:23 »
Hejsan
Jag som är en gammal inbiten jägare, som även jagat lodjur.
Kan ju bara hålla med om att lodjuret är en slösare på mat.
Han äter o jagar som ett typiskt kattdjur.
Efter att han ätit färdigt o blivit mätt, så slår han ett nytt bytesdjur till nästa måltid.
Lodjuret är tyvär inte som varg o björn, som kommer tillbaks och äter upp allt innan den slår ett nutt bytesdjur.
Mvh Halle

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #18 skrivet: 15 maj-07 kl 08:56 »
Och vad gäller älgjakten så skjuts över hälften av alla älgar som jagas världen över (gamla sovjet, USA och Canada inberäknat) i lilla Sverige så jo visst jagas det älg alltid.
Dock har det varit en nödvändighet att göra så då de rovdjursstammar som är kapabel att ta älg under lång tid varit nästan obefintlig.
Detta innebär i sin tur att överpoppulationerna på älg varit enorma under en ganska lång tid bakåt.
Detta har i sin tur givit att de flesta jägarna enbart jagar älg vilket inte är så bra.

Även vårat relativt småskaliga trakthyggesbruk (aka kalhyggen) bidrar till den höga älgstammen, eftersom det aldrig är speciellt långt för en älg till ett hygge med några år på nacken och riktigt gott om föda.

Massiva kalhyggen av rysk eller kanske även kanadensisk modell, pga enorma fastigheter (motsv i Ryssland, där man bara kan hyra skogen, inte äga den), gör att det lokalt kan finnas enormt med föda, medan stora arealer har mognare skog med klent med föda.

Den svenska modellen med nästan total brist på rovdjur, och små men frekventa kalhyggen gynnar förstås inte bara älgen. Kanske hjälper det också att de svenska skogarna är tomma på folk numer. Vet en historia om en omstridd tätortsnära skog ("Rioreservatet" utanför Mölnlycke), där det minsann kramades träd etc. Den var så frekvent besökt (inte) att skogsägaren hittade en person som begått självmord och hängt i ett träd intill en av de "flitigt" använda stigarna i sex månader visade det sig. Endast skogsägaren rörde sig i den skogen, trots att den var tätortsnära och föremål för trädkramning.

Vet egentligen inte varför vi har allemansrätten kvar, för väldigt, väldigt få utnyttjar den. (Nu tycker jag iofs att den skall vara kvar, men många som sjunger dess lov vet väl inte ens hur lingonris ser ut).
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

A.Viking

« Svar #19 skrivet: 15 maj-07 kl 09:44 »
Vill bara lägga till att lodjurens sätt att jaga , d.v.s. lämna mycket slaktrester efter sig är viktigt för att många mindre rovdjur ska klara sig.Jag har i en tidigare tråd nämnt fjällräven som nästan har försvunnit i våra fjälltrakter , i samma veva som lon och annat rovvilt försvunnit , så något samband finns det , allt hänger ihop, och vi människor nöjesjagar ju också , jagar inte enbart för föda , så jag kan ju inte ha några etiska synpunkter på loets jakt , vi är ju likadana...

Dela detta:

* Inloggade just nu

1216 gäster, 3 användare (2 dolda)
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser