Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gammal kalkon tupp...  (läst 2361 gånger)

Pernilla Lava

• Södermanland
gammal kalkon tupp...
« skrivet: 01 feb-14 kl 14:44 »
Hej! nu har jag slaktat min 4 åriga kalkon tupp och vill äta gott...  någta förslag? han var ju ingen kyckling precis.. 9 kg urtagen.
 tacksam för helst beprövade recept  ;D :P
 mvh Pernilla
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

kurt

SV: gammal kalkon tupp...
« Svar #1 skrivet: 01 feb-14 kl 18:02 »
Söker man på nätet så finns det endel recept på äldre gäss (t ex kanadagås), jägarna vet ju oftast inte hur gammal fågeln är innan de skjutit den.

De flesta brukar stycka, marinera och göra gryta av dem

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 01 feb-14 kl 19:09 »
tack!

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 feb-14 kl 05:32 »
Rökning och sedan skiva i tunna skivor, som pålägg. Du kommer inte att märka om djuret varit ungt eller gammalt och smaken kommer att vara utmärkt

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 16 feb-14 kl 13:08 »
På äldre djur gör jag ibland en variant av "Pulled Pork". Fjäderfä måste först tillagas med lite högre temperatur (inte värt att chans med salmonella och kaphylobacter). Jag brukar börja med 200grader tills kötttemperaturen i mitten är drygt 80 grader och fågeln har fått färg. Därefter slår jag in pippin i folie och  efterkokar jag på 50-75grader i ytterligare 5-6 timmar. En 9 kilos pippi behöver förmodligen stå inne ca 9-12 timmar för att bli supergod om du ska tillaga den hel men det kan det vara värt för det blir kanooooon gott :)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Professor Balthazar

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 feb-14 kl 21:19 »
Hur får ni in en kalkon på 9 kg i era ugnar?

Styckar man inte upp och vakuumpackar delar på dessa storlekar till mera hanterbara portionsförpackningar för t ex frysen?

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 15 mar-14 kl 15:03 »
jovisst måste de styckas innan ugnen  ;D :P

Torpfröken

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 15 mar-14 kl 15:18 »
Hur får ni in en kalkon på 9 kg i era ugnar?
Jag benar ur stora fåglar hela, då är de mer stuvbara på plåten. Sedan kan man fylla den med något gott.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1680 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser